عصر بازار

نقش اربیل و دوبی در تحولات ارزی چهارراه استانبول چیست؟

عصر اعتبار- عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نوسان ۵درصدی قیمت دلار در یک روز انتقاد کرد.

نقش اربیل و دوبی در تحولات ارزی چهارراه استانبول چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خبرگزاری خانه ملت، معصومه آقاپور علیشاهی در خصوص تحولات بازار ارز گفت:برخی از عوامل داخلی روی افزایش قیمت دلار تاثیرگذار بوده است که می توان به بالا بودن میزان نقدینگی در کشور اشاره کرد.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد:حجم بالای نقدینگی در کشور به سمت بازار سرمایه و مسکن هدایت نمی شود و این میزان بالای نقدینگی در جامعه روی رشد تقاضای کاذب در بازار ارز، تاثیرگذار خواهد بود. 

    نرخ ارز در یک روز حدود 5درصد نوسان داشت

    نماینده مردم شبستر در مجلس شورای اسلامی افزود:با افزایش تقاضا برای خرید ارز، بطور بدیهی تعادل در بازار با مسئله روبرو می شود به نحوی که در مدت اخیر، حتی در یک روز نیز حدود 5درصد نرخ ارز با نوسان روبرو شده که این میزان نوسان قیمتی در یک روزغیرقابل قبول است.نوسانات بالای ارزی در مدت اخیر تبعات خوبی در اقتصاد کشور ندارد در این راستا باید به عوامل داخلی و بیرونی رسیدگی شود.

    نقش دست های پنهان و دلال های بین المللی در افزایش قیمت دلار چیست؟

    آقاپور علیشاهی در ادامه گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت ادامه داد:در ورود ارز به کشور مشکلاتی وجود دارد و بعد از اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده در کشور امارات مصوب شد، هزینه انتقال ارز، از این کشور بالا رفته است.

    آقاپور علیشاهی با اشاره به نقش صرافی های خارجی در افزایش قیمت دلار در مدت اخیر، تصریح کرد:بخشی از ارز کشور از طریق اربیل در اقلیم کردستان عراق، به ایران وارد می شد اما دست های پنهان و دلال های بین المللی باعث شده اند، آربیتراژ ارزی صورت بگیرد به نحوی که عواملی در ایران وجود دارند که برای تعدادی صرافی در خارج ازکشور، ارز خریداری می کند تا ارزهای خریداری شده به اربیل عراق برود تا دلالان بین المللی با استفاده از مکانیزمی از تبدیل نرخ ارز منتفع شوند.

    لزوم اتخاذ تصمیمات جدی در خصوص FATF و پالرمو

    وی با بیان اینکه در ورود و خروج ارز مشکلاتی وجود دارد، گفت:وجود تقاضاهای کاذب برای ارز و محدودیت در عرضه ارز، بازار را تحت تاثیر قرار داده و باعث تورم افسارگسیخته در بازار ارز شده است.

    عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد:باید مسئولان تصمیمات جدی در خصوص موضوعاتی مانندFATF و پالرمو اتخاذ کنند چرا که باید شرایطی فراهم شود تا هزینه معاملات ارزی که در مهار تورم در بازار ارز موثر است، کاهش یابد.

    گفتنی است آربیتراژ ارز به این معناست که شخصی با خرید ارز در یک بازار، سریعا آن را به بازاری که ارزش آن کمی گرانتر است حواله می کند و با این کار از تفاوت نرخ ارز، استفاده و منتفع می شوند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی