عصر بازار

یک کارشناس اقتصادی مطرح کرد:

سوخت سرمایه سپرده گذاران با افزایش نرخ ارز

عصر اعتبار- یک پژوهشگر حوزه ریسک با بیان اینکه به هر میزانی که ارز گران شود، ارزش سرمایه سپرده گذاران سوخت می شود، به مردم توصیه کرد با افزایش نرخ ارز اغوا نشده و به امید سود کوتاه مدت راهی بازار نشوند.

سوخت سرمایه سپرده گذاران با افزایش نرخ ارز
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، «محمدحسین ادیب» روز چهارشنبه  با بیان اینکه بسیاری از افراد به امید کسب سود کوتاه مدت این روزها به بازار ارز مراجعه کرده و سبب افزایش قیمت ها در بازار شده اند، گفت: توجه صرف به سود کوتاه مدت بدون توجه به ریسک، نتیجه ای جز ورشکستگی و از دست دادن سرمایه ندارد.
    وی توضیح داد: برخی تصور می کنند با خرید ارزهای عمده و با روند افزایشی آن سود می کنند اما در بلندمدت چیزی جز ضرر و زیان عاید آنها نمی شود.
    عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی اصفهان یادآور شد: برای نمونه شرکت های بزرگی در دهه 80 از طریق استقراض با ارز ثروتمند شدند اما در بحران ارزی سال 91 و با سه برابر شدن نرخ ارز، عمده سود 10 ساله خود را از دست دادند یا عده ای با رونق بازار مسکن به این عرصه ورود کردند اما با ورود این صنعت به دوره رکود، سرمایه های آنها از دست رفت.
    این کارشناس حوزه ریسک با تاکید بر اینکه سرمایه گذار نباید تنها به سود کوتاه مدت و فوری بیاندیشد، گفت: در حالی که عده ای به دنبال کسب سودهای بالای 20 درصد هستند که اقتصاد ایران ظرفیت پرداخت سود بالاتر از هشت درصد را ندارد.
    این استاد دانشگاه با یادآوری اینکه حجم نقدینگی در کشور به بیش از هزار هزار میلیارد تومان رسیده است، اظهار داشت: آمار و ارقام بانک مرکزی نشان می دهد که بخش عمده ای از این افزایش نقدینگی، ناشی از سودی است که نظام بانکی در طی پنج سال گذشته به سپرده گذاران داده است.
    وی گفت: کسانی که این روزها به امید کسب سود روانه بازار ارز می شوند، باید بدانند که آنچه بر سر آن قمار می کنند، نرخ ارز نیست بلکه ثروت آنهاست زیرا به هر میزانی که ارز گران می شود، سپرده آنها بی ارزش خواهد شد.
    ادیب گفت: سپرده گذار از بحران ارزی سال 91 تاکنون 30 درصد سپرده و ثروت خود را در بازار ارز از دست داده است و اگر آنهایی که به امید سود به بازار ارز چشم دوخته اند، حرکت خود را ادامه دهند، 20 درصد دیگر از این اندوخته ها نیز سوخت می شود.
    وی به مردم توصیه کرد که با افزایش اسمی و کاغذی نرخ ارز در هفته های اخیر اغوا نشوند و سرمایه خود را به دلالان بازار نسپارند زیرا در نهایت با کاهش ارزش پول ملی، همه از آن متضرر می شوند.
     قیمت ارزهای عمده بویژه دلار آمریکا و یورو در هفته های اخیر روند رو به رشدی را طی می کند به شکلی که از ابتدای بهمن ماه تاکنون 2800 ریال در بازار آزاد رشد قیمت داشته است.
    افزایش قیمت ارزهای عمده در حالی صورت می گیرد که به عقیده مسئولان اقتصادی دولت، این افزایش قیمت ها منشاء هیجانی و روانی دارد؛ محمد نهاوندیان معاون اقتصادی رئیس جمهوری جنس نوسانات نرخ ارز را غیراقتصادی خوانده و گفته است: ریشه های غیراقتصادی نوسانات نرخ ارز دنبال ملتهب کردن فضا بوده و هستند.
    محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت نیز گفته است: افزایش نرخ تسعیر ارز برای دولت قابل تحمل نخواهد بود و به نقطه واقعی و متعادل باز خواهیم گشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی