عصر بازار

سفیر ایران در کابل:

تبلور مزایای چابهار منوط به تسهیل روابط بانکی است

عصر اعتبار- سفیر جمهوری اسلامی ایران در کابل که در نشست بررسی نتایج تحقیقات مشترک ایران، افغانستان و هند پیرامون تجزیه و تحلیل راهبرد بندر چابهار سخن می گفت از این بندر به عنوان جلوه تفکر اتصال منافع منطقه ای نامبرد و افزود: تبلور مزایای این طرح منوط به تسهیل روابط بانکی است.

تبلور مزایای چابهار منوط به تسهیل روابط بانکی است
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۹:۵۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا،«محمدرضا بهرامی» عصر یکشنبه در این جلسه که رئیس اجرایی دولت وحدت ملی افغانستان و سفیر هندوستان نیز حضور داشتند؛ گفت: از طریق وصل کردن منافع در منطقه می توان در ایجاد تسهیلات، تولید ثروت و بهبود رفاه بیشتر برای مردم منطقه گام برداشت.
    وی از دیگر کشورهای منطقه خواست علاوه بر گره زدن منافع خود با یکدیگر در بخش اقتصاد و تجارت کمک کنند تا در حوزه های دیگر مانند فرهنگ، امنیت و ثبات نیز همکاری و مشارکت صورت گیرد و از همه ظرفیت های موجود در این راستا استفاده گردد.
    وی با اشاره به طرح لوله انتقال گاز ترکمنستان به هند معروف به «تاپی» از پیشرفت طرح های زیربنایی و عمرانی در افغانستان ابراز خشنودی کرد و گفت: ظرفیت های موجود در منطقه به قدری بالا است که امکان اجرای همه پروژه های توسعه ای وجود داشته و همه کشورها از منافع آن برخوردار می شوند.
    سفیر ایران در کابل با اشاره به مزیت های اقتصادی چابهار افزود: تلاش شده است جذابیت های اقتصادی این طرح روزافزون باشد و بعد از امضاء سه جانبه مقامات ایران، هند و افغانستان در مورد توسعه این بندر ما شاهد افزایش اعتماد و سرمایه گذاری هستیم.
    بهرامی به اختصاص زمین در منطقه آزاد چابهار با امکان اجاره بلندمدت برای تاجران افغانستان، کاهش برخی هزینه های انرژی و ارایه تسهیلات تجاری برای سرمایه گذاران اشاره کرد و تصریح کرد؛ وجود یک نظام مبادله بانکی برای تبادل مالی تاجران ضروری است و طرف های دیگر در مورد چابهار باید موانع موجود برای راه اندازی چنین مبادلاتی را برطرف کنند.
    بهرامی خطاب به کشورهایی که برای ایران محدودیت وضع کرده اند، گفت که اگر در فهم ضرورت توسعه افغانستان و کمک به بهبود وضعیت این کشور برای ایجاد امنیت اشتراک نظر وجود داشته باشد، باید در حوزه همکاری با افغانستان این محدودیت ها کنار گذاشته شود تا امکان توسعه و پیشرفت طرح هایی مانند چابهار به نتیجه مطلوب برسد.
    وی از پیشنهاد ایجاد کارخانه فولاد در منطقه آزاد چابهار با سرمایه گذاری مشترک دو یا چندجانبه با استفاده از معادن افغانستان و همچنین برخورداری از مزیت فروش محصولات مشترک در بازارهای منطقه و جهان به عنوان گام های بعدی برای بهره برداری از چابهار نام برد.
    سفیر ایران در کابل افزود که افغانستان و ایران سالانه میلیاردها دلار مبادله تجاری در بخش های مختلف مانند تجارت، درآمد مهاجرین و تردد اتباع دارند که برای نمونه به افزایش صدور روادید اشاره کرد.
    بهرامی گفت که روابط افغانستان و ایران به ویژه در دوره دولت وحدت ملی در مسیر خوب و قابل اطمینانی به پیش می رود و مسیر خوبی را برای توسعه روابط در آینده دو کشور در قالب تدوین سند راهبردی همکاری همه جانبه ترسیم کرده اند.
    وی همچنین از چابهار به عنوان ایده مهم همگرایی یاد کرد که می تواند به تولید و رفاه مردم منطقه کمک کند و از طرح های «تاپی» «کاسا یک هزار»- انتقال برق تاجیکستان به پاکستان -راه آهن پنج جانبه که ایران را از طریق افغانستان و کشورهای آسیایی به چین وصل می کند به عنوان طرح های مکمل یکدیگر نام برد.
    بهرامی تأکید کرد که گره خوردن منافع اقتصادی باعث می شود که منافع فرهنگی و سیاسی نیز به هم وصل شود و همگرایی را گسترش دهد.
    محمدرضا بهرامی گفت: چابهار در تضاد یا تقابل با هیچ طرح توسعه ای نیست بلکه فرصت همگرایی منطقه ای برای تامین منافع مشترک همه مردم منطقه است.
    سفیر هندوستان در کابل نیز در این جلسه گفت: چابهار برخوردار از دو منطق اقتصادی و منطق امنیتی است و همه کشورها باید براساس سیاست برد - برد این راهبرد را دنبال کنند.
    «من پریت هورا» گفت: چابهار با چالش هایی نیز روبرو است که تحریم آمریکا مانعی برای سرمایه گذاری و رونق کار تاجران افغانستان است و همچنین نبود زیرساخت و امنیت در افغانستان و وجود دیوان سالاری پیچیده در هند از دیگر چالش هاست.
    مرکز مطالعات استراتژیک افغانستان در راستای برنامه های علمی خود امروز ارایه نتایج تحقیق مشترک سه تن از محققان کشورهای ایران، هند و افغانستان را پیرامون تجزیه و تحلیل راهبردی کشورهایشان در مورد بندر چابهار ارایه کرد.
    در این تحقیق عبدالقادر متفی از افغانستان؛ بهرام امیر احمدیان از ایران و گلشن ساچدار با هم همکاری کرده اند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی
    پربازدیدترین های ۲ روز گذشته
      پربازدیدترین های هفته
        دکه مطبوعات
        • بازار امروز ۳۹۹
        • بازار امروز ۳۹۰
        • بازار امروز ۳۸۸
        • ۱۵
        • اعتبار امروز
        • شماره ۸ اعتبار امروز
        • شماره ۷ اعتبار امروز
        • شماره ۶ اعتبار امروز
        • شماره پنجم
        آخرین بروزرسانی ۴ ماه پیش
        آرشیو