عصر بازار

معاون وزیر تعاون تاکید کرد:

تشکیل تعاونی‌های تامین نیاز و دانش بنیان

عصر اعتبار- معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ضرورت تاسیس تعاونی‌های نیاز تاکید کرد و گفت: یکی از کارکردهایی که سهم تعاونی‌ها را در جی دی پی افزایش می‌دهد تعاونی‌های تامین نیاز است.

تشکیل تعاونی‌های تامین نیاز و دانش بنیان
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۷ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، سیدحمید کلانتری اظهار کرد: تعاونی‌های تامین نیاز امروز در شهرها، روستاها و بنگاه‌های خصوصی می‌توانند اس ام ای ‌های همنام را کنار هم قرار داده و سازماندهی کنند و از این طریق بهره‌وری کشور را افزایش دهند.

    وی ادامه داد: صنایع کوچک، قطعه‌سازها، خدمات حمل و نقل، فعالیت‌های تولیدی، پرورش مرغ و ماهی، دام و طیور و باغداری و کشاورزی جزو تعاونی‌های تامین نیاز به شمار می‌رود که می‌توانند در قالب یک هلدینگ بزرگ کنار هم قرار گیرند.

    معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: امروز ثروت در حال جابه‌جایی است و قدرت علمی جای قدرت سیاسی و اقتصادی را گرفته است، لذا باید به سمت تعاونی‌های دانش بنیان برویم و این دسته از تعاونی‌ها را تقویت کنیم. اگر 10 سال قبل پنج شرکت بزرگ اقتصاد دنیا نفتی بودند اکنون پنج شرکت بزرگ دنیا it Base هستند.

    کلانتری با تاکید بر لزوم بهره‌ور شدن تعاونی‌ها خاطر نشان کرد: تعاون فی‌نفسه بهره‌ور گراست، کار جمعی می‌کند، توانمندی‌ها و شایستگی‌ها را کنار هم قرار می‌دهد و موجب بهره‌وری می‌شود. به طور حتم حل مشکل محیط زیست، خشکسالی و بی‌آب با کار جمعی، فکر تعاونی و بهم پیوستن می‌تواند حل شود.

    وی در عین حال به نقش موثر تعاونی‌های روستایی و بهیاری در عمران و آبادانی کشور اشاره کرد و گفت: بیش از نیمی از روستاها تحت پوشش تعاونی‌های دهیاری قرار دارند به نحوی که در حال حاضر 17 هزار روستا در قالب 800 تعاونی دهیاری مدیریت و خدمت‌رسانی می‌شوند.

    به گفته معاون امور تعاونی‌های وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکنون در 55 شهرستان تعاونی‌های توسعه و امور شهرستانی تشکیل شده است و باید تلاش شود تا به سمت تشکیل تعاونی‌های نسل جدید دانش‌بنیان، تامین نیاز، فارغ‌التحصیلان و استارت‌آپ‌ها برویم و آنها را توسعه بدهیم.

    کلانتری که در ششمین جشنواره ملی بهره‌وری و تعالی سازمانی تعاونی‌ها در مرکز همایش‌های صداوسیما سخن می‌گفت، توجه به نوآوری و خلاقیت در تعاونی‌ها را مورد تاکید قرار داد و گفت: تعاونی‌ها در صورتی که به نوآوری توجه نکنند، دچار ایستایی می‌شوند. تعاونی‌های پویا باید مرتبط فکر کنند و طرح جدیدی بیاورند. طرحی که صندوق ضمانت سرمایه‌گذاری تعاون با نام ایده تا عمل کلید زد و سامانه آن امروز رونمایی شد، کار ارزشمندی است که باید در بخش تعاون گسترش یابد.

    وی در پایان گفت: باید از تشکیل تعاونی‌های هفت‌ نفره به سمت تعاونی‌های پرجمعیت برویم. ایجاد تعاونی‌های خانگی را کاهش دهیم و به سمت راه‌اندازی و گسترش تعاونی‌های تامین نیاز که با ذات بهره‌وری سازگارتر است برویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی