عصر بازار

چشم‌انداز ارزها در بازارهای جهانی

عصر اعتبار- معمولا ابتدای هر سال، بحث‌هایی درباره تحولات در بازارهای مختلف در سال جدید مطرح می‌شود و کارشناسان تلاش می‌کنند با توجه به شرایط موجود و برنامه‌های آتی دولت‌ها، به پیش‌‌بینی روندهای آینده بپردازند. ابتدای سال گذشته، آغاز ریاست جمهوری دونالد ترامپ در آمریکا نگرانی‌هایی درباره آینده در بین سرمایه‌گذاران و بانک‌های مرکزی پدید آورد.

چشم‌انداز ارزها در بازارهای جهانی
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، ترامپ در دوران تبلیغات ریاست جمهوری خود وعده‌های مختلفی مطرح کرد. در ابتدا تصور می‌شد او قصد ندارد به این وعده‌ها که در تناقض با رویه‌های جاافتاده دولت‌های آمریکاست عمل کند؛ اما در 12 ماه اخیر مشاهده شد این تصور اشتباه بوده است. او از چند توافق‌نامه بین‌المللی خارج شده و ایده «اول آمریکا» را که نوعی حمایت‌گرایی است مطرح کرده است.همزمان با اقدامات غیرمتعارف ترامپ شاخص دلار یعنی ارزش این ارز در برابر سبدی از شش ارز معبتر کاهش یافته و انتظار می‌رود این روند کاهش ادامه پیدا کند. تحولات در بازارهای ارز تاثیرات بسیار بزرگ بر بازارهای دیگر دارد و بر همین مبناست که سیاست‌های ارزی دولت آمریکا مورد توجه سرمایه‌گذاران و شرکت‌ها قرار گرفته است. ترامپ آشکارا از کاهش ارزش دلار که به نفع شرکت‌های آمریکایی است حمایت کرده و تداوم برنامه‌های دولت او ریسک‌هایی را برای اقتصاد جهان ایجاد خواهد کرد.

    نشست مجمع جهانی اقتصاد که هفته پیش برگزار شد تحت تاثیر سخنان وزیر دارایی آمریکا در باره تغییرات ارزش دلار قرار گرفت. او و ترامپ برای جاانداختن ایده«اول آمریکا» در نشست داووس شرکت کردند و از این پس بانک‌های مرکزی و فعالان اقتصادی باید منتظر اقدامات جدید دولت آمریکا در مسیر حمایت گرایی باشند.در مطالب حاضر به شرایط جدید بازارهای ارز، شانس یوآن برای تبدیل شدن به ارزی قدرتمند و جایگزین دلار، پیش‌‌بینی‌هایی که درباره تغییرات ارزش دلار مطرح شده و نیز تاثیر سیاست‌های دولت آمریکا بر بازارهای ارز اشاره شده است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی