عصر بازار

کیف پول دیجیتالی چیست؟

عصر اعتبار- کیف پول دیجیتال همچون کیف پول چرمی است که در جیب نگه می‌دارید، با این تفاوت که این کیف پول محافظ ارزهای دیجیتالی شماست.

کیف پول دیجیتالی چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۸:۰۰

     به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار»، یک کیف پول دیجیتال بسیار شبیه به حساب بانکی شماست. کیف پول‌ها اجازه ارسال، دریافت و ذخیره ارزهای مجازی را می‌دهند. کیف پول دیجیتالی برای ذخیره‌سازی، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتالی همچون بیت‌کوین، اتریوم و بیت‌کوین کش استفاده می‌شود. برخلاف کیف پول‌های معمولی، کیف پول‌های دیجیتالی هیچ مقدار ارز فیزیکی را در خود جای نمی‌دهند. در واقع ارزهای دیجیتالی در هیچ کجا و به هیچ صورت فیزیکی‌ای نگهداری نمی‌شوند. تمام اطلاعات موجودیت آنها و تراکنش‌ها روی بلاک‌چین ذخیره می‌شود.
    چند نوع کیف پول وجود دارد و باید نوع کیف پول خود را انتخاب کنید. ویژگی‌ها و دستگاه‌هایی که کیف پول روی آن قرار می‌گیرد، متفاوت هستند. تفاوت اصلی آنها در مکانیسم امنیتی در نگهداری از کلیدهای مخفی این ارزهاست. به زبان ساده انواع کیف پول بیت‌کوین به پنج دسته تقسیم می‌شوند: کیف پول‌های دسکتاپ، موبایل، آنلاین، سخت‌افزاری و کاغذی. گاهی دو یا چند نوع را هم با هم ترکیب کرده و کیف پول جدیدی ارائه می‌شود. به طور کل این کیف پول‌ها دو دسته اصلی دارند: گرم و سرد.
    نوع اول به اینترنت متصل و آنلاین است و از آن با نام کیف پول «گرم» یاد می‌شود و نیز شامل نسخه دسکتاپ، نسخه موبایل و کیف پول آنلاین تحت‌وب می‌شوند. کیف پول‌های گرم از آنجا که به اینترنت متصل هستند از امنیت پایین‌تری برخوردارند. اما دومین نوع کیف پول به اینترنت متصل نبوده و آفلاین است و از آن با نام کیف پول «سرد» یاد می‌شود. برای مبالغ زیاد کیف پول‌های سرد بهترین گزینه برای حفظ و نگهداری ارز دیجیتال هستند.
    اما کیف پول گرم روش ساده‌تر و معمول‌تری برای ذخیره‌سازی و نگهداری از ارزهای دیجیتال است. باید مراقب سرویس‌های آنلاینی که برای نگهداری از پول شما طراحی شده‌اند، باشید. در گذشته، بسیاری از صرافی‌ها و کیف پول‌های آنلاین مشکلات امنیتی داشتند و نمی‌توانستند مانند یک بانک، از پول شما محافظت کرده و آن‌را بیمه کنند. بنابراین شاید بخواهید از انواع دیگر  کیف پول‌های بیت‌کوینی استفاده کنید. در غیر این صورت، باید بسیار مراقب چنین سرویس‌هایی باشید. این کیف پول‌ها در بستری آنلاین اجرا می‌شوند و می‌توان از آنها با هر دستگاهی و در هرجایی به کیف پول خود دسترسی پیدا کنید. باوجود اینکه‌ دسترسی به این کیف پول‌ها راحت است، اما کلیدهای خصوصی شما به‌صورت آنلاین و توسط برنامه‌های شخص ثالث ذخیره می‌شوند که از همین  رو در مقابل دزدی‌ها و حملات هکرها آسیب‌پذیر هستند.
    کیف پول‌های سرد، خود شامل دو نوع سخت‌افزاری و کاغذی می‌شوند. کیف پول سخت‌افزاری یک دستگاه فیزیکی بوده و ارزهای دیجیتال و کلیدهای خصوصی (private keys) شما را در داخل دستگاه ذخیره و حفاظت می‌کند.  کیف پول کاغذی نیز همانگونه که از نامش پیداست، یک کاغذ معمولی است که کلیدهای خصوصی شما ‌روی آن چاپ شده است. یک نوع دیگر از کیف پول‌های آفلاین کیف پول‌های آفلاین نرم‌افزاری دسکتاپی است که کلید خصوصی را در اختیار فرد قرار می‌دهد و از جمله بهترین نوع کیف پول‌ها به شمار می‌رود، در این نوع، شما با دانلود کیف پول و نصب آن بر روی رایانه و لپ‌تاپ خود می‌توانید از آن استفاده کنید. این کیف پول‌ها تنها می‌توانند از یک سیستم مشخص اجرا شوند که این سیستم همان سیستمی است که آن را دانلود کرده است. این نوع از کیف پول‌ها دارای امنیت بالایی هستند ولی در صورت ویروسی‌شدن یا هک‌شدن کامپیوتر شما، احتمال از دست رفتن سرمایه‌ها وجود دارد. کیف پول‌های آفلاین امن‌ترین کیف پول‌های بیت‌کوین هستند. دلیل این امر مشخص است، این کیف پول‌ها در اختیار شخص قرارداشته و می‌توان آنها را به سادگی و با اعتماد کامل نگهداری کرد.
    کیف پول‌های سخت‌افزاری در برابر ویروس‌ها و هک شدن مقاوم بوده و کلیدهای خصوصی را نمی توان از این دستگاه به‌راحتی برداشت یا سرقت کرد. یک کیف پول آفلاین، بالاترین سطح ایمنی برای ذخیره‌سازی است که شامل ذخیره‌سازی یک کیف پول در یک محیط امن شده که به شبکه متصل نیست، خواهد بود. اگر این کار به‌درستی انجام شود، محافظت خوبی در برابر آسیب‌پذیری‌های کامپیوتری خواهد داشت. هرچند هیچ روشی 100 درصد امن نیست اما دارندگان بیت‌کوین معتقدند که مزایای قابل توجه بسیاری در استفاده از یک کیف پول سخت‌افزاری نهفته است و انواع مختلفی از آن­ها برای انتخاب در بازار وجود دارند. اما حتما باید توجه داشت که امکان وجود بد‌افزار ‌روی آنها وجود دارد پس برای خرید آنها باید نهایت دقت را به عمل آورد.
    از انواع کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌توان از کیف پول سخت‌افزاری لِجِر (Ledger)، کیف پول سخت‌افزاری کیپ ­کِی (Keepkey)، کیف پول سخت‌افزاری تریزور (Trezor)، کیف پول سخت‌افزاری بیت‌لاکس (Bitlox) و کیف پول سخت‌افزاری دیجیتال بیت‌باکس (Digital Bitbox) نام برد. در کیف پول دیجیتال کلید خصوصی ارز دیجیتال شما که ‌ روی کیف پول ذخیره‌شده، نشان‌دهنده مالکیت شما ‌روی یک کلید عمومی است. کلید عمومی همان آدرسی است که به‌وسیله آن اقدام به ارسال و دریافت ارز می‌کنید. (مانند کارت‌های بانکی که شماره کارت عمومی است و برای انتقال پول این شماره را افراد به یکدیگر می‌دهند و پسورد که مختص شخص مالک کارت است.)
    کیف پول‌های امن ارزهای دیجیتال، لازم است این موارد را دارا باشند: کلیدهای تبادل خصوصی؛ کیف پولی که اجازه کنترل کلید‌های خصوصی توسط افراد را فراهم کند. سهولت استفاده؛ دارای رابط کاربری جذاب، جهت استفاده آسان باشد. جامعه توسعه‌دهنده؛ توسعه‌دهندگان آن، افرادی فعال باشند. امنیت و پشتیبان‌گیری؛ دارای امکان پشتیبان‌گیری و بازیابی باشد. سازگاری؛ با سیستم عامل‌های مختلف سازگار باشد.
    هر کیف پول از یک یا چند ارز مشخص پشتیبانی می‌کند. برخی از کیف پول‌ها تنها از یک ارز پشتیبانی می‌کنند و برخی دیگر از ده‌ها ارز دیجیتال. متناسب با تعداد ارزهایی که در اختیار دارید و امنیت هریک از کیف پول‌های موجود، افراد می‌توانند انتخاب کنند. صرف‌نظر از نوع کیف پول مورد استفاده، از دست دادن کلیدهای خصوصی شما یعنی از دست دادن پولتان.
    درعین‌حال اگر پول خود را به فردی اشتباه بفرستید یا هک شوید، هیچ راهی برای ادعای از دست دادن پول و برگشت تراکنش وجود ندارد. به همین جهت احتیاط بسیار بالایی می‌خواهد.
    به طورکلی کارکرد کیف پول‌های گرم و سرد یکسان است و هر کیف پولی چند ارز را پشتیبانی می‌کنند و برای ارزهای متفاوت افراد باید کیف پول‌های متفاوتی را داشته باشند‌. فقط افراد باید در نظر داشته باشند که آیا نیاز دارند که هر روز ارزهای دیجیتال بخرند یا تنها می‌خواهند آنها را بخرند و نگه‌دارند؟ تمایل به استفاده از یک ارز را دارند یا چندین ارز؟ آیا لازم است که در همه‌جا به کیف پول خود دسترسی پیدا کنند؟ و سپس اقدام به دریافت گزینه مورد نیاز خود کنند چرا که امنیت این کیف پول‌ها دارای درجه‌بندی‌های مختلفی است.  به طور کل با پیشرفت تکنولوژی در دنیای امروزی خطرات آن هم به‌مراتب بیشتر شده حملات سایبری، هک شدن، بد‌افزار‌ها و مواردی از این دست همه این تکنولوژی‌ها را در معرض خطر قرار داده که الزام آگاهی افراد در کنار وجود این تکنولوژی‌ها را فراهم آورده است.

     

    نویسنده: فریماه عزیزمحمدی، تحلیلگر بازارهای مالی

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی