عصر بازار

چشم‌انداز‌های دیجیتالی در سال ۹۷

عصر اعتبار- زیرساخت‌ها در کشور ما بیش از آنچه همگان بر آن واقف هستند نیازمند روزآوری است و بر این اساس اگر وزارت ارتباطات را یکی از شاخص‌ترین وزارتخانه‌ها در این زمینه بدانیم، اغراق نیست. اما آنچه بیش از همه به‌عنوان عوامل تحرک و پویایی جامعه از وزارت فناوری مورد انتظار است وجود فضایی توام با آرامش و آسودگی برای فعالیت فعالان استارت‌آپ‌هاست.

چشم‌انداز‌های دیجیتالی در سال ۹۷
نسخه قابل چاپ
جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۷:۰۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از دنیای اقتصاد، استارت‌آپ‌ها، کسب‌و‌کارهای آنلاین، برنامه نویسان بازی‌های کامپیوتری و فعالیت تلویزیون‌های مجازی در سال‌های اخیر به خوبی در تمام دنیا رشد کرده‌اند. بررسی معدودی از میزان درآمدزایی این فرصت‌های مجازی نشان می‌دهد که اهمیت پرداختن به این فضا در سال‌های آتی ضروری است. به اذعان فرمانده بسیج وزارت ارتباطات که اخیرا اعلام شده 180 هزار خانواده ایرانی از تلگرام درآمد مستقیم دارند و بیش از چند ده میلیارد تومان گردش مالی از این پیام رسان به ثبت رسیده است، همچنین وزیر ارتباطات می‌گوید با وجود اینکه حدود 4 درصد از توسعه‌دهندگان نرم‌افزارهای موبایل محور ایران مشغول توسعه بازی‌ها هستند اما 30 درصد از درآمد کل توسعه دهندگان را به خود اختصاص داده‌اند‌‌. نکته جالب بالا بودن متوسط اشتغال این کسب و کارهای نوپا نسبت به سایرین است. بنابراین یکی از مهم‌ترین‌ اولویت‌ها برای سال آینده فرصت دادن به کسب و کارهای نوپاست تا بیش از پیش خود را اثبات کنند اما پیش از همه باید کمند قوانین دست و پاگیر دولتی و سازمانی را که سد راه آنهاست برچید. به این معنا که دولت تنها فرصت را ایجاد کند تا آنها خودبه خود رشد می‌کنند.

    خوش‌بینی به ارز دیجیتالی در آینده

    با تجارت پرسودی که اخیرا بیت کوین در دنیا ایجاد کرده حالا زمزمه‌هایی مبنی بر انتشار ارزهای رمزنگاری شده ایجاد شده است. این تصمیمی است که اخیرا وزیر ارتباطات از انتشار آن از سوی پست‌بانک خبر داده است. به گفته جهرمی این وزارتخانه به بانک مرکزی کمک تکنولوژیکی می‌کند و در نظر دارد این ارزهای رمزنگاری‌شده را به‌صورت آزمایشی انتشار دهد تا نقاط قوت و ضعف آن تشخیص داده شود. آنچه پیداست چشم‌انداز روشنی را برای توسعه ارز دیجیتالی در سال‌های آتی انتظار داشت.
    توسعه شهر هوشمند

    در جهانی که کشورها به‌طور پیوسته ابزارهای الکترونیکی برای بهبود سطح رفاه و زندگی شهروندانشان به کار می‌گیرند، باید عجیب باشد که نمی‌توان از بندهای سنت رهایی جست چراکه در ایران سیاست‌ها برای روبرو شدن با شهر ایده‌آل هوشمند هنوز گرفتار آماده‌سازی زیرساخت هاست. دولت الکترونیک که در سال‌های اخیر اجرای کامل آن از سالی به سال دیگر موکول می‌شود می‌تواند یکی از عینی‌ترین مثال‌ها در این زمینه باشد. اگرچه ضرورت ایجاد شهر هوشمند مورد تاکید مسوولان نیز هست و به گفته محمد جواد جهرمی، وزیر ارتباطات حوزه تخصصی شهر هوشمند و تاثیر آن در زندگی بشر به‌عنوان الزاماتی است که باید به آن پرداخته شود و اگر بخواهیم مدیریت منابع را بهتر و برای مردم رفاه ایجاد کنیم و همچنین به مبارزه با فساد و بهبود شاخص‌های مدیریتی بپردازیم، چاره‌ای جز روی آوردن به شهر هوشمند نداریم.

    او اعتقاد دارد که در توسعه دیجیتال بزرگ‌ترین‌ حرکت خلاقیت است و این خلاقیت را باید برای بهبود شرایط استفاده کرد. به عبارت دیگر کسب و کارهایی شکل گرفته‌اند و شهر نیز با معضلات آلودگی، ترافیکی و ... مواجه است. یعنی فضایی داریم که با مشکلاتی مواجه بوده و از طرف دیگر فضایی داریم که می‌تواند پویا و خلاق باشد. یعنی همه شرایط آماده است اما چه چیزی لازمه ایجاد تحول است. بنابراین به نظر می‌رسد توسعه دیجیتالی شهرها یکی از چشم اندازها و آرمان‌های دولت فعلی است که ساختار آن نیازمند انسجام بیشتری در سال آینده است.
    رونق بازارها

    پس از چند سال پر فراز و نشیب برای بازارهای دیجیتال به ویژه سخت افزار پیش‌بینی می‌شود که بازار فروش لپ تاپ در سال آینده با تحولی مثبت روبه‌رو شود. درصورتی که موافقت هیات وزیران برای بازگرداندن نرخ تعرفه واردات لپ‌تاپ به 5 درصد که از بیش از 5 سال گذشته به 15 درصد رسیده بود اخذ شود، این نوید هست که قیمت این کالا در ماه‌های ابتدایی سال آینده با کاهش مطلوبی برای خریداران همراه شود. کارشناسان معتقدند که اعمال سیاست‌های درهای باز واردات به ویژه برای بازار سخت افزار می‌تواند کمک بزرگی به معیشت این صنف و تحقق درآمدهای قانونی دولت باشد. به نظر می‌رسد با ادامه این رویکرد در دیگر بازارها خوش بینی برای بهبود وضعیت بازارها در سال آینده دور از تصور نباشد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی