عصر بازار

در واکنش به جنگ تجاری آمریکا؛

چین به سرمایه گذاری دو جانبه با هند ابراز علاقه کرد

عصر اعتبار- علیرغم رقابت های منطقه ای و موارد مناقشه آمیز متعددی که بین دو کشور هسته ای آسیا وجود دارد ، پکن در واکنش به جنگ تجاری آمریکا با چین و هند برای امضای توافق دو جانبه سرمایه گذاری با دهلی نو ابراز علاقمندی کرده است.

چین به سرمایه گذاری دو جانبه با هند ابراز علاقه کرد
نسخه قابل چاپ
پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایرنا، چین در خصوص امضای توافق دوجانبه سرمایه گذاری با هند، رسیدگی به کسری تجاری بین دو کشور و ایجاد پارک های صنعتی در هند ابراز علاقمندی کرده است.

    پکن در طول نشست اخیر گروه روابط اقتصادی، تجارت، علم و تکنولوژی هند و چین که اخیرا در پایتخت هند برگزار شد همچنین خواهان همکاری با دهلی نو در حوزه منافع مشترک شده است.
    یک مقام آگاه هندی که در این اجلاس حضور داشت در این خصوص تاکید کرد که چین به دنبال افزایش سرمایه گذاری خود در هند و امضای توافق دوجانبه سرمایه گذاری است.
    هند و چین در سال 2007 توافقنامه دوجانبه سرمایه گذاری را امضا کردند. این توافقنامه در سال 2017 پس از آنکه هند خواهان مذاکره دوباره بر اساس مدل های جدید شد، تمدید نگردید.
    تغییر موضع تجاری آمریکا به سوی سیاست های محافظه کارانه و آغاز جنگ تجاری دونالد ترامپ علیه کشور های جهان سبب شده است تا هند و چین به یکدیگر نزدیک تر شده و برای کاهش کسری تجاری میان خود تلاش کنند.
    در این راستا وزرای بازرگانی هند و چین نیز هفته گذشته در دهلی نو با یکدیگر دیدار کردند. در این دیدار چین تعهد داد که به نگرانی های هند در خصوص کسری تجاری با پکن توجه کند و دولت هند همچنین خواستار دسترسی بیشتری به بازار چین برای محصولاتی مانند کلزا، سویا، برنج و شکر شد.
    وزیر بازرگانی چین از سرمایه گذاری هند در کشورش استقبال کرد و اعلام کرد پکن به نگرانی های هند در خصوص کسری تجاری توجه خواهد کرد.
    3.42 درصد از صادرات دهلی نو به چین می رود و چین چهارمین کشور بزرگ وارد کننده کالای هندی محسوب می شود. صادرات محصولات شیمیایی طبیعی هند به چین در دوره آوریل 2017 تا ژانویه 2018 به مقدار 16.75 درصد افزایش یافته است.این محصولات بیشترین سهم صادرات هند به چین را به خود اختصاص داده اند.
    با این وجود کسری تجاری هند با چین در سه سال گذشته افزایش یافته است. هند دارای یک لیست طولانی از محصولات خود برای صادرات به چین است. 250 نوع محصولات دارویی یکی از کالاهای درنظر گرفته شده و چین اعلام کرده است یک مکانیسم برای رفع هرچه زودتر نگرانی های هند در این خصوص تشکیل خواهد داد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی