عصر بازار

در تازه ترین گزارش اعلام شد؛

طلای جهانی به کمتر از ۱۳۰۰ دلار می رسد

عصر اعتبار- موسسه سرمایه گذاری ای بی ان امرو بر این باور است که روند صعودی قیمت طلا چندان دوام نخواهد آورد و قیمت این فلز گرانبها به زودی کاهش خواهد یافت.

طلای جهانی به کمتر از ۱۳۰۰ دلار می رسد
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از بورس کالای ایران ،موسسه سرمایه گذاری ای بی ان امرو بر این باور است که روند صعودی قیمت طلا چندان دوام نخواهد آورد و قیمت این فلز گرانبها به زودی کاهش خواهد یافت.

    بر اساس این گزارش جورجت بوئل تحلیلگر ارشد بانک ای بی ان تاکید کرد: قیمت طلا از ابتدای سال 2018 میلادی تاکنون 3 درصد رشد داشته ولی این مساله یک سال خوب را برای طلا تضمین نخواهد کرد. افزایش قیمت طلا در ابتدای هر سال یک روند تاریخی بوده است. از سال 2006 تاکنون ، در 9 سال از 13 سال قیمت طلا در آغاز هر سال افزایش داشته و یک روند مثبت را ثبت کرده است ولی تنها در 4 مورد قیمت طلا در آن سال با افزایش روبرو شده است.

    وی افزود: امسال وضعیت طلا بی نظیر بوده است آن هم به خاطر رابطه عادی و معمول بین بازار طلا و سایر بازارها. تصور کلی این است که با افزایش نرخ بهره واقعی اوراق قرضه آمریکا قیمت طلا با کاهش روبرو می شود. افزایش انتظارات تورمی نیز موجب رشد تقاضا و قیمت طلا می شود. ولی از ابتدای امسال تاکنون افزایش نرخ بهره اوراق قرضه آمریکا تاثیری بر قیمت طلا نداشته است. از سوی دیگر گمانه زنی های مربوط به افزایش نرخ بهره فدرال رزرو در سال های 2018 و 2019 نیز هنوز تاثیری بر قیمت طلا نداشته است.

    این تحلیلگر ارشد اقتصادی افزود: قیمت طلا در ماه های اخیر تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا قرار داشته و با افزایش نسبی روبرو شده است. رابطه منفی و معنادار بین ارزش دلار و قیمت جهانی طلا هنوز پابرجاست. این مساله در خصوص ارزش یورو و ین در برابر طلا نیز صادق است. این مساله بار دیگر نشان داده است که ارزش دلار تاثیر زیادی بر نوسانات قیمت جهانی طلا دارد.

    دلار عملکرد بسیار بدی را در سال 2017 میلادی ثبت کرده و ریسک سیاسی در آمریکا نیز افزایش یافته است.​به اعتقاد تحلیلگران اقتصادی موسسه ای بی ان امرو قیمت طلا طی هفته های آینده با کاهش روبرو خواهد شد و به کمتر از 1300 دلار در هر اونس خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی