عصر بازار

عضو هیئت مدیره کانون صنایع غذایی خبر داد:

قطع ارتباط بانک‌های ترکمنستان با بانک‌های ایرانی به بهانه پولشویی

عصر اعتبار- عضو هیئت مدیره کانون صنایع غذایی گفت: مقامات ترکمنستان تمایلی برای تجارت با کشورمان ندارند به طوری‌که به تازگی بانک‌های ترکمنستان اعلام کردند که بانک‌های ایرانی را برای مبادلات تجاری مجاز نمی‌دانند و بهانه آن هم عدم رعایت قوانین پولشویی است این درحالی‌است که پیش از این چنین مشکلی وجود نداشت و به نظر می رسد این تغییر رویه بیشتر سیاسی باشد.

قطع ارتباط بانک‌های ترکمنستان با بانک‌های ایرانی به بهانه پولشویی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۳:۲۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، علی شریعتی در خصوص آخرین وضعیت مبادلات تجاری با ترکمنستان گفت: ترکمنستان همواره یکی از بازارهای اصلی کالاهای صادراتی ما بوده و با توجه به هم مرز بودن این کشور با استان خراسان بخش عمده‌ای از تولیدات کشاورزی و صنعتی این استان به این کشور صادر می‌شد.

    عضو اتاق بازرگانی ایران ادامه داد: دولت این کشور به تازگی سیاست واردات و خرید بدون انتقال ارز را در پیش گرفته است و هر کشوری که خود را با این سیاست وفق دهد برای آنها در اولویت است. این همسایه شمالی به دنبال این است که کالاهای خود را با منات(واحد پول ترکمنستان) خریداری کند.

    مقامات ترکمنستان تمایلی برای تجارت با ایران ندارند

    شریعتی گفت: ماه گذشته تاجران ایرانی در نمایشگاه ترکمنستان شرکت کردند و متاسفانه دستاورد خوبی نداشت .به طور کلی مقامات این کشور تمایلی برای تجارت با کشورمان ندارند به طوری‌که به تازگی بانک‌های ترکمنستان اعلام کردند که بانک‌های ایرانی را برای مبادلات تجاری مجاز نمی‌دانند و به عنوان official partner قبول نمی‌کنند و بهانه آن هم عدم رعایت قوانین پولشویی است این درحالی‌است که پیش از این چنین مشکلی وجود نداشت و به نظر می رسد این تغییر رویه بیشتر سیاسی باشد.

    صف کامیون‌های ترانزیت ترکیه به جای کامیون‌های ایرانی در مبادی مرزی ایران و ترکمنستان

    وی ادامه داد: از طرف دیگر هالک بانک که یکی از بانک‌های مطرح ترکیه است اعلام کرده که نقل و انتقال و تبدیل منات را برای صادرکنندگان ترکیه به ترکمنستان انجام می‌دهد همین امر سبب شده که در مبادی مرزی ایران و ترکمنستان به جای کامیون های ایرانی، صف کامیون‌های ترانزیت ترکیه تشکیل شود و اگر مدیران سیاسی ما تدبیری در این باره نکنند بازار این کشور را که بعد از فروپاشی شوروی در اختیار ما بود از دست خواهیم داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی