عصر بازار

ماجرای پلمب خودپرداز بانک‌ها

عصر اعتبار- به تازگی در برخی از شهرهای استان اردبیل مشاهده می‌شود که خودپرداز بانک‌ها پلمب شده‌اند. این جریان ظاهرا به اختلاف نظر بین شبکه بانکی و پلیس پیشگیری ناجا بر می‌گردد.

ماجرای پلمب خودپرداز بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بانک‌ها در کنار خودپردازهایی که در شعب نصب می‌کنند در برخی مکان‌های عمومی و حتی سازمان‌ها خودپردازهایی را قرار می‌دهند تا مشتریان بانک‌ها بتوانند از آنها استفاده کنند. اخیرا موضوعی که پیش آمده به این بر می‌گردد که برخی از خودپردازهای خارج از بانک‌ها مهر پلمب خورده و امکان کاربری ندارند. پیگیری ماجرا از مسئولان نظام بانکی با توضیحاتی از سوی جمشیدی – دبیر کانون بانک‌های خصوصی – همراه شد.

    بر اساس آنچه که جمشیدی اعلام کرده است بانک‌ها برای این‌که بخواهند شعب خود را ایجاد و افتتاح کنند باید تاییدیه‌ای را از سوی پلیس پیشگیری ناجا دریافت کنند. این تاییدیه طبق استانداردهایی است که از سوی شورای امنیت کشور تصویب شده و براساس آن تاییدیه، تاسیس شعب توسط بانک مرکزی ابلاغ و فعالیت آن مجاز می‌شود.

    از این‌رو اگر پلیس پیشگیری ناجا به محل تاسیس شعبه جدید مراجعه و تمامی استانداردها رعایت شده باشد که تاییدیه آن اعلام می‌شود در غیر این صورت باید ایرادهای موجود برطرف شده تا این‌که در نهایت به مجوز ایجاد شعبه بینجامد. اما در مورد خودپردازهای خارج از بانک‌ها روال اینگونه نبوده و تحت استاندارد و یا تایید سازمان و نهادی قرار نمی‌گرفتند، ولی ظاهرا به تازگی معاون وزیر کشور در امور امنیتی و حفاظتی طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی اعلام می‌کند که باید تمامی دستگاه‌های خودپرداز نیز با مجوز و تایید پلیس پیشگیری ناجا نصب و شروع به کار کنند.

    اکنون این اختلاف نظر بین شبکه بانکی و پلیس پیشگیری ناجا وجود دارد که بانک‌ها معتقدند که برای تاسیس شعبه جدید براساس استانداردهایی که از سوی شورای امنیت کشور تدوین شده عمل می‌کند اما برای نصب خودپرداز هیچ استانداردی از سوی این شورا تعریف نشده که پلیس پیشگیری ناجا براساس آن بخواهد تاییدیه را به بانک‌ها ارائه کند از این‌رو تاکید دارند در صورتی پلیس پیشگیری ناجا می‌تواند اقدام به پلمب خودپردازها کند که برای تایید محل آن استانداردی تعریف شده باشد در حالی که اکنون اینگونه نیست.

    دبیر کانون بانک‌های خصوصی می‌گوید با توجه به این‌که اکنون در برخی نقاط که خودپردازها پلمب شده‌اند لازم است به این موضوع طی جلساتی رسیدگی شود، چرا که اکنون در آستانه نوروز و با توجه به حجم بالای استفاده مردم از خودپردازها برای دریافت وجه نقد و سایر امور بانکی پلمب خودپردازها مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

    براین اساس کانون بانک‌های خصوصی اعلام کرده است که تاکنون هیچ‌گونه استانداردی از سوی شورای امنیت کشور برای به کارگیری دستگاه‌های خودپرداز خارج از شعب بانک‌ها به شبکه بانکی ابلاغ نشده است، بنابراین اقدام نادرست پلیس پیشگیری استان اردبیل صرفا در جهت محروم کردن مردم این استان از خدمات بوده و لازم به یادآوری است که در نصب و به کارگیری دستگاه‌های خودپرداز هیچ‌گونه تقصیری به عهده بانک‌ها نیست. همچنین استاندارد چگونگی نصب خودپردازهای بانک‌ها مدتی است در جریان بررسی و تدوین توسط بانک مرکزی، دستگاه‌های امنیتی و حفاظتی از جمله پلیس پیشگیری ناجا (مرکز) قرار دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو