عصر بازار

چشم انداز صکوک جهانی در سال ۲۰۱۸

عصر اعتبار- در سال ۲۰۱۷ مجموعاً ۹۷.۹ میلیارد دلار تامین مالی از طریق ابزارهای مالی اسلامی در جهان صورت گرفته است.

چشم انداز صکوک جهانی در سال ۲۰۱۸
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۳۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از سنا ، بازار صکوک جهانی در سال گذشته عملکرد چشمگیری داشت اما تکرار آن برای سال آتی در هاله ای از ابهام است. بر اساس گزارش موسسه استاندارد اند پورز، حجم صکوک منتشره در جهان در سال 2017 با افزایش 45.3 درصدی نسبت به 67.4 میلیارد دلار سال 2016 به 97.9 میلیارد دلار رسید که در این بین، کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نقش بسزایی داشتند.

    در سال 2017 شاهد انتشارهای عظیمی توسط کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس بودیم به طوری که 46 درصد از حجم کل صکوک منتشره در جهان را به خود اختصاص دادند؛ بطور مثال، بزرگترین انتشار صکوک با حجم 9 میلیارد دلار که توسط عربستان سعودی صورت پذیرفت.

    بازار صکوک، کشورهای غیر مسلمانی نظیر هنگ کنگ را به خود جذب کرده است که در سال 2017 برای سومین بار اوراق مالی اسلامی منتشر کرد. از سوی دیگر برخی کشورها نظیر نیجریه برای اولین بار صکوک منتشر کردند. همچنین خبرها حاکی از آن است که مراکش و تونس نیز برای اولین بار در سال 2018 وارد این بازار خواهند شد و انگلستان نیز پس از سررسید شدن صکوک منتشره پیشین خود قصد دارد مجدداً در سال 2019 از طریق این ابزارها اقدام به تامین مالی کند.

    با این حال، موسسه اس اند پی پیش بینی کرده است که با توجه به افزایش ریسک های ژئوپولیتیکی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس و روند کند استاندارد سازی محصولات صکوک، حجم کل صکوک منتشره در جهان در سال 2018 نسبت به سال گذشته کاهش داشته باشد و به 70 تا 80 میلیارد دلار برسد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی