عصر بازار

معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی خبر داد:

افزایش مستمری معلولان سرپرست خانوار دارای شرایط حاد به میزان "حداقل دستمزد"

عصر اعتبار- معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، از افزایش مستمری کسانی که سرپرست خانوار بوده و دارای شرایط حادی هستند، به حداقل دستمزد خبر داد.

افزایش مستمری معلولان سرپرست خانوار دارای شرایط حاد به میزان "حداقل دستمزد"
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۶:۴۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، حسین نحوی‌نژاد در سفر به شهرکرد و در جمع خبرنگاران استان، با اشاره به وجود یک‌ میلیون و 300 هزار معلول با شدت‌های مختلف در کشور، اظهار کرد: از این تعداد 35 درصد خانم و 65 درصد آقا هستند و حداقل از این تعداد افراد 50 درصد معلولیت‌های شدید به بالا دارند و تحت پوشش توانبخشی سازمان بهزیستی کشور هستند.

    معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به وجود 2200 مرکز توانبخشی غیر دولتی در کشور، گفت: این مراکز شامل مراکز شبانه‌روزی، مراکز روزانه، مراقبت در منزل، ویزیت در منزل و طرح مراقبین هستند که حدودا به 120 هزار نفر معلول، سالمند و بیمار روانی مزمن خدمات ارائه می‌کنند.

    وی با اشاره به اینکه برای دریافت خدمات مختلف از جمله کمک‌های توانبخشی، کمک‎های موردی، مسکن و اشتغال، یک میلیون نفر پشت نوبت سازمان بهزیستی کشور هستند، تصریح کرد: کمبود امکانات، کمتر برخوردار بودن برخی از استان‌ها و کمبود زیرساخت‌های لازم از مشکلات پشت نوبت ماندن‌ها است که در حال حاضر از میان معلولان، 150 هزار نفر پشت نوبتی، منتظر دریافت مستمری هستند.

    نحوی‌نژاد با اشاره به تصویب قانون حمایت از حقوق معلولان، گفت: این قانون به ما اجازه خواهد داد پشت نوبتی‌های مستمری را وارد این چرخه کنیم و مستمری را برای کسانی که سرپرست خانوار بوده و دارای شرایط حادی هستند، به حداقل دستمزد رساند.

    وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حق پرستاری به معلولان قطع نخاع تعلق می‌گیرد، تصریح کرد: در صورتی که این قانون اجرایی شود به تمام معلولان با نیاز شدید همچون بیماران روانی مزمن، نابینا و ناشنوای مطلق حق پرستاری تعلق خواهد گرفت.

    نحوی‌نژاد گفت: هزینه‌های خدمات توانبخشی پزشکی از جمله کاردرمانی، گفتار درمانی، فیزیوتراپی، مشاوره‌های روان درمانی از معضلات خانواده‌های دارای معلول محسوب می‌شود که وزارت بهداشت، موظف است شرایطی را ایجاد کند که در بسته‌های بیمه سلامت پایه آن‌ها گنجانده شود.

    دولت هزینه‌های تمام شده مراکز توانبخشی را حساب کند

    وی با اشاره به اینکه طبق قانون دولت باید هزینه‌های تمام شده مراکز توانبخشی را حساب کند، تصریح کرد: در صورت محاسبه نشدن هزینه‌ تمام شده، کیفیت کار افراد کاهش می‌یابد، نبود امنیت شغلی ایجاد می‌کند و بسیاری مسائل و مشکلات دیگر که می‌تواند خدمات‌رسانی به معلولینی که در مراکز توانبخشی هستند و معلولان با شدت بالا، کاهش یابد.

    نحوی‌نژاد افزود: حدود 50 هزار نفر از افراد معلولی که در مراکز روزانه هستند درگیر مقوله هنر هستند که از این تعداد حدود دو هزار نفر به صورت حرفه‌ای در بخش‌های مختلف هنر فعالیت دارند.

    وی ادامه داد: امیدواریم در مراکز روزانه و بنیادهایی که تشکیل شده استعدادیابی‌های بیشتری صورت گیرد و با مذاکراتی که با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام شده است و همچنین حضور اساتید برجسته هنر در جشنواره‌ها، بتوانیم بخشی از جشنواره فجر سال آینده را به آثار هنرمندان معلول یا سالمندان اختصاص دهیم.

    نحوی‌نژاد خاطرنشان کرد: متاسفانه مشکل فرهنگی و عدم اعتماد جامعه به معلولان از دیگر مشکلات موجود است، همان‌گونه که شغلی در اختیار این افراد قرار داده نمی‌شود با مقوله هنر نیز چنین برخوردی صورت می‌گیرد.

    وی ادامه داد: قطعا با یک بار تماشای کار معلولان، افراد جامعه به توانمندی این هنرمندان پی خواهند برد.

    25 تا 30 درصد اماکن دولتی و غیر دولتی مناسب‌سازی شده‌اند

    معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی با اشاره به مذاکرات صورت گرفته با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تصریح کرد: با قول‌هایی که از سوی این وزارتخانه داده شده قرار شد، برای سال آینده برخی از سالن‎های نمایش عمومی تئاترهای برگزیده جشنواره‌ها در اختیار بهزیستی قرار گیرد که بتوانیم زمینه بلیط‌فروشی عام و حضور افراد به خصوص نسل جوان را برای تئاترها در اختیار داشته باشیم.
    نحوی‌نژاد با بیان اینکه 25 تا 30 درصد اماکن دولتی و غیر دولتی مناسب‌سازی شده‌اند، گفت: ستاد مناسب‌سازی کشور و همچنین استانداران به جد پیگیر این موضوع هستند و سازمان برنامه و بودجه موظف است بودجه‌ای را برای دستگاه‌ها در خصوص مناسب‌سازی در نظر گیرد.

    معاون امور توانبخشی سازمان بهزیستی ادامه داد: از سال گذشته در جشنواره شهید رجایی حدود 20 امتیاز برای بحث مناسب‌سازی در نظر گرفته شد، همچنین ما باید با فراهم کردن شرایط، شرکت‌هایی که در زمینه مناسب‌سازی فعال هستند را تقویت کنیم.

    وی گفت: این آمادگی وجود دارد که موسسات و شرکت‌هایی که در بحث مناسب‌سازی فعالیت دارند را به دستگاه‌ها، وزارتخانه‌ها و ادارات و همچنین بخش خصوصی معرفی کنیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو