عصر بازار

اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در هشت استان کشور

عصر اعتبار- رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی کشور گفت: طرح توسعه مشاغل خانگی با رویکرد نوین و نگاه این مشاغل به بازار عرضه به صورت پایلوت در هشت استان کشور از جمله آذربایجان غربی اجرا می شود و پس از دریافت بازخوردها و نتایج آن در کل کشور به اجرا در می آید.

اجرای طرح توسعه مشاغل خانگی در هشت استان کشور
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، مهناز امامدادی روز شنبه در نشست راهبردی طرح الگوی جدید توسعه و ساماندهی مشاغل خانگی در آذربایجان غربی افزود: این طرح علاوه بر آذربایجان غربی در استان های خراسان رضوی، کردستان، خراسان شمالی، چهارمحال و بختیاری، کرمانشاه، خراسان جنوبی و لرستان به اجرا در می آید.
    وی از مطرح شدن مشاغل خانگی از سال 1389 در کشور خبر داد و اضافه کرد: در طرح اولیه مشکلات زیادی از جمله بی توجهی به شبکه سازی، اتصال به بازار و توانمندسازی طرح وجود داشت که موجب شد تا این طرح با موفقیت مواجه نشود.
    وی اظهار کرد: بر خلاف طرح پیشین، در توسعه مشاغل خانگی با الگوی جدید همه دستگاه های متولی باید ظرفیت های استان را در این زمینه شناسایی کنند تا از توانمندی های این افراد در توسعه و راه اندازی چرخ مشاغل خانگی استفاده شود.
    رئیس دبیرخانه ستاد ساماندهی مشاغل خانگی کشور بیان کرد: در الگوی جدید و طرح پایلوت سعی می شود تا با دریافت نظرهای کارشناسی و علمی ضمن اعمال بازنگری های لازم و پر کردن خلا های طرح قبلی، قسمتی از مشکلات بیکاری در کشور با رواج و توسعه مشاغل خانگی مرتفع شود.
    امامدادی با اشاره بر اینکه 62 درصد اشتغال ایجاد شده در بخش مشاغل خانگی در سال جاری را فعالیت های پشتیبان تشکیل می دهد، ادامه داد: افراد تحت پوشش مشاغل پشتیبان از 209 نفر در سال 1392 به 6 هزار و 700 نفر در سال جاری رسیده که نشان دهنده اشتغالزایی این بخش با وجود گستردگی کم آن است.
    رئیس سازمان تجاری سازی فناوری و اشتغال دانش آموختگان جهاد دانشگاهی نیز در این نشست از نگاه ویژه به بستر فناوری اطلاعات برای توسعه مشاغل خانگی خبر داد و گفت: ایران سومین کشور تولید کننده مهندسی در دنیا و یکی از پیشتازان فناوری اطلاعات بوده و زیرساخت های این امر در کشور به طور کامل فراهم است.
    محمدصادق بیجندی با اشاره به اجرایی شدن طرح آموزش 400 نیروی مشاور و تسهیل گر مشاغل خانگی از اسفند سال جاری در کشور افزود: بر اساس تعهد جهاد دانشگاهی این نهاد موظف است به ازای هر 50 نفر متقاضی یک مشاور و تسهیل گر تربیت کند تا ضمن مشاوره به افراد متقاضی، رصد کننده مستمر طرح ها تا رسیدن به اشتغال پایدار باشند.
    وی از اجرای طرح آموزش و توانمندسازی متقاضیان شغل خانگی در آینده در جهاد دانشگاهی خبر داد و اضافه کرد: آموزش های حوزه مشاغل خانگی در سه سطح پایه، مهارت پایه و مهارت تخصصی در نظر گرفته شده که همه این آموزش ها به صورت مجازی بوده و برای اولین بار در قالب کلیپ هایی به زبان های فارسی، ترکی، لری و کردی عرضه می شود.
     طرح جدید مشاغل خانگی شامل سه دسته از افراد از جمله 'افرادی که از صفر تا 100 فعالیت را خودشان انجام می دهند'، ' افرادی که مهارت لازم برای راه‌اندازی یک کسب و کار خرد را دارند اما به دلیل اینکه یا با اصول بازاریابی آشنا نیستند یا توانایی تامین تجهیزات لازم را ندارند، نیازمند حامی و پشتیبان هستند' و ' افرادی که در راه‌اندازی یک کسب و کار خانگی توانایی لازم برای تحت پوشش قراردادن افراد دیگر را دارند'، می باشد.
    متقاضیان این مشاغل باید طرح و ایده خود را در سامانه مشاغل خانگی http://www.mashaghelkhanegi.ir/ثبت کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی