عصر بازار

قیمت دلار وارد کانال جدید شد؛

تزریق جو افزایشی از هرات و امارات

عصر اعتبار- وضعیت بازار ارز داخلی پیش از بازگشایی تا حد زیادی مشخص بود. پیش از ساعت ۱۱ صبح، ارزش دلار در منطقه هرات افغانستان بالا رفت تا اولین سیگنال افزایشی به بازار داخلی صادر شود. در دومین گام، نرخ حواله درهم در همان ابتدای روز به آستانه مرز هزار و ۳۲۰ تومان رسید تا انتظارات صعودی در بازار داخلی فعال‌تر شود.

تزریق جو افزایشی از هرات و امارات
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۶ - ۰۰:۰۹:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، این دو اتفاق موجب شد معاملات در بازار داخلی با قیمت 4هزار و 790 تومان آغاز شود که افزایشی 65 تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه داشت. در نهایت این ارز با قیمت 4هزار و 805 تومان به کار خود پایان داد.

    به گفته فعالان، زمانی که ارزش دلار در یکی از کشورهای همسایه بالا می‌رود، احتمال جا‌به‌جایی دلار از بازار داخلی به آن منطقه جغرافیایی بالا می‌رود. با این حال، به گفته تعدادی از فعالان، در مورد هرات افغانستان این روند معکوس است. به باور یکی از بازیگران باتجربه بازار، به‌طور سنتی ارزش دلار در منطقه هرات پایین‌تر از بازار داخلی بوده است؛ به این ترتیب، زمانی که نرخ دلار در ابتدای روز در آن منطقه جغرافیایی بالای 4هزار و 780 تومان قرار گرفت، معامله‌گران بازار داخلی انتظار داشتند که قیمت‌های معاملات سبزه میدان و پاساژ افشار در سطح بالاتری به انجام برسد. علت این اتفاق آن بود که در گذشته از یکسو از سوی معامله‌گران شهرستانی از هرات افغانستان دلار وارد بازار داخلی می‌شد و از سوی دیگر، قیمت شاخص ارزی در آن منطقه جغرافیایی اثر انتظاری بر بازار داخلی داشت.   اثر مهم‌تر افزایشی بر قیمت دلار را نرخ حواله درهم گذاشت. به‌طور سنتی این تصور در بازار وجود دارد که با افزایش نرخ حواله درهم قیمت دلار در معاملات ایران نیز بالا می‌رود. برای اثرگذاری نرخ حواله درهم بر دلار بازار داخلی عوامل مختلفی ذکر شده است که دو عامل اهمیت بیشتری دارند. به گفته فعالان، با توجه به تثبیت قیمت دلار به درهم در عدد 67/ 3، معامله‌گران به راحتی می‌توانند با توجه به نرخ حواله درهم به ریال، ارزش دلار در بازار داخلی را براساس درهم تخمین بزنند. در این شرایط، در میان معامله‌گران ارزش دلار در بازار داخلی براساس ضرب نرخ حواله درهم با عدد 67/ 3 محاسبه می‌شود.

    در ابتدای روز دوشنبه نرخ حواله درهم هزار و 318 تومان بود و با توجه به آن ارزش دلار در بازار داخلی بالای 4 هزار و 800 تومان بود. دومین علت اثرگذاری درهم، به حجم زیاد معاملات تجار ایرانی در دبی و انجام تعداد زیادی از جا‌به‌جایی‌های ارزی از آن منطقه بوده است. برای افزایش نرخ حواله درهم که متعاقبا قیمت دلار در بازار داخلی را افزایشی کرد، دلایل مختلفی در بازار ذکر می‌شد؛ عده‌ای بیشتر بر افزایش تقاضا تاکید داشتند، حال آنکه گروه دیگری به کاهش عرضه درهم بازارساز در دبی اشاره داشتند.با عبور دلار از مرز 4هزار و 800 تومان، سکه تمام بهار آزادی نیز توان افزایشی به خود گرفت و به سرعت از مرز روانی یک میلیون و 550 هزار تومان عبور کرد. سکه در نهایت ساعت 3 بعدازظهر روز دوشنبه با عدد یک میلیون و 561 هزار تومان به کار خود پایان داد که نشان‌دهنده افزایش 21 هزار تومانی نسبت به قیمت بسته شده روز شنبه بود. سکه در ادوار گذشته چنین سطح قیمتی را تجربه نکرده بود. روز شنبه در حراج بانک کارگشایی نیز سکه با ارقامی بین یک میلیون و 556 تا یک میلیون و 563 هزار تومان به فروش رفت. روز گذشته هر گرم طلای 18 عیار نیز از مرز 150 هزار تومان عبور کرد. در سومین روز هفته، هر گرم طلای 18 عیار با هزار و 408 تومان افزایش به قیمت 150 هزار تومان و 616 تومان رسید.
    احتیاط ابتدایی در بازار داخلی

    با وجود اینکه بازار داخلی در ابتدای روز با دو سیگنال افزایشی مواجه بود، ولی سعی کرد با احتیاط قدم بردارد. روز دوشنبه، معاملات دلار با قیمت 4 هزار و 790 تومان کلید خورد؛ این در حالی بود که براساس نرخ حواله درهم ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست بالای 4 هزار و 800 تومان باشد. به گفته فعالان، معامله‌گران در ابتدای روز تصور می‌کردند بازارساز در برابر عبور دلار از مرز روانی 4 هزار و 800 تومانی مقاومت خواهد کرد. در چنین فضایی آنها در ابتدا ترجیح می‌دادند دست به عصا گام بردارند. با این حال، با عبور دلار از مرز 4هزار و 800 تومان، به یکباره هیجانی در بازار ایجاد شد که قیمت دلار را در مقطعی بدون معامله خاصی به بالای سطح 4هزار و 850 برد. این افزایش حاصل فریادهای معامله‌گرانی بود که خواستار خرید دلار بودند، ولی عرضه‌کننده‌ای برای فروش در بازار وجود نداشت. به این ترتیب، اعلام مکرر تقاضای خرید توسط این دسته با قیمت‌های بالاتر، نرخ‌ها را به‌صورت هیجانی در بازار افزایشی کرد. با این حال، با توجه به اینکه معامله خاصی در این نرخ‌ها صورت نگرفته بود، احتمال بازگشت قیمت دلار در میان بازیگران تشدید شد.

    از آنجا که در ساعات ابتدای روز جو احتیاطی بر بازار حاکم بود، بازارساز ترجیح داد عرضه خاصی را صورت ندهد؛ چراکه ممکن بود جو بازار را تغییر دهد. با این حال، عده دیگری معتقد بودند، به‌واسطه علامت افزایشی درهم، بازارساز در ورود به بازار احتیاط کرد. در واقع زمانی که قیمت حواله درهم بالای هزار و 320 تومان بود، ارزش دلار در بازار داخلی می‌توانست بالای 4هزار و 820 تومان قرار بگیرد. با این حال، قیمت این ارز در بازار 4 هزار و 790 تومان بود. در این شرایط، اگر بازارساز با قیمت‌های کمتر از بازار عرضه ارز را آغاز می‌کرد، با توجه به نرخ حواله درهم امکان داشت که تقاضای کاذب زیادی وارد بازار شود؛ بازارساز زمانی وارد بازار شد که قیمت بدون معامله و تنها بر اساس جو هیجانی ایجاد شده توسط معامله‌گران در مسیر افزایشی قرار گرفت و به بالای سطح 4 هزار و 850 تومان رفت. یکی دیگر از اتفاقات جالب روز گذشته برابر شدن ارزش دلار در بازار داخلی با منطقه سلیمانیه عراق بود. این اتفاق در حالی رخ داد که به‌طور سنتی ارزش دلار در منطقه سلمانیه عراق بالاتر از بازار داخلی بوده است.روز گذشته قیمت یورو نیز با 50 تومان افزایش به قیمت 6 هزار و 50 تومان رسید. افزایش ارز اروپایی در حالی رقم خورد که تا ساعت 4 بعدازظهر تغییرات قیمت چندانی را در بازارهای جهانی به ثبت نرسانده بود. به گفته فعالان، به‌واسطه جو هیجانی که در بازار دلار رقم خورده بود، معامله‌گران یورو نیز تمایل چندانی به فروش ارز خود نداشتند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی