عصر بازار

سال آینده، سال سختی برای بانک‌هاست

عصر اعتبار- یک کارشناس ارشد حوزه بانک گفت: با انتشار گواهی سپرده ۲۰ درصدی، بانک‌ها قطعا نمی‌توانند تسهیلات با نرخ ۱۸ درصد به متقاضیان بدهند و بانک مرکزی می‌بایست مابه‌التفاوت افزایش قیمت تمام شده پول را به بانک‌ها بدهد و قبول کند که وضعیت بانک‌ها از آنچه هست متزلزل‌تر شده و ما هم باید شرایط سخت و بدتری را در سال ۹۷ برای بانک‌ها انتظار داشته باشیم.

سال آینده، سال سختی برای بانک‌هاست
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، حیدر مستخدمین‌حسینی ، کارشناس ارشد حوزه بانک در خصوص انتشار گواهی سپرده 20 درصدی و انتقادات به بانک مرکزی در خصوص سیاست‌های کاهش نرخ سود بانکی اظهار داشت: بانک مرکزی در خصوص سیاست‌های پولی دچار تناقض و عدم شناخت دقیق از حوزه اقتصادی است به صورتی که سیاست‌های پولی که اتخاذ می‌کند پاسخ لازم به اقتصاد ملی را نمی‌دهد.

    وی افزود: بحث کاهش نرخ سود بانکی که در نیمه اول سال و در شهریور 96 مطرح شد یکی از موارد مهم در سیاست‌های اقتصادی سال 96 بود که آثار آن هم تا انتهای سال 96 برقرار بود.

    این کارشناس بانکی‌افزود: طی یک ماه گذشته اتخاذ تصمیم فروش سکه به قیمت پیش فروش 1 میلیون تومان و قیمت روز و نرخ تخفیف 9 درصدی برای یک سال آتی مورد استقبال مردم واقع نشد که این موضوع ناشی ازعدم شناخت دقیق از کارکردهای بازار و بحث‌های مربوط به این تصمیم است.

    مستخدمین حسینی تصریح کرد: وعده و وعیدهای مربوط به ارز مبنی بر این که به زودی یکسان سازی صورت می‌گیرد اما در سال 96 ارز از یکسان سازی خارج و به مردم برای نخریدن ارز هشدار داده شد که این موضوع از بانک مرکزی هم فراتر رفته و به نهاد ریاست جمهوری رسید و آثار آن در اقتصاد کشور مشهود است.

    وی ادامه داد: شرایط ارز هم اکنون ‌حکایت از یک وضعیت آتش زیر خاکستر دارد و هنوز تکلیف نرخ ارز در جامعه مشخص نیست، امنیتی کردن نرخ ارز و تهدید به اخذ مالیات‌های مربوطه و معرفی به قوه قضاییه ترفند موفقیت آمیزی نیست.

    وی ادامه داد: آنچه می‌تواند حوزه‌های سپرده‌های بانکی و بحث ارز و سکه را به آرامش برساند شرایط اقتصادی ، اعتماد مردم به حوزه‌های اقتصادی و برنامه‌های دولت و برنامه‌های بانک مرکزی است.

    مستخدمین حسینی گفت: این تصمیم (انتشار گواهی سپرده 20 درصدی)باعث شد تا قیمت تمام شده پول برای بانک‌ها افزایش پیدا کند وهم اکنون که نرخ سود سپرده‌های بانکی15 درصد اعلام شده با تبدیل شدن آن اوراق به گواهی سپرده بانکی با نرخ 20 درصد حداقل باعث 5 درصد افزایش قیمت تمام شده پول در بانک‌ها شده است.

    وی گفت: بانک‌ها قطعا نمی‌توانند با این نرخ و با این روند و قیمت تمام شده تسهیلات با نرخ 18 درصد به متقاضیان بدهند و بانک مرکزی می‌بایست مابه‌التفاوت افزایش قیمت تمام شده پول را به بانکها بدهد و قبول کند که وضعیت بانک‌ها از آنچه هست متزلزل‌تر شده و ما هم باید شرایط سخت و بدتری را در سال 97 برای بانک‌ها انتظار داشته باشیم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی