عصر بازار

در صورت خروج ترامپ از برجام ممکن است اتفاق افتد؛

پیشنهاد اعطای خطوط اعتباری به شرکت‌ها‌ی اروپایی برای تجارت با ایران

عصر اعتبار- روزنامه گاردین در مطلبی در گفت‌وگو با یک دیپلمات کهنه‌کار انگلیسی از لزوم تداوم همکاری اروپا با ایران حتی در صورت خروج آمریکا از برجام گفته است.

پیشنهاد اعطای خطوط اعتباری به شرکت‌ها‌ی اروپایی برای تجارت با ایران
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۰۷ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از اتاق بازرگانی،صنایع، معادن و کشاورزی تهران ،در حالی که ترامپ باید تا چند هفته دیگر تداوم پایبندی یا خروج آمریکا از برجام را اعلام کند، اروپاییان با نگرانی از خروج یک‌طرفه آمریکا از برجام به چاره‌جویی نشسته و در این راستا گزینه‌ها‌ی گوناگونی را مورد بررسی قرار ‌می‌دهند. اعطای اعتبار به شرکت‌ها‌ی اروپایی برای کار و تجارت با ایران یکی از این گزینه‌ها‌ست.

    خروج آمریکا از برجام ‌می‌تواند ساختار تحریم‌ها‌ی سخت علیه ایران را بازگرداند و در آن صورت بانک‌ها‌ی تجاری نیز در اعطای اعتبار برای کار با ایران دچار مشکل خواهند شد. در چنین شرایطی اروپاییان چشم به خبر‌ها‌یی که از آمریکا ‌می‌رسد دوخته‌اند تا دریابند که تصمیم ترامپ درباره برجام چیست؟ و این ‌می‌تواند تنش بین دو سوی اقیانوس اطلس را بر سر ماندن یا خروج از یک معاهده بین‌المللی افزایش دهد.

    در پیوند با همین موضوع فدریکو موگرینی، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تازگی در یک موضع‌گیری اعلام کرد که این اتحادیه در حمایت از منافع خود در مقابل هر گونه تصمیمی که در جای دیگری از جهان گرفته شود، آمادگی ابراز هر گونه واکنش درخوری را خواهد داشت.

    بوریس جانسون، وزیر خارجه انگلستان هم طی مصاحبه رسانه‌ای گفته است که اتحادیه اروپا ممکن است قادر باشد توافق با ایران را حتی در صورت خروج آمریکا از آن، زنده نگه دارد. وی افزود این کار اتحادیه ممکن است بسیار دشوار باشد و تحقق آن نیز بسیار سخت خواهد بود.

    سر سیمون گاس، دیپلمات سابق انگلیسی و یکی از مذاکره‌کنندگان تیم این کشور در برجام با برشمردن اقدامات عملی که اروپا برای زنده نگه داشتن برجام در مقابل ترامپ ‌می‌توانند انجام دهند به گاردین گفت: اعضای اتحادیه اروپا باید در مقابل هرگونه اعمال تحریم آمریکا بر شرکت‌ها‌ی اروپایی که با حسن‌نیت با ایران کار ‌می‌کنند واکنش روشن و قاطع نشان دهند.

    او افزایش خطوط اعتباری غیردلاری و کنار نهادن دلار در معامله با ایران را یکی از راه‌ها‌ی مقابله با سیاست‌ها‌ی تحریمی احتمالی آمریکا عنوان کرد. گاس به اروپاییان توصیه کرد که تحت هر شرایطی در فکر تامین منافع اقتصادی اروپا از این قرارداد بین‌المللی باشند.

    به گفته گاس اروپا کاملا بر این امر آگاه است که اگر آمریکا از برجام خارج شود آنان وظیفه دارند به هر نحو ممکن منافع خود را حفظ کنند حتی اگر ایران هم به تعهدات خود پایبند نماند. او معتقد است در صورت به هم خوردن برجام شرکت‌ها‌ی اروپایی مجبور به اتحادی نامیمون و نامطلوب با روسیه و چین خواهند شد که این امر موجب جدایی بین آمریکا و نزدیکترین متحدانش شده و دیگران را خوشحال خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی