عصر بازار

یورو در بازار دلالان چند؟

عصر اعتبار- بررسی‌ها از بازار آزاد نشان می‌دهد که یورو در بازار رسمی با کاهش قیمت همراه شده اما در بازار غیر رسمی نزدیک به ۶۰۰۰ تومان قیمت دارد. همچنین پوند به عنوان یکی از ارزهای رایج، طی دو هفته گذشته با افزایش قیمت روبرو شده است.

یورو در بازار دلالان چند؟
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، به غیر از دلار که بازارش طی هفته و ماه‌های اخیر با شرایط خاصی همراه شده است، یورو و پوند انگلستان هم از ارزهای پرتقاضای بازار هستند که این روزها عرضه‌شان در بازار کم شده و بازار غیر رسمی برای فروش آنها نیز ایجاد شده است.

    به طور معمول در این مقطع از سال و در آستانه سال جدید، تقاضا برای ارزهای اصلی (دلار و یورو، پوند و لیر) بالا می‌رود اما محدودیت‌هایی که برای فروش ارز در بازار آزاد وجود دارد باعث شده که خریداران در شرایط سختی برای تهیه ارز قرار بگیرند.

    شاید بتوان یورو را مهمترین ارز مسافرتی دانست که تقاضای آن در این روزها بالا رفته است و از اواسط دی ماه تاکنون شیب سرعت افزایش قیمت آن بیش از دلار و پوند بوده است. به طوری که یورو با نزدیک به 1000 تومان افزایش قیمت در این بازه زمانی به حدود 6000 تومان رسیده است.

    طی دو هفته گذشته روند قیمت یورو به سمت کاهش حرکت کرد و از حدود 6000 تومان به حدود 5400 تومان کاهش یافت. البته نکته قابل توجه این است که این کاهش قیمت در بازار رسمی اتفاق افتاده و  در میان دلالان و صرافی‌هایی که ارز را به شکل غیر رسمی می فروشند، یورو با قیمت بیش از 5900 تومان فروخته می‌شود. یعنی حدود 500 تومان تفاوت قیمت در بازار رسمی و غیر رسمی وجود دارد.

    در بازار رسمی در نخستین روزهای اسفند یورو 5575 تومان قیمت داشت که در ادامه به 5456 تومان رسید و دهم اسفند ماه به 5449 تومان کاهش یافت و در روز گذشته (دوشنبه) 5497 تومان عرضه شد.

    وضعیت پوند انگلستان برعکس یورو رقم خورده است. در اسفند ماه پوند با شیب آرامی در جهت افزایش قیمت حرکت کرده است؛ به طوری که از نرخ 6733 تومان در ابتدای ماه به 6867 تومان در روز گذشته رسید.

    به دلیل تقاضای کمتر برای پوند، بازار موازی و غیر رسمی برای این ارز به شکل محدودتری راه افتاده و عمدتا بازار غیر رسمی برای دلار و یورو است.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی