عصر بازار

مدیر گروه‌ بانکداری‌ اسلامی:

بانک مرکزی باید ساختار نظارتی خود را در سال جدید تقویت کند

عصر اعتبار- در ایران ۳۰ بانک وجود دارد اما تعداد شعب در ایران بسیار زیاد است که طبعا با استانداردهایی که در دنیا وجود دارد، بسیار فاصله دارد.

بانک مرکزی باید ساختار نظارتی خود را در سال جدید تقویت کند
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۰۵ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایلنا، کامران ندری (مدیر گروه بانکداری اسلامی‌) در مورد ضرورت کاهش تعداد بالای شعب بانک‌ها اظهار داشت: تعداد بالای شعب برای بانک‌ها هزینه دارد از هزینه پرسنل تا هزینه مکانی که به عنوان شعبه مورد استفاده قرار می‌گیرد که همه اینها در کل؛ هزینه‌های زیادی را برای بانک‌ها دربردارد.

    وی گفت: در کشورهای توسعه یافته گرچه تعداد بانکها زیاد است و این موضوع هم مطلوب است اما هر بانک تعداد شعب محدودی دارد، به عنوان مثال‌ در اتحادیه اروپا 6600 بانک وجود دارد اما میانگین شعب در این کشورها 270 شعبه است این در حالی است که در ایران 30 بانک وجود دارد اما تعداد شعب در ایران بسیار زیاد است که طبعا با استانداردهایی که در دنیا وجود دارد، بسیار فاصله دارد.

    ندری خاطرنشان کرد: به نظر من تعداد بانک‌ها باید افزایش پیدا کند البته موسسات مالی جدید کوچک نه موسسات خیلی بزرگ.

    وی با تاکید بر اینکه بانک مرکزی باید ساختار نظارتی خود را در سال جدید تقویت کند، افزود: روندی که در دنیا جواب می‌دهد، این است که تعداد بانک‌ها زیاد بوده که این مساله باعث افزایش رقابت بین بانک‌ها شده است. به همین دلیل بانک‌ها فعالیت‌های پرهزینه را انجام نمی‌دهند و تعداد شعب بانکها در کشورهای توسعه یافته به مراتب کمتر از تعداد شعب بانک‌ها در ایران است.

    ندری ادامه داد: در کشورهای توسعه یافته برای یافتن شعبه دوم باید اتوبوس سوار شد اما در ایران اینگونه نیست هرچند تعداد بانک‌های ایران کم است و شعب زیادی را تاسیس می‌کنند تا سپرده‌های مردم را جمع‌آوری کنند اما درنهایت سیستم بانکداری الکترونیک به کاهش تعداد شعب کمک می‌کند که متاسفانه زیرساخت‌ها برای بانکداری الکترونیک در ایران ضعیف است.

    وی گفت: هرچند زیرساخت تکنولوژی و فناوری وجود دارد اما زیرساخت نرم نداریم و ضرورت دارد تعداد مؤسسات مالی و بانک‌ها را افزایش دهیم تا رقابت بین بانک‌ها افزایش پیدا کند که لازمه این کار این است ساختار مقررات احتیاطی و نظارتی تقویت شود.

    ندری گفت: متاسفانه آنچه وارد نمی شود ساختار نظارتی و اجرای آن است اینها مسئله ساز و مشکل‌آفرین شده است و در حالی که گفته می‌شود تعداد شعب بانک‌ها باید کم شود از طرف دیگر گفته می‌شود اجازه تاسیس بانک جدید هم نمی‌دهند که این دو موضوع باهم در تناقض هستند.

    وی با تاکید بر اینکه با 30 بانک جمعیت 85 میلیون نفری را نمی‌توان تحت پوشش قرار داد، گفت: ساختار صحیح این است که تعدا بانک‌ها بیشتر شود آنهم تا زمانی که زیرساخت‌های فناوری و  قوانین نرم تقویت شود و بتوان نیازهای بانکی مردم را پوشش داد.

    ندری گفت: تهیه زیرساخت‌های نظارتی و مقرراتی کار ساده‌ای نیست و نمی‌توان آن را از جایی خریداری کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی