عصر بازار

بازدهی اوراق بلندمدت به قله ۴ساله رسید؛

نزول طلا با پیشروی موقت دلار

عصر اعتبار- دلار پس از ۶ هفته نزول، اولین روز هفته جدید را افزایشی کلید زد. شاخص دلار پس از آنکه یک هفته در کف ۳ساله بود، به عدد ۵/ ۸۹ واحدی صعود کرد.

نزول طلا با پیشروی موقت دلار
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، رشد این شاخص منجر به کاهش قیمت طلای جهانی شد و هر اونس را تا ساعت 8 بعدازظهر دیروز به قیمت 1338 دلار رساند. برخی از کارشناسان، فراز و فرودهای هیجانی فلز زرد در هفته گذشته را عامل اصلی تعدیل قیمت آن می‌دانند. برخی دیگر، افزایش نرخ بازدهی اوراق بلندمدت خزانه آمریکا و رسیدن این بازدهی به 71/ 2 درصد را دلیل اصلی تقویت شاخص دلار می‌دانند. بازدهی اوراق 10ساله از سال 2014 تاکنون، به 7/ 2 درصد نرسیده بود و این رکورد تازه، بازارها را تحت تاثیر قرار داد. با اینکه پیش‌بینی‌های افزایش برای فلز زرد کمتر گزارش شدند؛ اما برخی افت‌های ناگهانی را زمینه‌ساز رشد در روزهای آتی قلمداد می‌کنند. به‌رغم تمام رویکردهای موجود، آنچه روند دلار و طلا در این هفته را شکل خواهد داد، چشم‌انداز کمیته بازار آزاد آمریکا از تغییرات نرخ بهره هدف صندوق فدرال است.
    صعود آهسته دلار

    دلار همزمان با بازگشایی بازارهای جهانی رشد حلزونی خود را آغاز کرد. شاخص دلار که ارزش اسکناس آمریکایی را نسبت به سبد6گانه ارزهای رایج دنیا می‌سنجد، دیروز با شیب ملایمی صعود می‌کرد و تا بعدازظهر این روز عدد 5/ 89 واحدی را نیز لمس کرد. مهم‌ترین دلیلی که کارشناسان بازار ارز به تقویت موقت دلار نسبت می‌دهند، رشد نرخ بازدهی اوراق خزانه با سررسید 10 ساله است. نرخ بازدهی این اوراق بلندمدت پس از 4 سال به بالای 71/ 2 درصد رسید. از آنجا که رشد بازدهی این اوراق قرضه، چشم‌انداز افزایشی برای دلار تولید می‌کند، بازار ارز این چشم‌انداز را با تقویت دلار پاسخ داد. در همین حین، بازار فلزات گرانبها نیز تحت تاثیر رشد آرام شاخص دلار قرار گرفته بود. طلا که با قیمت 1350 دلاری کلید خورده بود، تا عصر دیروز 12 دلار افت کرد. فلز زرد هفته گذشته مانور موفقیت‌آمیزی از خود به نمایش گذاشته، با ایجاد چند «گپ» افزایشی، از حوالی قیمت 1340 دلاری تا قیمت 1366 دلاری صعود کرده بود. این گپ‌ها از اواخر هفته گذشته با کاهش قیمت اونس پر شدند تا هیجان هفته گذشته فروکش کند. تحلیلگران تکنیکال، میل کاهشی فلز زرد را تا کمتر از1340 دلار ممکن عنوان کرده‌اند. این دسته از تحلیلگران، امکان تقویت طلا را نیز مد نظر قرار داده‌، سناریوی افزایشی برای این فلز گرانبها آماده کرده‌اند. در حالتی که فلز زرد با حمایت عوامل بنیادی روبه‌رو شود، کاهش ناگهانی قیمت را با رشد ناگهانی پاسخ خواهد گفت. حمایت داده‌های اقتصادی یا ضعف در شاخص دلار، احتمال بازگشت قیمت اونس به بالای مرز 1365 دلاری را ممکن خواهد ساخت.
    نگاه بازار به نشست کمیته بانکی

    بیشترین تاثیر بر روند بازارها کماکان متوجه انتشار چشم‌انداز کمیته بازار آزاد آمریکا است. دیده‌بان‌های موجود که نرخ بهره در پایان سال 2018 میلادی را بر اساس داده‌های آماری شعب فدرال رزرو پیش‌بینی می‌کنند، 3 نوبت افزایش نرخ بهره را برای امسال در نظر گرفته‌اند. هر نوبت افزایش، ربع درصدی خواهد بود و با این روال، نرخ بهره هدف صندوق فدرال‌رزرو تا پایان سال باید به 25/ 2 درصد برسد. این نرخ در حالی چشم‌انداز انقباضی کمیته بازار آزاد را نشان می‌دهد که برخی از اعضای این کمیته روند افزایش‌های متوالی را نامناسب خطاب می‌کنند. دلیل مخالفت آنان با 3 افزایش نرخ بهره، نارسایی تورم است. این اعضا، دو نوبت رشد نرخ بهره را کافی می‌دانند.با این اوصاف، نشست این هفته کمیته بازار آزاد آمریکا، از سوی فعالان بازارهای جهانی زیر ذره‌بین قرار خواهد گرفت. چنانچه، این کمیته از موضع خود درخصوص سه نوبت افزایش نرخ بهره کوتاه بیاید و امکان کاهش دفعات به دو مرتبه را مدنظر قرار دهد، شاخص دلار بازهم تضعیف خواهد شد. البته تحقق این سناریو احتمال کمی دارد و فدرال رزرو چشم‌انداز نرخ بهره را تنها در شرایط خاص تغییر خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو