عصر بازار

گزارشی از حال و هوای بازار ارز؛

فروش در انحصار صرافی‌های بانکی

عصر اعتبار- امروز وضعیت بازار ارز به گونه‌ای بود که فروش دلار در همه صرافی‌های میدان فردوسی و چهاراره استانبول تهران به غیر از دو صرافی زیرمجموعه بانک‌ها، متوقف شده که این مساله به نوسانات و حاشیه‌هایی در این بازار کمک کرده بود.

فروش در انحصار صرافی‌های بانکی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، بازار ارز امروز (سه‌شنبه) در پایتخت با چالش‌ها و اتفاق‌های عجیبی همراه بود؛ چراکه دلار از معاملات صرافی‌ها خارج شده و یورو هم در برخی صرافی‌ها خریداری می شد اما فروخته نمی‌شد و صرافان اعلام می‌کردند که "بانک مرکزی به ما دلار نمی‌فروشد". تنها دو صرافی در میدان فردوسی تهران ارز بانکی داشتند که آنها هم با صف‌های طولانی و تنش‌های بسیاری در خرید و فروش همراه بودند.

    در بازار امروز ارز صرافی‌ها از این مساله گله‌مند بودند که "چرا بانک مرکزی به آنها ارز به ویژه دلار واگذار نکرده و بازار ارز را به چند صرافی زیرمجموعه خود سپرده است؟".

    مراجعه به صرافی‌ها هم حاکی از آن بود که فقط قیمت خرید 4461 تومانی در تابلوهایشان برای دلار ثبت شده بود ولی فروش دلار متوقف بود. البته فروش یورو هم در برخی از صرافی‌ها با صف‌های طولانی همراه بود و مردم و بعضا دلالان بازار ارز به این صرافی‌ها هجوم آورده بودند.

    صرافان: چرا بانک مرکزی انحصار ایجاد کرده است!؟

    مسئول یکی از صرافی‌های میدان فردوسی با انتقاد از عملکرد بانک مرکزی گفت: "مشخص نیست چرا بانک مرکزی دلار را انحصارا در اختیار چند صرافی زیرمجموعه خود قرار داده است و به ما دلار نمی‌دهد؟ این اتفاق فقط باعث آشفتگی بیشتر بازار می‌شود و به نوسانات و گرانی آن دامن می‌زند".

    بررسی بازار ارز حاکی از آن بود که در میدان فردوسی تهران و مرکز تجارت جهانی فردوسی فقط دو صرافی زیرمجموعه بانک‌ها دلار داشتند و عرضه می‌کردند که آنها هم آنقدر با صف‌های طولانی و ازدحام مردم و دلالان مواجه بودند که ماموران نیروی انتظامی به این مساله ورود کرده تا به این وضعیت سامان دهند که البته با برخورد و بازداشت‌هایی همراه شد.

    بر اساس آنچه امروز روی تابلوهای اعلانات بازار ارز درج شده است، دلار 4461 تومان خریداری می‌شود و 4471 تومان به فروش می‌رسد که البته رسما فروشی در کار نیست. همچنین هر یورو 5451 تومان قیمت برای فروش داشته و 5436 تومان خریداری می‌شود. پوند هم به بالاترین قیمت خود یعنی 6950 تومان رسیده و نرخ خرید آن نیز 6670 تومان است.

    در این شرایط ماموران نیروی انتظامی به صورت مستقیم و غیرمستقیم، مسئولان دو صرافی زیرمجموعه بانک را مجبور می‌کردند که برای لحظاتی هم که شده، تعطیلی خود را اعلام کنند تا صفوف متقاضیان خلوت‌تر شود تا بتوانند خیابان و پیاده‌روی میدان فردوسی را نظم بیشتری بدهند.

    عده دیگری نیز که به نظر می‌رسید با گوشی‌های تلفن همراه خود قیمت این بازار را با یکدیگر چک می‌کردند، خارج از این صفوف به مردم قیمت می‌دادند و برای دلار، یورو و ارزهای دیگر نرخ تعیین می‌کردند که البته در برخی موارد، ماموران با دیدن چنین صحنه‌هایی با دلالان برخورد می‌کردند. 

    گفتنی است که قیمت درج شده برای فروش سکه تمام طرح جدید در تابلوهای اعلانات صرافی‌ها یک میلیون و 550 هزار تومان، برای نیم سکه و ربع سکه به ترتیب 760 هزار تومان و 480 هزار تومان بود که البته رسما فروشی صورت نمی‌گرفت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو