عصر بازار

عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس:

دولت در مدیریت بازار ارز موفق عمل نکرد

عصر اعتبار- عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی از نحوه عملکرد دولت در مدیریت بازار ارز در سال گذشته انتقاد کرد.

دولت در مدیریت بازار ارز موفق عمل نکرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۵:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از خانه ملت، علی اکبر کریمی  با ارزیابی عملکرد دولت در مدیریت بازار ارز در سال 96، بیان داشت: دولت در ماه های آخر سال 96 در خصوص کنترل بازار ارز عملکرد موفقی نداشت چرا که شاهد بودیم در ماه های منتهی به پایان سال ارزش پول ملی بیش از 25 درصد کاهش پیدا کرد که نشان می دهد در این زمینه ضعف هایی داشته ایم.

    عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: با این حال مسئله این است که دولت تا چه اندازه می تواند روند افزایش قیمت دلار را مهاد کند چرا که کسی نسبت به اتفاق نامطلوبی که در بازار ارز رخ داده است تردیدی ندارد.

    نماینده مردم اراک و کمیجان در مجلس دهم شورای اسلامی با طرح این سوال که آیا دولت می تواند از افزایش قیمت ارز و بی ثباتی این بازار در سال آینده بکاهد با خیر، تاکید کرد: نظام قیمت ها در ایران حالت چسبندگی دارد یعنی با وجود اینکه به سرعت افزایش پیدا می کند با سرعت خیلی کندی کاهش می یابد به همین دلیل دولت باید تلاشی زیادی برای افزایش سرعت روند کاهشی داشته باشند.

    وی بیان داشت: شواهد حاکی از آن است که در دولت انگیزه ای برای این کار وجود ندارد.

    این نماینده مجلس با بیان اینکه مهار قیمت ارز پارامتر مهمی در اقتصاد است، گفت: ارز تاثیر مستقیمی در ایجاد تورم دارد و می تواند عامل بی ثباتی دراقتصاد کشور شود به همین جهت انتظار می رود دولت در سال آینده بازار ارز را به درستی مدیریت کند.

    تراز منفی تجارت ایران در 9 ماه گذشته

    کریمی در ادامه  وضعیت بازار ارز در سال 97  را پیش بینی کرد و گفت: مهمترین عامل در ثبات بلند بازار ارز بحث ایجاد تعادل بین عرضه و تقاضا است، واقعیت این است که تراز تجاری کشور طی 9 ماه گذشته بالای منفی 6 میلیارد دلار بوده است که نشان می دهد واردات گسترده تری داشتیم.

    وی بیان داشت: در حال حاضر شاهد رویه درستی نبوده ایم و دولت باید طی ماه های گذشته و ماه های آینده واردات را مهار کند و در عین سیاست های تشویقی برای صادرات داشته باشد، این موضوع باعث می شود که فشار به طرف متقاضی ارز وارد نشود و از طرفی چون صادرات توسعه پیدا می کند، عرضه افزایش یابد، بنابراین هر دو طرف این معادله به نفع ثبات بازار ارز تمام می شود

    عضو هیات رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ایجاد مرکز مبادله ارز که اختصاص ارز را اولویت بندی کند بین متقاضیان ضروری است، این ساز و کار قبلا وجودداشت اما در دولت دوازدهم این ساز و کار تعطیل شد و اکنون خلاء آن احساس می شود. ساز و کاری باید تعریف شود که بتواند متقاضیان و عرضه کنندگان ارز را بهم معرفی کند./

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی