عصر بازار

نوسانات اخیر ارز، جنگ اقتصاد زیرزمینی علیه نظام بانکی بود

عصر اعتبار- یک استاد دانشگاه گفت: وقتی مسئولان اعتراف می‌کنند که حدود ۲۵ درصد واردات ما از مبادی غیر قانونی و قاچاق وارد کشور می شود طبیعی است که دولت هرچه قدر ارز به بازار تزریق کند این افراد از طریق رانت از بازار جمع آوری خواهند کرد.

نوسانات اخیر ارز، جنگ اقتصاد زیرزمینی علیه نظام بانکی بود
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۲:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، عباس هشی (استاد دانشگاه) درباره تاثیر اندک اقدامات دولت برای کنترل نرخ ارز گفت: نباید نوسانات نرخ ارز را به ناتوانی دولت یا بانک مرکزی ربط داد، بلکه اقتصاد زیرزمینی و رانتی کشور است که باعث شده افرادی با نفوذ بسیار بالا در بازار تاثیرگذار باشند.

    وی ادامه داد: وقتی مسئولان مربوطه اعتراف می‌کنند که حدود 25 درصد واردات ما از مبادی غیر قانونی و قاچاق وارد کشور می شود طبیعی است که دولت هرچه قدر ارز به بازار تزریق کند این افراد از طریق رانت از بازار جمع آوری خواهند کرد.

    وی گفت: متاسفانه خرید و فروش دلار با ارقام بالا در تعیین قیمت نقش دارند و دولت قادر به کنترل آن نیست.

    هشی گفت: در واقع این اعلام جنگ اقتصاد زیرزمینی علیه نظام بانکی و بانک مرکزی است.

    وی بیان کرد: اقتصاد زیر زمینی و غیرشفاف در دست افرادی است که در سیستم اقتصادی ذی نفوذ و در انتخاب نمایندگان تاثیر گذار هستند و استیضاح وزرا را تحت تاثیر قرار می دهند. این استیضاح‌های اخیر از کانال روانی و ایجاد حساسیت بر بازارها هم تاثیر گذار بود.

    این استاد دانشگاه در مورد مشکلات ساختار بازار ارز گفت: خرید و فروش خیابانی ارز که از سال 72 آغاز شد سبب تشدید سوداگری و کاهش شدید ارزش پول ملی در طی این مدت شده است.

    وی ادامه داد: از سوی دیگر عرضه ارز در اختیار و انحصار دولت است. چون کالاهایی مانند نفت و مشتقات آن که ارز آوری بالایی برای کشور دارند در اختیار دولت و شبه دولتی‌هاست. وقتی تمام منابع ارزی در اختیار دولتی ها وشبه دولتی‌هاست، ارز صادرات صرف واردات می‌شود که آن در تراز تجاری منفی بازتاب می یابد.

    وی اظهار داشت:  وقتی آقای رییس جمهور از خرید اجناس کم کیفیت با قیمت بالا و غیر واقعی پرده برداری می‌کند  در واقع خبر از وجود ویژه خواران اقتصادی می‌دهد. البته این روند از سال 84 تا 92 در اقتصاد کشور تشدید شده بود. این ویژه خوارن باعث تحمیل هزینه‌هایی به اقتصاد کشور شده‌اند که بر بازار ارز تاثیر منفی دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی