عصر بازار

دانشنامه اصطلاحات اقتصادی؛

ضامن چیست؟

عصر اعتبار- ضامن به کسی گفته می‌شود که بدهی اصلی را تضمین می‌کند به طوریکه اگر مدیون بدهی مورد نظر را پرداخت نکرد وی مسئول پرداخت آن است.

ضامن چیست؟
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۹ بهمن ۱۳۹۶ - ۲۲:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از میزان، ضامن در امور بانکی کسی است که بدهی اصلی را تضمین می‌کند به این معنی که قبول می‌کند که اگر مدیون بدهی مورد نظر را پرداخت نکرد وی مسئول پرداخت آن است.

    در این میان بانک حق دارد زمانی که مدیون دینش را پرداخت نکرد بر اساس قانون به ضامن مراجعه کرده و بدهی خود را از وی مطالبه کند.
    لازم به ذکر است که وقتی ضامن مسئولیت پرداخت بدهی را برعهده می‌گیرد، باید دینش را ادا کند و از عهده ضمانتی که انجام داده برآید.

    البته پرداخت بدهی توسط ضامن برحسب محاسبات بانک است و بر اساس قراردادی است که با متعهد دارد، که بانک می‌تواند از طریق مراجع قضایی یا مراجع اجرایی، ضامن یا مدیون را تحت تعقیب قرار دهد.

    ضامن در مقابل متعهد مسئولیتی ندارد، بلکه در مقابل بانک مسئول است و اگر ضامن دین را پرداخت کرد می‌تواند بعدا بدهی را از مدیون مطالبه کند.

    بانک معمولا از ضامن چک یا سفته دریافت می‌کند که در این صورت ضامن وظیفه دارد کلیه تعهدات را تامین کند و بانک با استناد بر چک و سفته‌ها اقدام می‌کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی