عصر بازار

تاکید بهارستان‌نشینان: بانک مرکزی گزارش دهد قانون تصویب کنیم؛

نظرات متفاوت نمایندگان مجلس درباره ارز دیجیتال

عصر اعتبار- در ایران هیچ قانونی برای تجارت یا معامله بیت‌کوین وجود ندارد و قانون «ساکت» است. قانونی هنوز درباره بیت‌کوین در هیچ نهاد یا مرجع رسمی و دولتی به تصویب نرسیده است. نمی‌توانیم بگوییم بیت‌کوین در ایران قانونی است و از آن سو معلوم هم نیست که غیرقانونی باشد. فعلا که بیت‌کوین در ایران هست و معامله می‌شود و بازار داغی در این باره وجود دارد.

نظرات متفاوت نمایندگان مجلس درباره ارز دیجیتال
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، بانک مرکزی پیش‌تر نیز موضع نسبتا منفی به حضور ارز دیجیتالی در کشور گرفت و اعلام کرد که این نوع پول دیجیتالی را به رسمیت نمی‌شناسد ولی آن را غیرقانونی هم نمی‌داند. باتوجه به حجم بالای معاملات این نوع ارزها، مجلس یک نهاد قانونگذاری است که باید به این موضوع ورود کند. در این باره نظر برخی از نمایندگان خانه ملت را جویا شده ایم که معتقد بودند بانک مرکزی معایب و مزایای ارزهای رمزنگاری شده را مطالعه و بررسی کند و گزارش کارشناسی خود را به مجلس ارائه دهد تا کمیسیون‌های مربوطه در این زمینه تصمیم‌گیری کرده و در صورت امکان قانون تصویب کنند.

    جدا شدن از سیطره دلار
    محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس
    با توجه به تحولات و اتفاقات میدانی که در ماه‌های اخیر در حوزه ارز‌های دیجیتال در نظام اجرایی کشور داشتیم و هر روز هم فزاینده‌تر از قبل می‌شود، فکر می‌کنیم این مسئله ظرفیتی است که می‌توانیم هم برای جدا‌شدن از سیطره دلار از اقتصاد ایران و هم جدا شدن از تسویه برخی بانک‌های اروپایی با ایران، بهره ببریم. درباره این مسئله بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی را مکلف کردیم تا این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند و امیدواریم آینده نزدیک این اقدام عملیاتی و گزارش بانک مرکزی در این رابطه نهایی شود. کمیسیون اقتصادی مجلس نیز موازی با بانک مرکزی اقدامات خود را در زمینه مطالعات ارز‌های دیجیتال آغاز کرده ‌و هدف ما این است که نهایتا بستر (پلت‌فرمی) را تعریفی کنیم تا ‌روی پیمانه پولی بنشیند و بتواند نحوه نقل و انتقال وجوه ارزی ما را در دسترس بیاورد. این ظرفیت وجود دارد که در زمینه ارز‌های دیجیتال قوانین تهیه شود و قاعدتا بانک مرکزی باید در این زمینه اظهار نظر کند. درحال حاضر کمیسیون اقتصادی نزدیک به یک ماه است که ‌روی این موضوع مطالعات خود را آغاز کرده و مجموعه این اقدامات با اعلام نظر بانک مرکزی و دولت در قالب گزارشی به کمیسیون اقتصادی ارجاع شده است و کمیسیون پس از بررسی آن تصمیم می‌گیرد که آیا نیازمند تدوین طرحی برای استفاده از این ظرفیت هستیم و یا خیر؟ در صورتی که گزارش‌های انجام‌شده در فاز اول جواب مثبتی دهد اعضای کمیسیون اقتصادی نشست مشترکی با حضور مسئولان ارشد بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی برگزار می‌کنند.

    بیت‌کوین معامله‌ای پرریسک
    علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
    داستان بیت‌کوین فقط مربوط به ایران نمی‌شود؛ این روزها همه دنیا بر این باورند که معاملات بیت‌کوینی یکی از پرریسک‌ترین معاملات است و تمامی مقامات مسئول در حوزه پولی و مالی بسیاری از کشورهای پیشرفته دنیا هم، نسبت به آن هشدار می‌دهند، آنها بر این باورند که این معاملات قابل اتکا نیست و هنوز هم آن را به رسمیت نمی‌شناسند. کارنامه عملکردی معاملات بیت‌کوین و قیمت آن هم، به خوبی این امر را تداعی می‌کند که نوسانات ارزهای رمزنگاری شده، آنقدر زیاد است که نمی‌توان از آن به عنوان یک معامله سودآور یا حتی زیان‌آور یاد کرد. تا وقتی که قانونی برای این موضوع در کشور تصویب نشده، به طور یقین یک کار بسیار پر ریسک است و به عنوان نماینده مجلس به مردم هم توصیه نمی‌کنیم در این زمینه‌ها فعال شوند. در کمیسیون اقتصادی مجلس هنوز درباره بیت‌کوین و سایر ارزهای رمزنگاری شده بحثی صورت نگرفته است.


    عمل به توصیه‌های بانک مرکزی
    غلامرضا جعفر زاده ایمن‌آبادی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس
    بیت‌کوین یکی از پول‌های دیجیتالی است و شاهد این هستیم که این ارزها به سرعت در فضای مجازی فراگیر شده‌‌ و از سوی هیچ ارگان یا نهاد دولتی اداره نمی‌شود. در این باره بانک مرکزی نسبت به خرید و فروش این ارزها هشدارهای لازم را به مردم داده و به صراحت اعلام کرده است به هیچ عنوان بیت‌کوین را تایید نمی‌کند. اما در کنار آن نیز در تلاش است تا امنیت‌های نسبی در این رابطه ایجاد شود. و به نظر من توصیه بانک مرکزی درست و منطقی است. با توجه به اینکه معاملات بیت‌کوین رواج پیدا کرده است به طور یقین مجلس به عنوان یک نهاد قانونگذاری به این موضوع ورود خواهد کرد. در حال حاضر کمیسیون اقتصادی مجلس در مورد ارزهای دیجیتال به ویژه بیت‌کوین در حال تحقیق و بررسی است اما بهتر است مردم به توصیه بانک مرکزی عمل کنند و از خرید این ارزها اجتناب کنند چرا که هیچ تضمینی برای این سرمایه‌گذاری وجود ندارد.


    لزوم استخراج معایب و مزایای بیت‌کوین
    سیدحسن حسینی‌شاهرودی، نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس
    توسعه تجارت الکترونیک و بازارهای الکترونیکی سرعت پرشتابی را در چند سال گذشته داشته است و استفاده از فناوری اطلاعات در زمینه‌های مختلف باعث تسهیل خدمات‌رسانی شده است. در بازارهای مالی از مدل‌های مختلفی برای توسعه استفاده می‌شود بنابراین اگر مدل‌های مختلف استفاده از فناوری اطلاعات در بازارهای مالی شناسایی یا حتی ایجاد نشود، کشور با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شود. در زمینه توسعه تجارت الکترونیک، ایران از جایگاه مناسبی برخوردار نیست. در کشور از شیوه‌های سنتی در تجارت جهانی استفاده می‌شود این در حالی است یکی از لازمه‌های موفقیت در تجارت بین‌المللی، موفقیت در توسعه تجارت الکترونیک است.بیت‌کوین یک نوع ارز دیجتالی و ابزار مالی در جابه‌جایی پول بوده که در اختیار مصرف‌کننده است و می‌تواند مدل مذکور را تغییر دهد. تاکنون در زمینه معایب یا مزایای بیت‌کوین بررسی جامعی صورت نگرفته و تیم اقتصادی دولت، بانک مرکزی، وزارت ارتباطات و دستگاه‌های ذیربط وظیفه دارند که در زمینه مذکور، بررسی‌های کارشناسی لازم را انجام دهند چرا که بحث بیت‌کوین در کشور در حال رواج است. باید بانک مرکزی و دستگاه‌های ذیربط در کوتاه‌ترین زمان در زمینه معایب یا مزایای بیت‌کوین به کمیسیون اقتصادی گزارش ارائه کند و سیاست خود را درباره این موضوع مشخص کند.


    مراقب باشیم مثل سپرده‌گذاران موسسات مالی نشود
    رسول خضری، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس
    اقتصاد دنیا با مبادلات مالی جدیدی روبه‌رو شده است که ارزیابی این موضوعات باید به‌صورت کارشناسی انجام شود چرا‌که باید از ظرفیت‌های جدید مفید در توسعه تجارت استفاده شود‌. مسائل و معاملات بیت‌کوین باید زیر ذره‌بین بانک مرکزی قرار گیرد تا مشخص شود این ارز دیجیتالی برای اقتصاد کشور چه تبعاتی دارد. نمی‌توان گفت به‌کارگیری فناوری اطلاعات در بازارهای مالی به زیان اقتصاد کشور است اما باید احتیاط‌ها در شرایط فعلی اقتصاد کشور بالا باشد تا مشکلاتی مانند مسائل سپرده‌گذاران در برخی ‌موسسات مالی و اعتباری تکرار نشود. در حال حاضر تنها برخی از کشورها موضوع خرید و فروش بیت‌کوین را پذیرفته‌اند بنابراین باید بانک مرکزی با ارزیابی شرایط، در این خصوص شفاف‌سازی انجام دهد.با توجه به حساسیت‌ها درباره ارزهای دیجیتال این ضرورت ایجاب شده که بانک مرکزی و رسانه‌ها در زمینه خرید و فروش بیت‌کوین، اطلاع‌رسانی بیشتری داشته باشد.

     

    بیت‌کوین با گلدکوئست فرقی ندارد
    محمد حسن‌نژاد، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس
    پول اشکال مختلفی دارد و در حال حاضر پولی داریم به اسم ریال، دلار‌، پوند و غیره که پشتوانه این پول‌ها طلا‌، اقتصاد ملی و عمومی است‌. اما ارزهای رمزنگاری‌شده قابل لمس نیست و از همه مهم‌تر هیچ پشتوانه‌ای ندارد و هر روز با نوسانات بالا در این معاملات را شاهد هستیم. این پول‌ها حساب و کتاب ندارد. هر کار خلاف از دید مجلس جرم است. معاملات ارزهای دیجیتال به ویژه بیت‌کوین یک کلاهبرداری است و در آینده از بین خواهد رفت. نمی‌توان به این پول‌ها که پشتوانه‌ای ندارد، اعتماد کرد و با گلدکوئست فرقی ندارد. توصیه می‌شود که مردم از خرید ارزهای دیجیتال خودداری کنند.

     

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی