عصر بازار

لیر ترکیه در برابر دلار و یورو سقوط کرد

عصر اعتبار- انتشار خبر افزایش کسری حساب جاری ترکیه در ماه ژانویه به بیش از ۲ برابر منجر به سقوط لیر شد.

لیر ترکیه در برابر دلار و یورو سقوط کرد
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۲۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۳:۰۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»  به نقل از ایبِنا، به دنبال انتشار خبر روند صعودی کسری حساب جاری ترکیه به بیش از 2 برابر در ماه ژانویه و به دنبال آن افزایش نگرانی در سیاست های اقتصادی دولت، ارزش پول این کشور در 24 ساعت گذشته در برابر دلار و یورو سقوط کرد. 

    در همین حال هر 3.84 لیر به یک دلار رسید که حاکی از روند نزولی 7 دهم درصدی لیر در مقابل دلار دارد؛ ضمن اینکه هر 4.72 لیر به یک یورو رسید که نشان از افت ارزش 6 دهم درصدی لیر در برابر پول اروپا است.

    همچنین بانک مرکزی ترکیه اعلام کرد که کسری حساب جاری این کشور در ماه ژانویه به 7.1 میلیارد دلار افزایش پیدا کرد که این رقم برای مدت مشابه سال قبل 2.7 میلیارد دلار ثبت شده؛ ضمن اینکه واردات ترکیه هم 39 درصد افزایش نشان می دهد.

    کسری حساب جاری ترکیه در یکسال اخیر به 51.6 میلیارد دلار جهش پیدا کرده که در حدود 5.6 درصد از تولید ناخالص داخلی این کشور را به خود اختصاص می دهد. ترکیه در حال فاینانس شکاف ایجاد شده کسری حساب جاری خود به وسیله تزریق کوتاه مدت سرمایه به بورس و اوراق از طریق سرمایه گذاری خارجی است.

    دولت ترکیه در حال به کارگیری روش های محرک برای ایجاد رشد در اقتصاد این کشور از طریق ایجاد انگیزه در وام و مالیات و نیز بالا بردن تقاضا برای واردات است. به گفته برخی از تحلیل گران اقتصادی، خروج ناگهانی سرمایه در کوتاه مدت و نیز افزایش نرخ بهره در آمریکا می تواند منجر به روند نزولی در اقتصاد ترکیه و کاهش ارزش پول ترکیه شود.

    بر پایه این گزارش، کسری حساب جاری ترکیه بیشترین رقم در میان بازارهای نوظهور محسوب می شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی