عصر بازار

معاون وزیر اقتصاد :

نرخ ارز محاسباتی بودجه باید به یورو تغییر کند

عصر اعتبار- معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های وزارت اقتصاد با بیان اینکه نرخ ارز محاسباتی بودجه باید به یورو تغییر کند، گفت: آمریکا به کشورهای اروپایی و آسیایی فشار می‌آورد و این کشورها نیز جرأت نمی‌کنند، کار انجام دهند.

نرخ ارز محاسباتی بودجه باید به یورو تغییر کند
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۶ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، عبدالرحمن ندیمی بوشهری  در خصوص نوسانات اخیر ارز اظهار داشت: محدودیت‌ها و داستان تحریم همیشه از اول انقلاب بوده و آمریکا همیشه برای ما مشکل درست کرده و خواهد کرد. باید تدبیر داشته باشیم که برنامه‌ها را خنثی کنیم.

    معاون وزیر اقتصاد در مورد تدبیر دولت برای متعادل کردن نرخ ارز و حواشی ایجاد شده، گفت: بانک مرکزی کنترل و نظارت را شروع کرده و اقداماتی انجام شده است، منتها باید اقدامات ریشه‌ای صورت بگیرد تا تابع محدودیت‌ها و مشکلات پس از آن نباشیم.

    معاون امور بانک، بیمه و شرکت‌های وزارت اقتصاد یکی از اقدامات ریشه‌ای را تغییر ارز مبادلات و معاملات کشور دانست و افزود: مبنای فعالیت‌های اقتصادی باید یورو باشد که اکنون نیز بیشترین معاملات با یورو انجام می‌شود، اما متأسفانه شاخص همچنان دلار است و با تحریم‌های آمریکا هیچ بانکی عملیات دلاری نمی‌تواند انجام دهد و اصلاً نباید عملیات دلاری داشته باشیم.

    ندیمی بوشهری با تأکید بر اینکه 80 درصد مردم نگاهشان به دلار است و حتی نمی‌دانند یورو چه قیمتی دارد، بیان داشت: مبنای ارز عملیات و فعالیت‌های بزرگ کشور با یورو است، اما اثر دلار در بازار و میان افراد بیشتر است که باید اصلاح شود.

    وی در پاسخ به این سؤال که شما از مردم توقع دارید مبنای کار را یورو قرار دهند، اما ارز محاسباتی در بودجه دولت دلار است، چگونه می‌توان چنین توقعی داشت، عنوان کرد: بله؛‌ یکی از مباحث همین است، چرا باید در بودجه به دلار کار داشته باشیم. نفت را به دلار نمی‌فروشیم. درست است که قیمت نفت را در دنیا با دلار محاسبه می‌کنند، اما قراردادهای نفتی ما با یورو است.

    معاون وزیر اقتصاد در خصوص پیمان‌های پولی دوجانبه گفت: در انعقاد این پیمان‌ها خیلی موفق نبودیم، اما برای تحقق آن تلاش شده است.

    ندیمی بوشهری در پاسخ به این سؤال که گفته می‌شود پول نفت به داخل کشور نمی‌آید و مجبوریم کالا در قبال آن وارد کنیم، با رد آن بیان داشت: برای نقل و انتقال پول مشکلات داریم. با آمریکا معامله نداریم؛ با این حال آنها به نظام بانکی، بازرگانی و دیگر بخش‌های کشورهای اروپایی و آسیایی فشار می‌آورند و این کشورها نیز جرأت نمی‌کنند، کار انجام دهند.

    وی یادآور شد: این همه کالا وارد کشور می‌شود، اما اینگونه نیست که نفت در مقابل کالا به ما می‌دهند، بلکه پول نفت به حساب‌های ما واریز می‌شود و برای خرید کالا، پول آن را می‌دهیم، منتها نقل و انتقال پول سخت است و فشار می‌آورند.

    ندیمی بوشهری تأکید کرد: آمریکا به کشورهای طرف حساب ما در آسیا و اروپا فشار می‌آورد و اختلال ایجاد می‌کند.

    معاون وزیر اقتصاد در پاسخ به این سؤال که برخی تلاطم ارزی ماه‌های اخیر را ناشی از بسته شدن نقل و انتقال در صرافی‌های کشور امارات به علت اجرا شدن مالیات به ارزش افزوده می‌دانند، یادآور شد: نرخ این مالیات در کشور امارات 5 درصد است و به علت آنکه آنها در جنگ با یمن هستند، مشکل اقتصادی پیدا کردند، بنابراین دریافت این نوع مالیات را در دستور کار قرار دادند که به هر حال تأثیر در نقل و انتقال ارز دارد، اما به غیر از آن مشکلات در سیستم‌ها و جابه‌جایی پول، گرفتاری ایجاد می‌کند.

    وی در مورد راهکار حل مشکلات ارزی خاطرنشان کرد: با یک سری کشورهایی که رابطه بهتری داریم، فضا را باز می‌کنیم تا مشکل کاهش یابد و به هر حال  مملکت اداره می‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی