عصر بازار

یارانه ۶۷ درصد حذفی‌ها برگشت

عصر اعتبار- گزارش تفریغ بودجه ۹۵ برجسته بود و از سوی دیگر علی ربیعی پررنگ دیده شد؛ چرا که عمده مباحث مربوط به یارانه‌ها، عیدی و نفتکش سانچی بود. امروز در خبری امیدوارکننده از سوی وزیر رفاه بیان شد که منابع عیدی بازنشستگان تامین شده است. هم‌چنین گزارش تفریغ بودجه سال ۹۵ نشان داد که یارانه ۶۷ درصد حذف‌شدگان برگشت داده شده است.

یارانه ۶۷ درصد حذفی‌ها برگشت
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۱:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، یارانه، عیدی، سبد کالا معمولا خبرهای پرمخاطب محسوب می‌شود که درباره هر سه مورد، امروز گزارش‌هایی اعلام شد. یکی از موضوعات همواره مورد بحث در سال‌های قبل،‌ چگونگی تامین منابع عیدی بازنشستگان بود که معمولا نگرانی‌هایی بابت خالی بودن دست دولت در این خصوص زمزمه می‌شد. اما امروز علی ربیعی به صورت تلویحی اعلام کرد که منابع عیدی بازنشستگان تامین شده است. او این را هم بیان کرد که در بهمن‌ماه سبد کالا به ارزش 215 میلیارد تومان توزیع می‌شود. وزیر رفاه دیروز هم درباره جزییات حذف یارانه ثروتمندان گفته بود "ما در حذف یارانه دهک‌های بالای جامعه قرار نیست که حساب بانکی کسی را چک کنیم. اما اگر کسی که تشخیص می‌دهیم نیازمند این یارانه نیست و بخواهد یارانه بگیرد آن موقع است که مجوز برای چک کردن صورت‌حساب بانکی‌اش را به ما داده است." هم‌چنین او امروز خبر داد که از رقم 12 هزار میلیارد تومانی که برای وام اشتغال روستایی و عشایری در نظر گرفته شده، امسال 2000 میلیارد تومان وام پرداخت می‌شود.

    یارانه 67 درصد حذف شدگان برگشت

    امروز دیوان محاسبات، گزارش تفریغ بودجه سال گذشته را ارایه کرد. در بخشی از این گزارش موضوع جالبی درباره یارانه‌ها اعلام شد با این مضمون که سال 1395 یارانه حدود 833 هزار نفر قطع شده، ولی در نتیجه اعتراض حذف شدگان حدود 500 هزار نفر آنها دوباره به لیست دریافت کنندگان برگشته‌اند.

    جعبه سیاه سانچی باز شد

    انتظارها برای آغاز علت‌یابی حادثه تلخ سانچی، با باز شدن جعبه سیاه این نفتکش ، امروز به پایان رسید. البته اعلام شد که روند بررسی علت حادثه حدود سه ماه زمان می‌برد. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در این باره اظهار کرد: صبح امروز با حضور نمایندگان کشورهای ایران و چین و همچنین دو کشور صاحب پرچم پاناما و هنگ‌کنگ، پلمب جعبه سیاه نفت‌کش "سانچی" و کشتی فله‌بر "کریستال" باز شد تا با حضور نمایندگان رسمی تمام کشورهای دخیل در این حادثه فرآیند کپی اطلاعات آغاز شود. به گفته هادی حق‌شناس با پایان یافتن این فرآیند، در ساعات آینده جلسات بررسی جعبه سیاه در فضای محرمانه آغاز می‌شود تا اطلاعات به طور دقیق مورد ارزیابی قرار گیرد. در طول تمام این جلسات نماینده رسمی ایران حضور خواهد داشت تا ابعاد مختلف این ماجرا برای کشورمان مشخص شود. در حال حاضر دو نماینده از سازمان بنادر و دریانوردی در این جلسه حضور دارند. ربیعی ـ وزیر کار ـ هم امروز در این خصوص گفت: آقای شهیدی در بنیاد شهید پذیرفته که پرسنل سانچی شهید خدمت لقب بگیرند.

    ماه خاص برای دلار

    دلار در دی، ماه خاصی را در اقتصاد ایران پشت سر گذاشت. بررسی روند قیمت دلار در دهمین ماه سال نشان می‌دهد که در این ماه بیشترین افزایش قیمت برای دلار رقم خورده است به‌طوری‌که در این بازه زمانی این نوع ارز حدود 400 تومان افزایش قیمت پیدا کرده است.

    تا آخر 97 در بنزین خودکفا می‌شویم

    ایران قرار است تا پایان سال 1397 در تولید بنزین باکیفیت یورو 5 خودکفا شود. این را ناصر عاشوری قلعه رودخانی دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایان صنعت پالایش نفت بیان کرد و گفت که کیفیت بنزین‌های یورو 5 تولید ایران از کیفیت نمونه‌های خارجی بهتر است. عاشوری هم‌چنین بیان کرد: روزانه در ستاره خلیج فارس روزی 12 میلیون لیتر بنزین یورو 5 تولید می‌شود و جالب این است که بر اساس شاخص‌هایی که در اختیار است، بالاتر از کیفیت یورو 5 در دنیاست. امیدواریم که در سه ماهه اول سال 1397 در فاز دوم طرح، این میزان تولید بنزین به 24 میلیون لیتر روزانه برسد و در نیمه دوم سال 1397 قطعا به 36 میلیون لیتر که در دنیا تقریبا یک واحد نداریم که به لحاظ ظرفیت، چنین تولیدی داشته باشد، می‌رسیم.

    دزدی قطعات خودرو کم شده است

    با توجه به اینکه در زمینه قطعات یدکی انواع خودرو کالای نو در بازار وجود دارد، مدتی است سرقت قطعات خودرو کمتر شده است. رییس اتحادیه آهنگران و صنعتگران خودرو این موضوع را عنوان و اظهار کرد: در گذشته با توجه به اینکه همراه برخی خودروهای وارد شده مانند انواع شورلت، قطعات آنها وارد نمی‌شد، برخی افراد به فروش و تعویض قطعات مستعمل می‌پرداختند اما اکنون با توجه به شرایط، کسب و کار این افراد کمتر شده  است، چراکه قطعات یدکی نو در بازار موجود است و به همین دلیل سرقت قطعه از خودروها نیز کمتر شده است.

    وام 100 میلیونی مسکن، 15 میلیون تومان آب می‌خورد

    خرید مسکن از طریق تسهیلات دردسرهای خاص خود را دارد. سپرده‌گذاری زمان‌بر، و وام‌های سریع گران‌قیمت است. مثلا هر فرد برای درخواست وام مسکن 100 میلیونی باید تا 15 میلیون تومان هزینه کند. این مبلغ برای زوج‌های غیر تهرانی کمتر از این عدد است، البته وام 20 میلیون تومانی جعاله نیز می‌تواند به آن اضافه شود. در حال حاضر قیمت بیشترین اوراق تسهیلات مسکن که در فرابورس ایران معامله می شود بیش از 74 هزار تومان است. همچنین اوراقی که چیزی به سر رسید و ابطلال آنها نمانده به قیمت هر برگ حدود 70 هزار تومان داد و ستد می شود.

    معجزه‌ی چینی‌ها در تقلب گوشی!

    این‌که چینی‌ها پیشرفت فوق‌العاده‌ای در تولید گوشی‌های تقلبی کرده‌اند بر کسی پوشیده نیست اما جالب اینجاست که آنها مدل تقلبی گوشی‌های هوشمند و پرچمدار اس 9 و اس 9 پلاس را قبل از رونمایی رسمی از طرف سامسونگ، وارد بازار کرده‌اند! بر اساس گزارش‌های منتشر شده، بیشتر گوشی‌های هوشمند تقلبی و کپی برداری شده در سال 2017 میلادی از برند سامسونگ بوده است. شرکت‌های چینی که در سراسر جهان به تولید محصولات و گوشی‌های هوشمند تقلبی و کپی مشهورند، با توجه به اینکه شرکت کره‌ای سامسونگ در سال 2017 میلادی بهترین و پرفروش‌ترین بازار موبایل را در دست داشت، تصمیم گرفته‌اند که در این سال بیشتر گوشی‌های تقلبی و کپی تولیدی خود را از این برند بسازند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی