عصر بازار

رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران:

از بازار یک میلیاردی صادرات فرش به ۲۰۰ میلیون دلار رسیدیم

عصر اعتبار- رئیس کمیسیون صادرات اتاق بازرگانی تهران گفت: ما زمانی در بد‌ترین حالت ۵۰۰ میلیون دلار صادرات فرش داشتیم در سالهایی به یک میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار نیز رسید اما الان به زحمت به ۲۰۰ میلیون دلار می‌رسد.

از بازار یک میلیاردی صادرات فرش به ۲۰۰ میلیون دلار رسیدیم
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، سید رض حاجی‌آقامیری در خصوص وضعیت بازار فرش دستباف گفت: متاسفانه رکودی که در بازار حاکم است بر روی بازار فرش دستباف نیز تاثیر گذاشته است به طوری که هیچ تفاوتی با سال قبل نکرده و فقط مقدار کمی ما افزایش صادرات داشتیم که آن هم به دلیل برجام بوده است.

    عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی افزود: یکی از شرایط مندرج در برجام حذف تحریم صادرات فرش ایران به آمریکا بود که با حذف این تحریم ما توانستیم مقدار کمی صادرات به آمریکا داشته باشیم.

    وی در خصوص بالا رفتن واردات فرش در سال جاری گفت: به طور حتم این موضوع در خصوص فرش ماشینی و صنایع دستی است زیرا هنوز چینی‌ها نتوانسته‌اند در فرش دستباف از ما پیشی بگیرند. البته ما در سال جاری مقداری استرداد فرش از اروپا داشتیم که آن مقداری نبوده که جزو آمار به حساب آید.

    وی تصریح کرد: زمانی فرش دستباف جزو کالاهای استراتژیک صادراتی ایران بود اما با اتفاقاتی که در سیاست خارجی ما رخ داد و تحریم‌هایی که اعمال شد ما دیگر آن بازار را از دست دادیم. زمانی هامبورگ آلمان پایتخت صادرات فرش ایرانی بود اما امروز شما در این شهر چیزی از فرش نمی‌بینید. متاسفانه بازار‌ها و فرصت‌هایی را که ما در عرصه فرش دستباف داشتیم به دلیل غیبت چند ساله در بازارهای جهانی از دست دادیم و الان سخت است که دوباره بتوانیم آن بازار‌ها را به دست آوریم. ما زمانی در بد‌ترین حالت 500 میلیون دلار صادرات فرش داشتیم در سال‌هایی به یک میلیارد و 700 میلیون دلار نیز رسید اما الان به زحمت به 200 میلیون دلار می‌رسد.

    حاجی‌آقامیری اضافه کرد: از سوی دیگر ما باید بحث تبلیغات و شناساندن فرش را در بازارهای جهانی جدی بگیریم. اینکه در کتاب داستان‌ها و سفرنامه‌های خارجی نوشته‌اند فرش ایرانی کالای ارزشمندی است کافی نیست بلکه باید با پخش کلیپ‌ها و برگزاری سمینار‌ها و نمایشگاه‌های مختلف این غیبت جبران شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی