عصر بازار

نماینده مجلس مطرح کرد:

پیشنهاد اجرای ارز جایگزین در مبادلات بین‌المللی

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس برای اجرای جایگزینی ارز در مبادلات بین المللی پیشنهادی ارائه کرد.

پیشنهاد اجرای ارز جایگزین در مبادلات بین‌المللی
نسخه قابل چاپ
شنبه ۰۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۳:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، غلامعلی جعفرزاده ایمن آبادی با اشاره به اینکه باید ارز جایگزین در مبادلات بین المللی در نظر گرفته شود، اظهار داشت: جایگزینی ارز هنر اقتصادی است که در 168 کشور این کار انجام می شود اما تا به اینجای کار هیچ کشوری موفق نشده است این ایده را به شکل جامع و کامل اجرایی کند.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال این ایده بخشی از مشکلات معادلات اقتصادی را حل و بسیاری از کشورها از جمله ایران را از بن بست دلار خارج کرده است اما 100 درصد مشکلات را برطرف نکرده است.

    نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه جایگزینی ارز در مبادلات مشکلات اقتصادی هیچ کشور در دنیا را حل نکرده است، گفت: با وجود اینکه مشکلات برطرف نشده اما اینکه گوشه رینگ "یا دلار یا هیچی" قرار داشتیم از بین رفته است و جایگزینی ارز در مبادلات بین المللی ابتکار عمل خوبی بوده که 168 کشور از این روش استفاده می کنند.

    وی با بیان اینکه ایران مبادلات غیر دلاری با هند را پیش از این نیز شروع کرده بود، اظهار داشت: مبادلات ما با کشورهای کره و روسیه نیز با ارزی غیر از دلار است اما به هر دلیلی این روش 100 درصدی انجام نمی شود چون جایگزینی ارز قاعده بین المللی نیست و برای این موضوع پیشنهادی برای وزیر اقتصاد و دارایی کشور دارم.

    این نماینده مجلس در خصوص پیشنهاد خود توضیح داد: وزارت اقتصاد و دارایی باید پروتکل بین المللی تنظیم کند تا بر اساس  آن مجموعه ای کشورهای دنیا را برای جایگزینی ارز در مبادلات بین المللی پای کاری بیاورد، این نکته حائز اهمیت است که نباید استنباط از این پروتکل به خاک مالیدن پوزه آمریکا باشد بلکه قصد باید تغییر مدل اقتصادی دنیا باشد.

    جعفرزاده ایمن آبادی در ادامه با تاکید براینکه باید حساسیت اقتصادی در دنیا از بین برود، اظهار داشت: باید مدل اقتصادی دنیا از انحصاری از دلار خارج شود و همه پولهای رایج دنیا بتواند در مبادلات اقتصادی حضور داشته باشند با این اقدام اقتصادی هم مشکل ما حل می شود و هم مشکل کشورهای دیگر.

    وی در این باره که آیا اروپایی ها این پروتکل بین المللی را می پذیرند، گفت: اگر این پروتکل را اقراض نبینند و این پیشنهاد را به عنوان تفکر علمی و اقتصادی بپذیرند پای کار می آیند.

    این نماینده مجلس با تاکید بر اینکه دنیا ایران را به عنوان مبدا این پیشنهاد می پذیرند، بیان داشت: از آنجایی که ایران تجارب خوبی در اوپک و صندوق بین المللی پول داشت و با ارائه پیشنهادات در اوپک هم منفع خود را و هم مناع کشورهای دیگر را لحاظ کرده می تواند این بار نیز نظر کشورهای مختلفی را جلب کند.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی در خصوص همراهی کشورهای اروپایی در زمینه جایگزینی ارز در مبادلات بین المللی ارزیابی کرد و اظهارد اشت: کشورها بر اساس منافع خود می چرخند اگر به این نتیجه برسند که دراین پروتکل منافعشان تامین می شود همراهی می کنند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی