عصر بازار

عضو کمیسیون بودجه مجلس مطرح کرد:

نقش شرکت های دولتی در نوسانات ارزی چیست؟

عصر اعتبار- عضو کمیسیون بودجه مجلس توضیحاتی درباره نقش شرکت های دولتی در خرید و فروش و نوسانات ارز ارائه کرد.

نقش شرکت های دولتی در نوسانات ارزی چیست؟
نسخه قابل چاپ
چهارشنبه ۰۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۶:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، شهباز حسن پور بیگلری با اشاره به عدم ساماندهی بودجه شرکت های دولتی، گفت: متاسفانه در بودجه سال 97 نیز به بسیاری از چالش های اساسی کشور همانند موسسات مالی و اعتباری، اشتغال و صادرات آنگونه که مدنظر رهبری بود پرداخته نشده است.

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه یکی از مشکلات اساسی که اصلا در بودجه سال 97 به آن توجه نشد وضعیت بودجه شرکت ها است، افزود: بودجه شرکت ها بلاتکلیف است و شفاف نیست، در حالی که قانون شفاف سازی در مجلس تصویب شده و همه چیز باید شفاف و روشن و در ویترینی در اختیار مردم قرار گیرد.

    لابی های پشت پرده شرکت ها سبب شده که وضعیت بودجه شرکت ها شفاف نباشد

    نماینده مردم سیرجان و بردسیر در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: متاسفانه لابی های پشت پرده شرکت ها سبب شده که وضعیت بودجه شرکت ها شفاف نباشد، در حالی که انتظار ما از دولت و شرکت ها این است که برای روان سازی و شفاف سازی کارها در جهت شفاف سازی حساب های مالی، عملکرد و بهره وری آنها تلاش کنند.

    ترسیم پاداش های آنچنانی برای شرکت های زیانده دولتی

    وی با بیان اینکه بسیاری از شرکت ها بهره وری پایینی دارند و زیانده هستند، یادآور شد: زمان پاداش ها که می شود، پاداش های آنچنانی برای این شرکت ها ترسیم می شود، در حالی که بسیاری از این شرکت ها زیانده و بسیاری از آنها باید منحل شوند.

    شرکت های دولتی در خرید و فروش ارز دخالت می کنند

    حسن پور بیگلری افزود: بسیاری از این شرکت ها در اختیار بانک ها است، در حالی که بانک ها نباید بنگاهداری کنند بلکه باید کار قانونی خود که جذب سپرده و ارائه تسهیلات است را باید انجام دهند، اما خارج از وظیفه خود عمل می کنند.

    وی با بیان اینکه معضلات و مشکلاتی که در نوسانات نرخ ارز وجود دارد به دلیل این بوده که نظارتی بر شرکت ها نیست، ادامه داد: گاهی شنیده می شود که حتی این شرکت ها در خرید و فروش ارز دخالت می کنند که امیدوارم صحت نداشته باشد.

    مجلس و دولت باید بودجه شرکت های دولتی را تعیین تکلیف کنند

    عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: مجلس و دولت باید بودجه شرکت های دولتی را تعیین تکلیف کنند و براساس اصول مترقی قانون اساسی که یکی از آنها اصل 44 است باید بسیاری از این شرکت ها به بخش خصوصی واگذار شود.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی