عصر بازار

اقتصاد چین امسال از اقتصاد حوزه یورو بزرگتر می‌شود

عصر اعتبار- اقتصاد چین در سال جاری میلادی احتمالا از نظر وسعت و بزرگی اقتصاد حوزه یورو را پشت سر خواهد گذاشت.

اقتصاد چین امسال از اقتصاد حوزه یورو بزرگتر می‌شود
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۲۰ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم ، اقتصاد چین در سال جاری میلادی احتمالا از نظر وسعت و بزرگی اقتصاد حوزه یورو را پشت سر خواهد گذاشت. آمارهای گردآوری شده نشان می دهد، بر اساس پیش بینی ها رشد تولید ناخالص داخلی چین در سال 2018 میلادی به حدود 13.2 تریلیون دلار خواهد رسید و از اقتصاد 12.8 تریلیون دلاری 19 کشور عضو حوزه یورو بزرگتر خواهد شد. در سال 2017، تفاوت تولید ناخالص داخلی چین و حوزه یورو به رقم کمتر از 200 میلیارد دلار رسید.

    دیوید مان، اقتصاددان ارشد بانک استاندارد چارترد در سنگاپور گفت: «چین حوزه یورو را پشت سر خواهد گذاشت و این برتری را ادامه خواهد داد... این ناشی از کارکرد سیستم اقتصادی، زیرساخت های نهادین، آموزش و زیرساخت های سخت است که همگی به نفع آسیا عمل کرده است.»

    پیشتر در سال 2016 اندازه اقتصاد آسیا، شامل اقتصادهای بزرگی همچون ژاپن و هند و اقتصادهای نوظهوری نظیر فیلیپین و اندونزی از اندازه اقتصادهای آمریکای شمالی و جنوبی بزرگتر شده بود.

    رهبران چین که در کنگره حزب خلق در پکن گرد هم جمع شده اند با اعلام اعتماد خود به توانایی شی جینپینگ به منظور با ثبات نگه داشتن روند رشد اقتصادی این کشور، محدودیت مدت حکمرانی وی را برداشته اند.

    البته چین در مسیر رشد خود، با چالش های مختلفی نیز مواجه است. بالا فتن میزان بدهی ها، نیاز بازارهای مالی برای باز شدن به روی سرمایه گذاران جهانی و پیری سریع جمعیت از جمله مشکلات دولت چین به شمار می روند. بر اساس پیش بینی سازمان ملل، تا سال 2030 میلادی، یک چهارم شهروندان چینی بالای 60 سال خواهند داشت.

    مان پیش بینی کرد که رشد اقتصادی چین تا پایان دهه جاری میلادی حداقل 6 درصد باقی بماند و بعدا در دهه آینده بین 5 تا 5.5 درصد باشد. اما دشوار می توان پیش بینی کرد که رشد حوزه یورو در چند دهه آینده خیلی بالاتر از 2 درصد برود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی