عصر بازار

مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی:

اثربخشی اخذ مالیات از خریداران عمده ارز مشخص نیست

عصر اعتبار- مدیر گروه بانکداری اسلامی گفت: زمانی‌که نگرانی نسبت به آینده وجود دارد بخشی‌از تولیدکنندگان و افراد که بدهی ارزی دارند از ترس افزایش نرخ ارز خریدهای خود را جلو می‌اندازند.

اثربخشی اخذ مالیات از خریداران عمده ارز مشخص نیست
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، کامران‌ندری مدیرگروه بانکداری‌اسلامی پژوهشکده پولی‌و بانکی‌در خصوص تاکید مسئولان بانک‌مرکزی و ریاست جمهوری در مورد غیرواقعی‌بودن نرخ ارز و دلایل روانی‌آن و عدم توجه مردم به این تاکیدها و بی اعتمادی‌شان به بازار و خرید ارز از سوی آنها اظهار داشت: این موضوع از نگرانی مردم نسبت به آینده نشات می‌گیرد، تحولاتی که در ماه‌های اخیر اتفاق افتاد در کنار تهدیداتی که از خارج وجود دارد برای لغو برجام می‌تواند به این جو نااطمینانی نسبت به آینده دامن بزند.

    وی با بیان اینکه جوروانی باعث نگرانی در بازار شده است، افزود: یکسری از معامله‌گران هستند که بر روی این موج سوار شده‌اند و دست به خریدهای بالا در حجم زیاد زده‌اند.

    ندری خاطرنشان کرد: زمانی‌که نگرانی نسبت به آینده وجود دارد بخشی‌از تولیدکنندگان و افراد که بدهی ارزی دارند از ترس افزایش نرخ ارز خریدهای خود را جلو می‌اندازند، یک عده دیگر هم از یکدیگر می‌پرسند که بهترین سرمایه‌گذاری چیست.

    وی افزود: مردم در این شرایط تشویق به سرمایه‌گذاری می‌شوند زیرا احساس می‌کنند که در این معامله سود قابل توجهی نصیبشان خواهد شد.

    مدیرگروه بانکداری اسلامی پژوهشکده پولی و بانکی تصریح کرد: خریدهای ریز و کوچک دلار که از سوی مردم عادی انجام می شود نمی‌تواند به یکباره بر روی نرخ‌ها تاثیرگذار باشد لذا خریدارهای عمده ارز هستند که می‌توانند با ایجاد تقاضای موثر بر روی نوسانات افزایش دلار تاثیرگذار باشند.

    وی در مورد معرفی‌خریداران عمده ارز به سازمان امور مالیاتی برای اخذ مالیات از آنان و احتمال بازگشت بازار به شرایط عادی گفت: در صورتی که به نوعی خریدهای عمده را محدود کنند این موضوع می‌تواند تا حدودی از التهاب بازار کم کند البته این سیاست جدید بانک مرکزی مشخص نیست چگونه مؤثر باشد زیرا جزئیات آن روشن نیست.

      ندری افزود: در این خصوص باید سیاستی اتخاذ شود که اثر بخش باشد و معامله‌گران عمده تاثیر آن را حس کنند و به این جمع بندی برسند که خرید و نگهداری ارز در مبالغ کلان به زیانشان خواهد بود.

    وی‌افزود: البته مطمئن نیستم که این سیاست چقدر اثر بخش است اما هرآنچه بتواند خریدهای عمده ارز را محدود کند می‌تواند از التهاب بازار کم کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی