عصر بازار

رئیس سازمان ساتبا اعلام کرد:

با ۵ میلیون تومان سرمایه وارد عرصه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر شوید

عصر اعتبار- مدیرعامل ساتبا با اشاره به اینکه در حال حاضر تمامی شهرها و استان‌های ما حداقل یک نیروگاه تجدیدپذیر دارند، روند سرمایه گذاری و فعالیت در این حوزه را بسیار ساده ارزیابی کرد و گفت: اگر فردی حتی پنج میلیون تومان سرمایه در اختیار داشته باشد می‌تواند نیروگاهی یک کیلوواتی احداث کند و برق تولیدی حاصله از نیروگاه خود را به صورت تضمینی و با قیمت مناسب به وزارت نیرو بفروشد.

با ۵ میلیون تومان سرمایه وارد عرصه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر شوید
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری«عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، "سیدمحمد صادق‌زاده" رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق با اشاره به اینکه ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور برای نخستین بار به 500 مگاوات رسیده است، گفت: این رقم شامل یک‌هزار نیروگاه کوچک مقیاس یا کیلوواتی و حدود 40 نیروگاه بزرگ بزرگ مگاواتی است که هر هفته نیز به تعداد این نیروگاه‌ها افزوده می‌شود و امدیدواریم تا پایان تابستان ظرفیت‌ ما حداقل به 600 مگاوات و تا پایان سال آینده به نزدیک هزار مگاوات افزایش پیدا کند.

    وی یادآور شد: کشور ما پیش از این برق خود را به صورت سنتی از طریق نفت و گاز تامین می‌کرد ولی ولی در طی سالیان اخیر به جهت اینکه تولید برق از خورشید و باد بسیار ارزان شده و دائما این فناوری فراگیرتر می‌شود و با توجه به اینکه سوختی مصرف نمی‌کنند که بخواهد آلودگی زیست محیطی داشته باشد بنابراین موضوع تولید برق از انرژی‌های تجدیدپذیر همانگونه که در دنیا رشد بسیاری پیدا کرده در کشور ما نیز به صورت جدی این امر مهم دنبال می‌شود و از انرژی‌های پاک برای تامین بخشی از نیاز برقی کشورمان بهره می‌گیریم.

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق ادامه داد: براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی بایستی تا پایان برنامه ششم توسعه پنج هزار مگاوات از نیاز برق خود را که حدود پنج درصد ظرفیت تامین برق کشور است از محل انرژی‌های تجدیدپذیر تامین کنیم.

    صادق‌زاده تصریح کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته پس از اجرایی شدن این پنج هزار مگاوات عملا این روش تولید برق در کشور ما ترویج یافته و اقتصادی خواهد شد. هزینه‌های آن به شدت کاهش پیدا کرده و پس از برنامه ششم توسعه تصمیمات لازم برای برداشتن گام‌های بسیار جدی‌تر به منظور افزایش این ظرفیت به 20 درصد گرفته خواهد شد.

    وی با بیان اینکه وزارت نیرو از دو سال پیش تغییر مسیری در حوزه تولید برق تجدیدپذیرها ایجاد کرده است، اظهار کرد: این تغییر ریل تحول خوبی را در این عرصه ایجاد کرده است به این معنا که ما بیشتر از استعداد مردمی، شرکت‌ها و تمامی افرادی که علاقه‌مند هستند در این فعالیت اقتصادی مشارکت کنند بهره گرفته‌ایم.

    مدیرعامل ساتبا یادآور شد: از دو سال پیش وزارت نیرو قیمت خرید تضمینی برق تولیدی نیروگاه‌ها را ارائه کرده و ضمنا اعلام داشته است به صورت تضمینی به مدت 20 سال برق تمامی نیروگاه‌های احداثی را خریداری می‌کند.

    صادق‌زاده بیان کرد: خوشبختانه نیروگاه‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های آن‌ها بسیار ساده است و متناسب با میزان سرمایه هر فردی که علاقه‌مند به سرمایه‌گذاری در این عرصه است قابل احداث خواهد بود. از دو سال پیش و پس از اعلام خرید تضمینی برق نیروگاه‌های تجدیدپذیر افراید زیادی حتی در حد راه‌اندازی یک نیروگاه پنج کیلوواتی سرمایه‌گذاری کرده‌اند و یا روستائیانی داشته‌ایم که به علت کمبود بارش و خشکسالی امکان کشت و کار در زمین‌های کشاورزی خود نداشته‌اند ولی با احداث نیروگاه‌های 10 تا 100 کیلوواتی در حال کسب درآمد هستند. که رفته رفته حجم اینگونه مراکز امروزه به یکهزار نیروگاه رسیده است.

    وی با اشاره به اینکه در طول یکسال گذشته شاهد سرمایه‌ گذاری‌های بیشتری برای راه‌اندازی نیروگاه‌های بزرگ تجدیدپذیر بوده‌ایم، ادامه داد: در طول یکسال اخیر پنج نیروگاه هر کدام به ظرفیت هفت مگاوات در استان همدان به بهره‌برداری رسیده است و نیروهای بزرگ دیگری در سایر استان‌های کشور از جمله اصفهان، کرمان، یزد و سیستان و بلوچستان افتتاح شده است.

    تمامی شهرها و استان‌های کشور نیروگاه تجدیدپذیر دارند 

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق خاطرنشان کرد: در حال حاضر تمامی شهرها و استان‌های ما حداقل یک نیروگاه تجدیدپذیر دارند و امیدواریم در طول سال آینده با این مشارکت گسترده مردمی سهم بالاتری از این نیروگاه‌ها در کشور ساخته شده و به بهره‌برداری برسد.

    مدیرعامل ساتبا زمینه اشتغال‌زایی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را بسیار بالا دانست و افزود: خوشبختانه این عرصه منبع درآمد خوبی برای خانوارهای ما و حتی جوانانی است که این روزها جویای اشتغال هستند.

    صادق‌زاده روند سرمایه‌گذاری و فعالیت در حوزه تجدیدپذیرها را بسیار ساده ارزیابی کرد و گفت: ما حتی نمونه نیروگاه یک کیلوواتی با سرمایه‌گذاری پنج میلیون تومان هم داشته‌ایم با وجود اینکه ما محدودیتی نداریم ولی به طور معمول نیروگاه‌های پنج کیلوواتی جزو کوچک‌ترین مراکزی است که احداث می‌شود.

    با 5 میلیون تومان سرمایه وارد عرصه ساخت نیروگاه‌های تجدیدپذیر شوید

    وی اضافه کرد: همانگونه که گفته شد اگر فردی حتی پنج میلیون تومان سرمایه در اختیار داشته باشد می‌تواند یک نیروگاه یک کیلوواتی احداث کند و اگر این میزان سرمایه به 25 میلیون تومان برسد می‌تواند نیروگاهی پنج کیلوواتی راه‌اندازی کند.

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق در تکمیل این بخش از سخنان خود گفت: ما به طور معمول برای یک منزل مسکونی بین دو تا 2.5 کیلووات ظرفیت نیاز داریم بنابراین فردی که یک نیروگاه پنج کیلوواتی احداث می‌کند در واقع میزان مصرف برق دو خانوار را تامین می‌کند. فردی که این نیروگاه را احداث می‌کند برق آن را به شبکه وزارت نیرو می‌فروشد و ما نیز آن را با قیمت مناسب و تضمینی خریداری می‌کنم.

    مدیرعامل ساتبا به میزان درآمد در احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر اشاره کرد و افزود: اگر سرمایه لازم یک فرد برای احداث نیروگاهی پنج کیلوواتی را 25 میلیون تومان در نظر بگیریم به طور متوسط این نیروگاه برای احداث کننده 800 هزار تومان درآمد خواهد داشت.

    نحوه سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر

    صادق‌زاده به نحوه سرمایه‌گذاری در این حوزه اشاره کرد و گفت: اگر فردی بخواهد در زمینه نیروگاه‌های کوچک سرمایه‌گذاری کند می‌تواند به شرکت‌های توزیع برق همان شهر مراجعه کند تا قراردادی با سرمایه‌گذار توسط شرکت‌های توزیع به نمایندگی از سازمان ساتبا منعقد شود و پس از آن احداث نیروگاه انجام خواهد شد و از نخستین ماهی که تولید برق این مجموعه آغاز شود پول انرژی به دست آمده از آن نیز به حساب سرمایه‌گذار واریز می‌شود.

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق خاطرنشان کرد: احداث این نیروگاه‌ها بسیار سریع است و معمولا یک نیروگاه کوچک در این مقیاس بین یک و یا حداکثر دو روز احداث می‌شود. خوشبختانه امروزه در کشور شرکت‌های دانش بنیان فراوانی ایجاد شده‌اند که این نیروگاه‌ها را با فناوری‌های بسیار مناسب احداث می‌کنند.

    هزنیه نگهداری از نیروگاه‌های تجدیدپذیر بسیار اندک است

    وی با تاکید بر اینکه نیروگاه‌های تجدیدپذیر تعمیر و نگهداری زیادی لازم ندارند، تصریح کرد: معمولا حداثکر نگهداری از این مجموعه‌ها مربوط به تمیز کردن پنل‌هاست که اگر بارش باران هم صورت بگیرد به صورت خودکار این امر انجام می‌شود بنابراین هزنیه و نگهداری از آن‌ها بسیار اندک است اما در مقابل درآمدزایی مناسبی دارند.

    مدیرعامل ساتبا به راه‌کارهای راه‌اندازی نیروگاه‌های تجدیدپذیر در صورت نبود سرمایه لازم اشاره کرد و افزود: در حال حاضر 100 نیروگاه کوچک مقیاس در کشور احداث شده که اغلب آن‌ها با سرمایه‌های خود نیروگاه‌دار احداث نبوده است یعنی اینکه فرد به بانک کراجعه کرده و یا سرمایه‌گذار دیگری کمک گرفته و این نیروگاه را احداث کرده است سپس در طی سه یا چهار سال اول بهره‌برداری از این مجموعه نیمی از بهای برقی که بابت صورت حساب‌های تولید برق این نیروگاه دریافت می‌شود بابت استهلاک سرمایه به سرمایه‌گذار پرداخت شده و نیم دیگر آن در اختیار صاحب نیروگاه قرار می‌گیرد.

    صادق‌زاده در بخش دیگری از سخنان خود گفت: همانگونه که اعلام شد برق تمامی نیروگاه‌های تجدیدپذیر را به صورت تضمینی و به مدت 20 سال خریداری می‌کنیم و هر ماه که صورت حساب نیروگاه‌ها پرداخت می‌شود با توجه به تورم آن ماه میزان پرداخت را نسبت به ماه قبل و زمان انجام قرارداد تعدیل کرده و افزایش می‌دهیم.

    بازگشت سود و سرمایه در انرژی‌های تجدیدپذیر تضمین شده است

    رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق مبنای تعدیل قیمت‌ها را نرخ یورو برشمرد و افزود: اگر در زمان عقد قرارداد یورو به عنوان مثال قیمتی چهار هزار تومانی داشته باشد و در پنج سال آینده این رقم به هشت هزار تومان افزایش پیدا کند طبیعتا قیمت برقی که قرار است ما پرداخت کنیم هم به همین میزان هر ماه افزایش پیدا می‌کند بنابراین تورم در آن لحاظ شده است و مطمئنا بازگشت سرمایه و سودی که برای این سرمایه‌گذاری در نظر گرفته شده تضمین شده است.

    مدیرعامل ساتبا در بخش پایانی سخنان خود گفت: انرژی‌های تجدیدپذیر تجارت و فعالیت اقتصادی جدیدی است که در همه جای دنیا شروع شده و به طبع آن در کشور ما نیز این روند آغاز گشته است اما کشور ما مزیت‌های بسیار زیادی در این حوزه دارد. تابش نور خورشید در کشور ما حدود 2.5 تا سه برابر کشوری همچون آلمان است ولی در آلمان رقمی در حدود 50 هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی نصب شده است. طبیعتا در کشور ما این امر سودآورتر است و اگر مردم وارد این فعالیت اقتصادی شوند طبیعتا هم خود افراد و هم کشور از آن بهره‌مند خواهند شد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو