عصر بازار

رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه :

منفک شدن از دلارتوفیق بیشتری در مبادلات تجاری خواهد داشت

عصر اعتبار- رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه ، منفک شدن از دلار و جایگزینی پول ملی را موجب توفیق بیشتری در مبادلات تجاری ایران دانست و گفت: اگر با کشورهایی که تجارت بیشتری با آنها داریم پولی ملی را جایگزین کنیم، کارها آسان تر خواهد بود.

منفک شدن از دلارتوفیق بیشتری در مبادلات تجاری خواهد داشت
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، اسدالله عسگراولادی در پاسخ به سوالی اظهار داشت: اگر بتوانیم با کشورهایی که تجارت زیادی با آنها داریم پول دو جانبه را برقرار کنیم به فرض مثال با چین بتوانیم ریال خودمان را با یوان چین و با روسیه روبل را با ریال برابری کنیم و از دلار منفک شویم اثرات زیاد و توفیق بیشتری خواهد داشت.
    وی همچنین در پاسخ به این سوال که بانک دولتی ب.پ.ای فرانسه برای کمک به صادرکنندگان فرانسوی یک و نیم میلیارد یورو اعتبارات مالی اختصاص داده است این اقدام چه تاثیری در مبادلات ایران با اروپایی ها از جمله فرانسه خواهد داشت؟ گفت: این اعتبار صادراتی است که کشورهای مختلف برای فروش کالاهای خودشان می دهند.
    رییس اتاق بازرگانی مشترک ایران و روسیه تاکید کرد: متقابلا بانک مرکزی ما هم باید برای فروش کالاهای خودمان اعتبار صادراتی دهد.
    وی افزود: اگر متقابلا، بانک مرکزی ما هم برای صادرات به فرانسه یک میلیارد دلار یا بیشتر یا کمتر اعتبار خاص دهد آن زمان می توانیم میزان صادرات به فرانسه را گسترش دهیم.
    عسگراولادی در عین حال در خصوص بهانه جویی های آمریکا برای بر هم زدن برجام با اتکا به قطعنامه 2231 شورای امنیت در پاسخ به این سوال که آیا احتمال برجامی به عنوان برجام 2 وجود دارد گفت: نه. این احتمال وجود ندارد.
    وی در این ارتباط توضیح داد: برای این که اروپایی ها قبول نکردند. این حرفی که آمریکایی ها می زنند با اصول سازمان ملل وفق نمی دهد.
    عسگراولادی همچنین در پاسخ به سوالی درباره شیطنت طرف های اروپایی در زمینه برجام از جمله فرانسه با توجه به اظهارات اخیر رئیس جمهوری و وزیر امور خارجه این کشور گفت: شیطنت در فرانسه به خاطر همین حرف است که فروش بیشتری به ما داشته باشد و این اقدام ها برای این هدف است وگرنه اروپایی ها به دنبال منافع خود هستند.
     بانک دولتی ب.پ.ای فرانسه برای کمک به صادرکنندگان فرانسوی یک و نیم میلیارد یورو اعتبارات مالی اختصاص داده است.
    این طرح برای خریداران ایرانی خدمات و کالاهای فرانسوی است.
    گفته می شود که اروپا برای تجارت با ایران راه میانبر را برگزیده و تحریم های آمریکا را با این خطوط اعتبار یورویی دور می زند.
    در این میان بحث جایگزینی یورو با دلار در مبادلات تجاری از چندی پیش کلید خورده و به عنوان نمونه ماه گذشته بود که بانک مرکزی پاکستان با انتشار بیانیه‌ای اجازه استفاده از یوان چین به جای دلار برای تجارت با سایر کشورها را صادر کرد.
    معاون بانک مرکزی پاکستان مذاکره با مقامات بانک مرکزی چین درباره حذف دلار از معاملات 2 کشور را مثبت ارزیابی کرد و گفت این موضوع نقطه عطفی در روابط تجاری بین چین و پاکستان است.
    همچنین اواخر ماه گذشته پایگاه تحلیل اقتصادی لومباردی لِتِر آمریکا در تحلیلی نوشت که ادامه تحریم های هسته ای ایران موجب می شود که یوان چین جایگزین دلار آمریکا در معاملات نفتی جهان شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی