عصر بازار

رئیس مجلس اعلام کرد:

مقررات جدید دریافت و پرداخت وام بلاعوض داخلی و خارجی

عصر اعتبار- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: دریافت و پرداخت وام یا کمک‌های بلاعوض داخلی یا خارجی باید بر اساس طرح یا لایحه‌ای باشد.

مقررات جدید دریافت و پرداخت وام بلاعوض داخلی و خارجی
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی امروز (سه شنبه، 15 اسفندماه) مجلس شورای اسلامی در جریان بررسی مواد اعاده شده لایحه بودجه سال 97 از سوی شورای نگهبان با اصلاح بندهای (ب) و (ج) تبصره (3) این لایحه با 158 رأی موافق، 5 رأی مخالف و 8 رأی ممتنع از مجموع 218 نماینده حاضر در جلسه موافقت کردند.

    بند (ب) تبصره (3) لایحه بودجه سال 97 به شرح زیر اصلاح شد: مفاد تبصره 38 قانون اصلاح قانون بودجه سال 1395 مصوب 3 شهریور ماه 95 در سال 97 تنفیض می‌شود.

    همچنین بند (ج) تبصره (3) بودجه سال 97 با نظر نمایندگان به ترتیب زیر اصلاح شد:

    به منظور تسریع در جذب تسهیلات تصویب شده از بانک‌های توسعه‌ای از جمله بانک توسعه اسلامی، بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت‌های آسیایی(AIIB) و بانک توسعه و تجارت اکو، دستگاه‌های استفاده کننده از تسهیلات مذکور مجازند در سقف بند (الف) این تبصره پس از موافقت سازمان برنامه و بودجه کشور در چارچوب سقف اعتبارات پیش بینی شده برای اجرای طرح‌های با پسوند وامی مندرج در پیوست شماره (1) این قانون به هزینه‌کرد آن در چارچوب موافقتنامه متبادله با سازمان مذکور اقدام نمایند.

    محمد مهدی مفتح با اشاره به تبصره (3) لایحه بودجه سال 97 اظهار داشت: زمانی که موضوع 5 میلیارد دلار مطرح بود ماده (183) آیین‌نامه را متذکر شدم و رئیس مجلس نیز در بیان شفاهی گفتند که اگر این موضوع در مجلس تصویب شود دولت باید لایحه مستقلی را به مجلس ارائه کند.

    نمایندگان مردم تویسرکان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اکنون شورای نگهبان به این موضوع ایراد گرفته است، بیان کرد: کمیسیون به جای تبیین و روشن کردن این موضوع و اشاره به رعایت ماده (183) به قانون قبلی استناد کرده است این در حالی است که در قوانین بودجه سال قبل تذکر شما مبنی بر رعایت ماده 183 را نداشتیم و فقط چنین موضوعی تصویب شده بود که اگر به آن عمل نشده ماده منسوخ شده تلقی می‌شود.

    وی افزود: اگر می‌خواهیم ظاهر ماده را به گونه‌ای که شورای نگهبان از آن عبور کند آماده کنیم، قطعا این شورا نیز دقت نظر کافی را دارد و نمی‌توان چنین اقدامی را انجام داد.

    مفتح با بیان اینکه ماده 183 مربوط به این است که دولت باید لایحه مستقلی را به مجلس ارائه کند، گفت: اگر این ایراد برطرف نشود شورای نگهبان باز هم این موضوع را به مجلس بازمی‌گرداند. دریافت و پرداخت وام یا کمک‌های بلاعوض داخلی یا خارجی باید بر اساس طرح یا لایحه‌ای باشد.

    لاریجانی در پاسخ به تذکر مفتح نماینده تویسرکان گفت: در سال 95 مقرر شده بود که روسیه 5 میلیارد دلار به ایران وام بدهد که مورد موافقت مجلس و شورای نگهبان نیز قرار گرفت ولی بخشی از آن موضوع انجام نشد که اکنون به دنبال اجرای تتمه آن هستند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: این اجازه شورای نگهبان تنها منحصر به این موضوع است و اگر قرار است موضوع جدید اضافه شود باید مراحل قانونی آن طی شود تا این مسئله تنها منحصر به یک کشور شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی