عصر بازار

رشد اقتصادی عربستان ناامیدکننده می‌ماند

عصر اعتبار-موسسه عربستانی "جادوا" رشد سال جاری عربستان را ۱.۵ درصد پیش‌بینی کرد که فاصله زیادی با رشد مورد انتظار ۲.۷ درصدی مقامات این کشور دارد.

رشد اقتصادی عربستان ناامیدکننده می‌ماند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا ، در جدیدترین گزارش پیش‌بینی رشد اقتصادی عربستان در سال 2018 که توسط موسسه "جادوا" مستقر در ریاض منتشر شده است، رشد اقتصادی این کشور در سال جاری حتی کمتر از پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول و معادل 1.5 درصد پیش‌بینی شده است.

    فهد الترکی- از اقتصاددانان ارشد این موسسه - گفت: بهبود رشد اقتصاد عربستان در سال جاری به کمک هر دو بخش دولتی و غیردولتی انتظار می‌رود. با توافق اعضای اوپک و سایر صادرکنندگان نفت غیر عضو این سازکان، کشورها به تدریج از توافق کاهش تولید نفتی خارج خواهند شد و این مساله به رشد بخش نفتی و تولید ناخالص داخلی عربستان کمک خواهد کرد.

    برآورد جدید تولید ناخالص داخلی عربستان کمتر از جدیدترین پیش‌بینی صندوق بین‌المللی پول است که رشدی 1.6 درصدی را برای این کشور پیش‌بینی کرده بود. پیش‌بینی صندوق و موسسه جادوا، هر دو کمتر از پیش‌بینی رشد مقامات سعودی در بودجه ماه دسامبر است که رشد کل سال 2018 را 2.7 درصد و رشد بخش غیرنفتی را 3.7 درصد برآورد کرده بودند.

    موسسه جادوا انتظار دارد با وجود بهبود رشد 0.7 درصدی سال گذشته بخش غیرنفتی، نرخ رشد این بخش به 1.1 درصد برسد که فاصله زیادی با پیش‌بینی‌های مقامات دارد. بخش نفتی امسال بیش از سایر بخش‌ها رشد خواهد داشت و رشدی 1.5 درصدی خواهد داشت، امسال با آغاز به کار پالایشگاه جیزان و افزایش نسبی در تولیدات نفتی این کشور، بخش نفتی بهبود خواهد یافت.

    در بخشی از گزارش این موسسه، به اهمیت بخش غیرنفتی اشاره شده است چراکه با معرفی اصلاحات بهای انرژی، مالیات بر ارزش افزوده، مالیات زمین و سایر مالیات‌ها، درآمدی معادل 291 میلیارد ریال نصیب سعودی‌ها خواهد شد.

    جادوا به ریسک‌های موجود نیز اشاره کرده است. با اعمال مالیات بر ارزش افزوده، قدرت خرید مصرف مصرف‌کنندگان می تواند تحت تاثیر قرار گیرد و اصلاح بهای انرژی، روی هزینه اداره شرکت‌های خصوصی  و درآمد قابل تصرف بسیاری از خانوارها موثر خواهد بود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی