عصر بازار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه تشریح کرد:

زیر پوست صرافی ها چه می گذرد؟

عصر اعتبار- عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی اتفاقات بازار ارز را تشریح کرد.

زیر پوست صرافی ها چه می گذرد؟
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۹ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، عزت الله یوسفیان ملا  با اشاره به وقایع بازار ارز و نحوه خرید و فروش دلار، اظهار داشت: متاسفانه در حال حاضر سه نرخ برای ارز وجود دارد نرخ مبادله ای، نرخی که صراف ها روی تابلو اعلان خود نوشته اند و نرخی که خرید می شود.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی ادامه داد: به این وضعیت بازار ارز باید صف های طولانی را نیز اضافه کرد که برخی افراد دو روز در صف حضور دارند و این چنین صف هایی حواشی را به دنبال دارد.

    نماینده مردم آمل در مجلس دهم شورای اسلامی به علت اصلی نا بسامانی بازار ارز اشاره کرد و گفت: اصل مسئله التهاب بازار به این بر می گردد که دولت متقاضیان ارز را شناسایی نمی کند و به سراغ انها نمی رود ؛ به همین جهت  کسی که درخواست ارز دارد رها است به عبارتی درخواست کننده معرفی شده نیست.

    وی به نمونه هایی از متقاضیان ارز اشاره کرد و توضیح داد: بیمارانی که برای درمان باید به خارج از کشور بروند از کمیسیون پزشکی گواهی دارند البته تعداد این افراد به دلیل موفقیت های درمانی در کشور کاهش پیدا کرده است اما دولت با شناسایی این افراد می تواند از حجم تقاضای ارز درمانی مطلع شود.

    یوسفیان ملا در ادامه  با بیان اینکه برای دانشجویان نیز ارز وجود دارد، گفت: دانشجویانی که نمره قبولی برای اعزام به خارج از کشور را دریافت کرده اند و از سوی دولت به رسمیت شناخته می شوند از جمله متقاضیان ارز تلقی می شوند.

    این نمایند مجلس با بیان اینکه عده ای نیز ارز مسافرتی برای زیارت و سیاحت تهیه می کنند، تاکید کرد: علاوه بر این موارد ثبت سفارش کالا نیز از دیگر بخش نیازمند به ارز است که رقم بالایی را به خود اختصاص می دهد، همه این موارد نشان می دهد دولت ارتباط دقیقی با متقاضیان ارز ندارد به همین جهت صف های طولانی در مقابل صرافی ها تشکیل می شود.

    دولت متقاضیان اصلی ارز را شناسایی نکرده است

    وی بیان داشت: دولت در واقع تعریف درستی از متقاضی ارز ندارد، همین امر باعث شده متقاضی رها باشد و با این رهایی نتیجه ای که حاصل می شود قابل قبول نیست. 

    این عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات با بیان اینکه ارز از مسیر تعریف شده خارح می شود و به دست دلالان و صرافی ها می افتد، گفت:  اگر دولت جلوی خروج ارز از مسیر را از ابتدای امر بگیرد دیگر لازم نیست به دلالان و صراف ها بجنگد، ارز برای کار معینی از خزانه خارج می شود اگر از مسیر این کار معین خارج شود به ست دلالان می افتد به همین جهت باید مسیر ارز را از سرچشمه اصلاح کرد.

    دومینوی اتفاقات بازار ارز چیست؟!

    عضو دائم ستاد مبارزه با مفاسد اقتصادی با تاکید اینکه اتفاقات در بازار ارز روند دومینویی دارد، اظهار داشت: با شروع التهابات شاهد آن بودیم که اتفاقات دیگری زاییده شد و سه نرخی شدن نیز شکل گرفت، این تغییرات ناشی از آن است که متقاضیان اصلی مشخص نیست و افراد سودجو و کسانی که می خواهند را در خانه نگهدارند به عنوان داوطلب وارد بازار می شوند، نقش دلالان را بازی می کنند و در نهایت تنظیم بازار بهم می ریزد.

    مبارزه دولت با دخالت های ارزی به نتیجه مطلوب نرسیده است

    وی تاکید کرد: در حال حاضر مبارزه دولت با چنین دخالت هایی نتیجه مطلوب به دنبال نداشته است، زمانی نتیجه مطلوب احساس می شود که ارز از ابتدا از مسیر اصلی خود خارج نشود.

    این نماینده مجلس با اشاره به بسته 19 بندی بانک مرکزی برای مدیریت بازار ارز، گفت: باید از ورود بانک مرکزی به بازار ارز استقبال کرد، به هر حال باید گزینه های مختلف را بررسی کرد و تا گزینه ای نیامده است نمی توان آن را نقد کرد بلکه با استقبال از راه حل ها می توان نقض و ایرادها را شناسایی و ایرادها را برطرف و خوبی ها را تقویت کرد.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با تاکید براینکه وضع کنونی بازار ارز مناسب نیست و مشخص نیست ارز برای چه کاری و با چه میزانی در اختیار افراد قرار می گیرد، بیان داشت: در حال حاضر مشخص نیست اگر ثبت سفارش کالایی انجام نشود چه برنامه ای برای ارز مرتبط با سفارش وجود دارد آیا ارز با چند برابر قیمت سر از بازار در می آورد؟

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی