عصر بازار

کارشناس بانک مطرح کرد:

آشفتگی بازار ارز اقتصاد را مبتلا به رانت می‌کند

عصر اعتبار- عباس‌نیا گفت: آشفتگی بازار ارز بستری مناسب برای بروز رانت‌های اقتصادی فراهم می‌کند.

آشفتگی بازار ارز اقتصاد را مبتلا به رانت می‌کند
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۱۸ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، سعید عباس‌نیا کارشناس بانک وسرمایه‌گذاری درخصوص بررسی راهکارهای اصلاح نرخ ارز، اظهار کرد: هم اکنون اصلاح نرخ ارز با روش‌های دستوری اقدام صحیحی در فضای اقتصادی نیست. نرخ ارز باید به طور واقعی و طبق قاعده قیمت واحد و بر اساس قدرت خرید برابری ارزها تعیین شود.

    وی افزود: با توجه به اینکه نرخ ارز بر اساس ارزش واقعی و طبق مکانیسم بازار ارز تعیین نمی‌شود، بنابراین زمینه ساز ایجاد فرصت‌های آربیتراژی طولانی مدت در اقتصاد می‌شود که خود می‌تواند بستری برای بروز رانت‌های اقتصادی شود.

    کارشناس بانک و سرمایه‌گذاری تصریح کرد: هم اکنون پوشش ریسک، نوسانات نرخ ارز در بنگاه‌های اقتصادی، راه‌اندازی بورس ارز و استفاده از مشتقات ارزی از جمله ساختارهایی هستند که می‌توانند کمک بسیار فراوانی به اصلاح نرخ ارز داشته باشند.

    عباس‌نیا ادامه داد: متولیان سیاست‌های پولی و ارزی در زمان بروز هیجانات و شوک‌های تغییر نرخ ارز، وعده ایجاد چنین بازاری را می‌دهند، اما تا زمان شوک بعدی فراموش می‌کنند.

    این کارشناس بانک در پایان یادآور شد: با توجه به اینکه راه‌اندازی بورس ارز قدرت مدیریت سرمایه و فرصت پوشش ریسک را به بنگاه‌ها و فعالان اقتصادی می‌دهد، منجر به جذب و نگهداشت سرمایه‌های اقتصادی بسیار موثر می‌شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی