عصر بازار

پیشنهاد مشروط کاهش سود تسهیلات صنعتی

عصر اعتبار- مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک پیشنهاد کاهش دو درصدی سود تسهیلات بانکی را برای واحدهای صنعتی که از ضمانت‌نامه‌های اعتباری برخوردار هستند به نظام بانکی ارائه کرد.

پیشنهاد مشروط کاهش سود تسهیلات صنعتی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۰ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، محمدحسین مقیسه درباره این‌که بسیاری از تولیدکنندگان نسبت به بالا بودن میزان سود تسهیلات بانکی پرداخت شده به این بخش معترض هستند و اعتقاد دارند با توجه به دپوی 20 درصدی تسهیلات پرداخت شده نزد بانک‌های عامل، میزان سود تسهیلات از 18 به 24 درصد افزایش می‌یابد، اظهار کرد: سود بانکی مقوله بسیار پیچیده‌ای است که شاید اظهارنظر کردن یکباره در این خصوص مبنی بر کاهش یا افزایش آن جزو متغییرهایی به شمار آید که تمامی شاخص‌های اقتصادی را تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

    وی افزود: ممکن است این اقدام موجب شود اگر در جایی هم تعادلی وجود داشته باشد با افزایش یا کاهش میزان سود بانکی دستخوش تغییر شود؛ بنابراین اظهارنظر در خصوص این‌که سود بانکی باید کاهش یابد اظهارنظری سطحی است.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک در ادامه با بیان این‌که صندوق مربوطه اصرار دارد که حداقل تسهیلات بانکی برای واحدهای صنعتی 18 درصد باشد و بیش از این افزایش نیابد، گفت: موضوع مورد بحث در جلساتی که با مسئولان نظام بانکی نیز مطرح شد و از آن‌ها درخواست کردیم حداقل برای واحدهایی که به صندوق ارجاع داده می‌شوند با توجه به ابزارهای موجود میزان سود تسهیلات همان 18 درصدی که توسط شورای پول و اعتبار لحاظ شده باقی بماند.

    مقیسه با اشاره به اینکه پیشنهاد منطقی اقتصادی و معقولانه در راستای کاهش سود تسهیلات بانکی برای واحدهای صنعتی وجود دارد،‌ بیان کرد: همانند سایر نقاط دنیا زمانی که تسهیلاتی پرداخت می‌شود و تضامینی گرفته می‌شود، با توجه به اینکه تضامین اخذ شده کم ‌ریسک است نظام بانکی ما باید اجازه داشته باشد درصدی نرخ تسهیلات را کاهش دهد که این مساله در همه جای دنیا رایج است و منطق قوی‌ دارد.

    مدیرعامل صندوق ضمانت سرمایه گذاری صنایع کوچک ادامه داد: طبیعتا بانک‌ها در بهترین حالت زمانی که می‌خواهند تسهیلاتی را پرداخت کنند اگر یک ملک را در بهترین نقطه هم در اختیار داشته باشند فرآیند زمانی تا حدود دو سال طول می‌کشد که بتوانند به مبلغ نقدی آن دست یابند، اما زمانی که ضمانت‌نامه‌ صندوق‌ها را در اختیار خواهند گرفت، براساس متن ضمانت‌نامه‌ها حداکثر تا 45 روز صندوق‌ها مجاز هستند با مشتریان و بانک تعامل داشته باشند و ظرف این 45 روز پول را به نظام بانکی پرداخت کنند، بنابراین کاملا برای نظام بانکی توجیه پذیر است که در مقابل وثیقه‌ای همچون ضمانت‌نامه صندوق‌ها که وثایق کم‌ریسکی هستند و قدرت نقدشوندگی بالایی دارند نرخ سود تسهیلات را حداقل تا دو درصد کاهش دهد.

    مقیسه افزود: به طور حتم پیشنهاد مربوطه، مسئله‌ای منطقی است که می‌تواند برای متقاضیان دریافت تسهیلات بانکی در بخش تولید مشوق باشد. ما پیشنهاد کاهش سود تسهیلات بانکی برای واحدهایی که از ضمانت نامه‌های اعتباری صندوق ضمانت سرمایه‌ گذاری صنایع کوچک برخوردار هستند را ارائه می‌کنیم و باید تاکید کنیم که این پیشنهاد مشروط است.

    وی با تاکید بر اینکه باید به بانک‌ها مجوز لازم داده شده و یا حتی آنها را مکلف کنند که سود تسهیلات بانکی برای واحدهایی که از ضمانت‌نامه‌های اعتباری سرمایه‌گذاری صنایع کوچک برخوردار هستند را تا دو درصد کاهش دهند، اظهار کرد: پیشنهاد ما این است که نرخ سود تسهیلات برای واحدهای صنعتی به 16 درصد کاهش یابد این مساله هم به نفع بانک‌ها، واحدهای صنعتی، اشتغال و تولید است که همه می‌توانند از آن سود ببرند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی