عصر بازار

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد:

فین‌تک‌ها شریک معتمد بانک‌ها

عصر اعتبار- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: پذیرش فین‌تک‌ها به عنوان شریک قابل اعتماد نظام بانکی در ارائه خدمات باید به عنوان روندی جدید در حوزه نظام بانکداری و پرداخت الکترونیکی مدنظر قرار گیرد.

فین‌تک‌ها شریک معتمد بانک‌ها
نسخه قابل چاپ
جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، محمد جواد آذری جهرمی با بیان اینکه آینده پیش رو نشان از همگرایی بیشتر بین فناوری ارتباطات و اطلاعات و نظام بانکداری و پرداخت در جهت ایجاد نوآوری‌های ساختاری و پیچیده می‌دهد، اظهارداشت: دو پدیده غالب این روزها بحث فناوری‌های مالی (Fin Tech) و پول دیجیتال (Digital Currency) است که نظام سنتی مدرنیزه و الکترونیکی شده بانکداری و پرداخت را تحت‌الشعاع قرار داده است.

    وی افزود: این نوآوری‌ها که از چند سال پیش شروع شدند و امروز به بلوغ نسبی رسیده‌اند پارادایم جدیدی را در مباحث مالی و پولی رقم زده‌اند که تنظیم مقررات و رگولاتوری مبتنی بر نظام بانکداری و پرداخت الکترونیکی را به چالش کشیده است.

    آذری جهرمی ادامه داد: اگرچه این چالش در سمت بانکداران و ارائه دهندگان خدمات پرداخت الکترونیکی بیشتر بوده و بانک‌های مرکزی کشورهای مختلف را به تحرک در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری در خصوص این پدیده‌ها وادار کرده، ولی از نگاه فناوری بسیار متفاوت و فرصت محور است.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: این نوآوری‌ها توانسته تا حدی خدمات قابل اعتمادی را در سطح عموم ارائه کند و اعتمادپذیری و امنیت این خدمات نظم جدیدی را در تبادل ارزش‌های مادی ایجاد کند تا حدی که فناوری Block Chain راه‌حل‌های پیشرفته‌ای را برای امنیت، احراز هویت، اینترنت اشیاء و سایر موضوعات پیش‌روی توسعه‌دهندگان سیستم ها قرار داده است.

    وی افزود: نظام بانکی کشور ما که از گذشته، پیشرو کاربری فناوری بوده‌، امروزه با این چالش‌ها مواجه است و بخشی از گلایه‌مندی‌ها ناشی از عدم چابکی در مواجهه با این تغییرات پارادایمی است، در مقابل خدمات دسترسی در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات رشد چشمگیری در سال‌های اخیر داشته و خیل عظیمی از سرمایه‌های دانشی کشور که نزد جوانان کارآفرین است تحت قالب استارت آپ‌ها به این حوزه ورود پیدا کرده‌اند و با استفاده از شتاب توسعه زیرساخت‌های دسترسی و تنوع خدمات نوین فناوری اطلاعات توانسته‌اند خدمات جدید و با ارزش افزوده بالایی را برای کاربران ایجاد کنند.

    آذری جهرمی تاکید کرد: گرایش و اعتماد مردم به این کسب و کارها تا حدی رشد کرده که بخشی از دارایی خود را در حساب کاربری این خدمات نوپا ذخیره کرده و از آن به عنوان کیف پول برای خرید خدمت یا کالا استفاده می‌کنند و این به مفهوم عقب ماندن خدمات بانکی است.

    وی با بیان اینکه اینکه آنچه امروز باید به عنوان روندهای جدید در حوزه نظام بانکداری و پرداخت الکترونیکی مورد توجه قرار گیرد را می توان در چند دسته کلی مورد ملاحظه قرار داد، گفت: پذیرش فین‌تک‌ها به عنوان شریک قابل اعتماد نظام بانکی در ارائه خدمات اولین اصل است.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تاکید بر اینکه بر این اساس باید حرکت به سوی بانک به عنوان پلتفرم (BaaP) جایگزین مدل کسب و کار فعلی بانک‌ها شود، گفت: بانک‌ها درهای خود را به روی نوآوران و مبتکرانی که در تلاش برای ارتقاء ظرفیت‌ و توانمندی‌ بانک‌ها هستند، بگشایند.

    وی سرمایه‌گذاری جدی برای مواجهه با ریسک‌ها و تهدیدات فضای مجازی از طرف پلتفرم‌ها و کاربران بر خط مبتنی بر خدمات پولی و مالی و از همه مهم‌تر حرکت به سمت مشارکت بیشتر کاربران در تولید و ارائه سرویس و حاکمیت تجربه کاربری را از دیگر مواردی عنوان کرد که باید مورد توجه قرار گیرد.

    آذری جهرمی خاطرنشان کرد: تحولات بزرگی که در عرصه زیرساخت های کشور در چند سال گذشته رخ داده، باعث ایجاد فرصت‌های جدیدی برای کسب و کارهای برخط شده و نقش فرآیندهای مالی در تحقق این کسب و کارها و شکل گیری پلتفرم های بزرگ ارائه خدمت بی بدیل است.

    وی افزود: به نظر می رسد تا چند سال آتی مراجعه حضوری مشتری به شعبه بانک، دیگر باید فراموش کرد. جابجایی اسناد برای احراز هویت یا سند تبادل مالی به سرنوشت مراجعه حضوری دچار خواهد شد و بیم آن می‌رود ماهیت پول نیز به طور جدی و رسمی دچار دگرگونی شود.

    وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات یادآور شد: در کشور ما بیشتر نوآوری‌ها مجبور می‌شوند خودشان را با مقررات و توانمندی نظام بانکی تطبیق دهند، در حالی که شرط توفیق در این تحولات این است که بانک‌ها و نظام پولی و بانکی کشور، خودش را با این تحولات تطبیق دهد تا مجبور به مواجهه اجباری در جهت تایید و یا رد این فناوری نشویم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی