عصر بازار

سکه یک کانال افت کرد؛

احتیاط در قیمت‌گذاری دلار

عصر اعتبار- روز یکشنبه، قیمت دلار افزایشی را تجربه نکرد تا برای چهارمین روز متوالی در محدوده ۴ هزار و ۴۹۰ تومان نوسان کند. در دومین روز هفته، قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب ۶ تومان افت را تجربه کرد و به عدد ۴ هزار و ۴۹۳ تومان رسید.

احتیاط در قیمت‌گذاری دلار
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۰:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، بازارساز سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته احتیاط را کنار گذاشته بود و با افزایش 34 تومانی در این 2روز قیمت دلار را تا 4 هزار و 498 تومان بالا برد.

    با این حال به‌نظر می‌رسد با رسیدن دلار به آستانه 4 هزار و 500 تومان بار دیگر احتیاط در قیمت‌گذاری شاخص ارزی بالا رفته است؛ چراکه این ارز در 3 روز متوالی تغییر قیمت خاصی را از خود بروز نداد. عده‌ای از کارشناسان باور دارند، بازارساز بهتر است با نزدیک کردن قیمت دلار به بازارهای همسایه و معاملات غیررسمی هر چه سریع‌تر زمینه‌های آربیتراژ ارزی را کاهش دهد. هم‌اکنون در بازار ارز، مسافران می‌توانند با به همراه داشتن مدارک خود از صرافی‌های منتخب ارز تهیه کنند؛ ولی شنیده‌ها و مشاهدات از صرافی‌های راسته خیابان فردوسی حاکی از آن است که سایر افراد قادر به تهیه ارز با قیمت صرافی‌های منتخب نیستند.این دسته معمولا دلار خود را از برخی صرافی‌ها یا دلالان با قیمت‌های بالاتری تهیه می‌کنند. گفته‌های فعالان نشان دهنده آن بود که دلار در میان معامله‌گران غیررسمی بالای 4 هزار و 750 تومان معامله می‌شد.

    همسو با افت قیمت دلار بر تابلوی صرافی‌های منتخب، سکه تمام بهار آزادی در مسیر کاهشی قرار گرفت. روز یکشنبه سکه 4 هزار تومان از ارزش خود را از دست داد و به بهای یک میلیون و 586 هزار تومان رسید. به گفته فعالان، با عبور بازار از سرفصل تقاضای روز مادر، میزان خریدها در بازار کاهش پیدا کرده و همین موضوع نیروهای کاهشی را در بازار سکه تقویت کرده است. این در حالی است که عده زیادی در بازار عنوان می‌کنند برای خرید یک سکه کمتر فروشنده‌ای قیمت زیر یک میلیون و 590 هزار تومان را پیشنهاد می‌دهد. به گفته آنها، قیمت‌های زیر این سطح برای دریافت سکه در حجم زیاد است. همچنین روز یکشنبه، هر گرم طلای 18 عیار نیز مرز 150 هزار تومانی را پشت سر گذاشت. روز یکشنبه هر گرم طلای 18 عیار 254 تومان افزایش را تجربه کرد و به بهای151 هزار و 101 تومان رسید.به نظر می‌رسد با افزایش ازدواج‌ها در آستانه نوروز میزان خرید طلا در بازار افزایش پیدا کرده است.
    مشخص نبودن سقف عرضه ارز

    روز یکشنبه با توجه به محدودیت‌های جدید برای خرید ارز صف‌های ارزی باز هم کوتاه‌تر شدند. با این حال، همچنان عده‌ای در بازار به‌دنبال تهیه دلار زیر مرز 4 هزار و 500تومان بودند. دلاری که از این پس گویا تنها به مسافران پرداخت خواهد شد.با این حال، افرادی که در انتظار خرید دلار صرافی‌های منتخب بودند، رقم‌های متعددی را به‌عنوان سقف دریافت ارز از هر صرافی ذکر کردند. به‌عنوان مثال، یکی از صرافی‌های ضلع جنوبی میدان فردوسی سقف میزان عرضه خود به ازای هر نفر را 5 هزار دلار عنوان کرده بود.

    صرافی دیگری در راستای خیابان فردوسی سقف عرضه را 2 هزار دلار ذکر کرده بود. یکی از خبرگزاری‌ها نیز گزارش کرد که صرافی‌های منتخب موظف به عرضه هزار دلار به ازای هر مسافر خواهند بود. در این میان، برخی فعالان پیشنهاد می‌دهند که بازارساز عرضه ارز مسافران را به نهادهای شفاف‌تری مانند بانک‌ها واگذار کند و حتی‌الامکان نیز این بانک‌ها در نزدیکی فرودگاه باشند که دسترسی مسافران به ارز را راحت‌تر کند. هم‌اکنون در بازار نیز بیشتر معامله‌گران غیررسمی فعالیت خود را از سر گرفته‌اند و تنها اخبار این فعالیت به شکل محدودتری در رسانه‌ها انعکاس پیدا می‌کند. در بین این معامله‌گران نیز دلار روز یکشنبه حالت کاهشی داشت.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی