عصر بازار

استفاده از بلاکچین در شامد

عصر اعتبار- رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال وزارت ارشاد و فرهنگ اسلامی از استفاده از بلاکچین در شامد(طرح شناسنامه‌دار کردن الکترونیکی محتوای دیجیتال) خبر داد.

استفاده از بلاکچین در شامد
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۱ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایبِنا، سید مرتضی موسویان درباره رویکرد این مرکز برای استفاده از بلاکچین گفت: تکنولوژی بلاکچین از جمله تکنولوژی‌های  جدید و کاربردی است که در کشورهای توسعه یافته جهان در زمینه‌های گسترده‌ای از جمله پول‌های مجازی و ایجاد بستر قدرتمند حفاظت از مالکیت فکری و معنوی به کار گرفته می‌شود؛ این در حالی است که بلاکچین در ایران صرفا در زمینه مسائل بانکی و ارز رمزها در حال تحقیق و توسعه بوده و به دیگر حوزه‌های این تکنولوژی در فضای مجازی توجه چندانی نشده است.

    وی با بیان این که مرکز رسانه‌های دیجیتال در حال تحقیق و توسعه بلاکچین در بستر شامد است، اظهار داشت: مرکز رسانه‌‎های دیجیتال به عنوان پایگاه ساماندهی فضای مجازی کشور که بستر شامد (شناسه الکترونیکی ثبت ملی محتوای دیجیتال) را در اختیار دارد، با شرکتی متخصص در حوزه بلاکچین قراردادهایی را منعقد کرده تا بتواند از محتوا در فضای مجازی حمایت کند که به نوعی حمایت از قانون مالکیت فکری و معنوی است.

    رییس مرکز رسانه‌های دیجیتال افزود: مراحل استفاده از بلاکچین برای تحقق قانون کپی رایت سریع و ساده است؛ ابتدا هش(  هش (hash) یک کنترل یا کلیدواژه‌ی 128 بیتی است. هش مانند اثر انگشت عمل می‌کند، با این تفاوت که امکان دارد یک کد یکسان برای دو فایل یا واژه‌ی مختلف وجود داشت) فایل مورد نظر ساخته می‌شود و سپس هش فایل در شبکه توزیع می‌شود به گونه‌ای که دیگر هیچ کس نمی‌تواند مالکیت صاحب فایل را نقض کند و تنها کسی می‌تواند مالکیت را احراز کند که فایل اصلی را بدون هیچ گونه اطلاعات اضافه‌ای در اختیار داشته باشد.

    وی تاکید کرد: مرکز رسانه‌های دیجیتال به صورت جدی در حال پیگیری استفاده از بلاکچین در بستر شامد است تا فردی که برای اولین بار محتوایی را در فضای دارای مجوز شامد از جمله کانال‌های پیام رسان‌ها از جمله تلگرام، سایت و اپلیکیشن منتشر می‌کند به عنوان صاحب اثر شناخته شود و از بازنشر محتوای اولیه توسط سایر فضاهای دارای مجوز شامد جلوگیری شود.

    موسویان با اشاره به استفاده از بلاکچین برای تحقق مالکیت معنوی گفت: مسئله مالکیت معنوی علاوه بر اهمیت در حوزه فرهنگ در زمینه اقتصادی نیز بسیار مهم است و نیازمند توجه ویژه سطوح عالی کشور است. اعتقاد داریم تکنولوژی می‌تواند به تحقق مالکیت معنوی فضاهای افراد در فضای مجازی کمک کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی