عصر بازار

مدیرعامل بیمه سلامت ایران

بدهی بیمه به بیمارستان‌ها ۲۰ ماهه شد

عصر اعتبار- مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت:‌‌ ۲۰ ماه است که به بیمارستان‌ها بدهکاریم و کارانه پزشک و پرستار داده نشده و این در حالی است که یک هزار و ۷۰ میلیارد تومان عدم وصولی داریم اما با این وجود خدمات خود را ارائه می‌دهیم.

بدهی بیمه به بیمارستان‌ها ۲۰ ماهه شد
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۷:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از فارس، طاهر موهبتی در اجلاس سراسری مدیران سازمان بیمه سلامت گفت: 22 سال از سن سازمان بیمه خدمات درمانی می‌گذرد که دچار تغییراتی شده، از وزارت بهداشت منفک و به رفاه رفت و قرار بود بخش‌های درمانی در آن ادغام شود که هیچ‌گاه صورت نگرفت، اما عنوانش به بیمه سلامت تغییر کرد و سرانجام هم به وزارت بهداشت مجدد بازگشت.

    وی ادامه داد:‌ 41 میلیون نفر از جمعیت کشور تحت پوشش بیمه سلامت است که بیشترین جمعیت با 21 میلیون نفر به بیمه روستایی تعلق دارد و کمترین به بیمه ایرانیان که 4 میلیون و 300 هزار نفر را پوشش می‌داده است.

    موهبتی گفت: 34 میلیون نفر از جمعیت بیمه شده ما بیمه رایگان هستند که با احتساب کمیته امداد 40 میلیون نفر می‌شود.

    مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت:‌ سالی نبوده که زیان انباشته را تجربه نکرده باشیم و این بدهی‌ها در ذات بیمه رفته است.

    موهبتی ادامه داد:‌سال گذشته 7 هزار میلیارد اوراق مشارکت اگر نداشتیم، 14 هزار میلیارد زیان انباشته می‌داشتیم، در حالی امروز یک هزار و 70 میلیارد تومان عدم وصولی داریم، در سالی که بودجه ما 12 هزار میلیارد است و هزینه 25 میلیارد تومان بوده است.

    وی مهمترین علت این موضوع را واقعی نبودن پرداخت حق بیمه از خانوار دانست و گفت:‌ در همه بیمه‌ها پرداخت خانوار 9 درصد است اما در بیمه سلامت 7 درصد و این یعنی در یک خانواده سه نفره 40 هزار تومان تفاوت در پرداخت می‌شود و کسری ما 7 هزار و 200 میلیارد تومان برآورد می‌شود.

    مدیرعامل بیمه سلامت ایران گفت:‌ باید در منابع مالی به سمتی برویم که ارزیابی آزمون وسع انجام شود و از محرومان واقعی حمایت کنیم و تا کی می‌توانیم با این فرمان پیش برویم و بدهی ما 20 ماهه شود، باید منابع مالی پایدار را ببینیم و به دنبال حذف هم‌پوشانی برویم.

    وی از استقرار نظام پایش و نظام الکترونیکی خبر داد و گفت: این نظام‌ها برای خرید راهبردی نیاز است که باید اجرایی شوند.

    موهبتی با اشاره به بدهی 15 ماهه بیمه به بیمارستان‌ها و عدم پرداخت کارانه پزشک و پرستار گفت:‌با این وجود خدمات خود را ارائه می‌دهند و حتی در برخی استان‌ها می‌بینیم برای اداره زندگی خود وام می‌گیرند اما باز هم به حوزه سلامت کم‌لطفی می‌‌شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی