عصر بازار

یک کارشناس پیشنهاد کرد؛

افزایش سایر سطوح مزدی به‌جای افزایش پلکانی مزد

عصر اعتبار- یک کارشناس حوزه کار معتقد است که به‌جای افزایش پلکانی حقوق، سایر سطوح مزدی کارگران افزایش یابد. او تاکید دارد که افزایش پلکانی حقوق در صورت اجرا، در مورد افراد دارای درآمد کمتر و دریافتی پایین‌تر اعمال شود.

افزایش سایر سطوح مزدی به‌جای افزایش پلکانی مزد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۰۷ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، رحمت‌اله پورموسی اظهار کرد: قانون کار در ماده 41 به صراحت اعلام کرده که دستمزد کارگران برمبنای نرخ تورم و سبد معیشت تعیین شود و به همین منظور شورای عالی کار متشکل از شرکای اجتماعی همه ساله برای تعیین حداقل مزد گرد هم آمده و چانه‌زنی می‌کنند.

    وی افزود: وظیفه ذاتی شورای عالی کار این است که حداقل مزد کارگران را افزایش دهد و نسبت به سایر سطوح مزدی تصمیم‌گیری کند.

    این کارشناس حوزه کار با بیان اینکه به جای افزایش پلکانی دستمزدها بهتر است برروی سایر سطوح مزدی متمرکز شویم، خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم به قشر ضعیف جامعه که حداقل بگیرند و دریافتی پایینی دارند کمک کنیم، باید پایه حقوق را افزایش بدهیم و سایر سطوح مزدی را واقعی کنیم.

    پورموسی افزود: طرح افزایش پلکانی حقوق خوب است به شرط آنکه درباره کسانی که درآمد کمتر و دریافتی پایین‌تری دارند، اعمال شود تا سطح حقوقشان بالاتر برود ولی نمی‌توانیم به این دلیل که یک عده دارای مسئولیت‌های سنگین هستند و حقوق بیشتری می‌گیرند یا افرادی که از ابتدا مدیر نبوده و با تلاش و تخصص خود به مدیریت رسیده‌اند، درصد افزایش مزدی برایشان قایل نشویم.

    وی در پایان گفت: در بحث بازنشستگان تامین اجتماعی هم اگر افزایش پلکانی اعمال می‌شود، نباید برای بازنشسته‌ای که دیروز مسئولیتی داشته و بر اساس آن بازنشسته شده و حق بیمه بیشتری از او کسر شده و حالا به نسبت همان حق بیمه مستمری دریافت می‌کند، درصد حقوق کمی در نظر گرفت و عدالت را زیر سوال برد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی