عصر بازار

۱۵نکته که درباره مسترکارت نمی‌دانید

عصر اعتبار- در سال ۱۹۶۶ گروهی از بانک‌ها یک اجماع بین‌المللی کارت را تشکیل دادند که سه سال بعد در ۱۹۶۹ به مسترشارژ تبدیل شد؛ ۱۰ سال بعد نام آن به مسترکارت تغییر یافت و نام برند آن به نیروی غالب بازار تبدیل شد. در دهه ۱۹۹۰ مسترکارت اولین برنامه بدهی آنلاین جهانی را راه انداخت و کمپین ارزشمند و موثر آنها در ۱۹۹۷ معرفی شد.

۱۵نکته که درباره مسترکارت نمی‌دانید
نسخه قابل چاپ
يکشنبه ۱۲ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱:۰۰

    به گزارش پایگا هخبری «عصر اعتبار» به نقل از اقتصادآنلاین، فاطمه قوّتی در ماهنامه عصر تراکنش نوشت؛ برخلاف باور موجود آنها اعتقاد دارند که صادرکننده کارت نیستند، بلکه یک کمپانی فناوری هستند که می‌توانند امنیت تراکنش‌ها را بین بانک‌های تجاری و دارندگان کارت ایجاد کنند.

    در سال‌های اخیر، مسترکارت با هدف در نظر گرفتن تقاضاهای جدید کاربران و رقابت با سرویس‌های پرداخت دیجیتال؛ مانند پی‌پال تکامل یافته است. به‌عنوان مثال، این کمپانی در سه‌ماهه اول سال 2017، 170 میلیون دلار هزینه تبلیغ سرویس حواله کیف پول دیجیتال جدید خود کرد. همچنین مسترکارت کمپانی هوش مصنوعی برایتریون (brighterion)  را در ماه آگوست سال 2017 ایجاد کرد.

    با وجود این تلاش‌ها مسترکارت نتوانست به بزرگ‌ترین رقیب خود، یعنی ویزا که مدعی است بیش از 50 درصد از بازار پرداخت جهانی را در اختیار دارد، نزدیک شود.

    تاریخچه کمپانی برایتریون

    دکتر اژوت در سال 1994، اولین کمپانی خود را با نامConception En Intelligence Artificielle در پاریس تاسیس کرد. او سال‌ها در سراسر اروپا، هوش مصنوعی را در صنایع مختلف مورد تحقیق و بررسی قرار داد. این شرکت در ابتدا Rylm، یک پلتفرم (MINDsuite) مبتنی بر عامل‌های هوشمند، شبکه عصبی، قوانین کسب‌وکار، دلایل موردمحور و منطق پیچیده ارائه داد. در حال حاضر این کمپانی بزرگ‌ترین و گسترده‌ترین پورتفولیوی هوش مصنوعی و تکنولوژی‌های یادگیری ماشینی را ارائه می‌دهد و هوش آنی را صرف‌نظر از نوع، حجم و پیچیدگی داده‌ها فراهم می‌کند.

    1. در مسترکارت بیش از 65  هزار تراکنش در هر دقیقه پردازش می‌شود.

    پردازش هر تراکنش فقط 130 میلی‌ثانیه طول می­کشد؛ یعنی سرعتش دوبرابر پلک زدن است. به‌طور میانگین نیز 65 تا 68 هزار تراکنش در هر دقیقه پردازش می‌شود و شبکه 24.5 میلیارد دستورالعمل را در هر ثانیه اداره می‌کند.

    2. آنها برای اولین بار لوگوی خود را بعد از 20 سال در سال 2016 تغییر دادند.

    مسترکارت برای مدرن کردن برند و بهینه‌سازی آن برای خرید دیجیتالی بیشتر، تصمیم گرفت لوگویی را که بیش از 20 سال در اختیار کمپانی بود، تغییر دهد. لوگوی جدید به نسبت قبلی تغییر زیادی نکرد. مسترکارت که می‌خواست هویت برند قوی خود را حفظ کند، برخی از ویژگی‌های شناخته‌شده لوگو را که از سال 1968 وجود داشت، حفظ کرد؛ ویژگی­هایی مانند دایره‌های متصل زرد و قرمزرنگ و نام مسترکارت. نام برند از زیردایره‌ها با حروف کوچک جابه‌جا شد؛ چراکه مسترکارت می‌خواست با تاکید بر قسمت نام کارت، تکامل پرداخت دیجیتال را نمادین کند. این چهارمین باری بود که مسترکارت تغییراتی را روی لوگوی خود اعمال کرد.

    3. نوار مغناطیسی روی کارت سه مورد از اطلاعات را دربر دارد.

    نوار مغناطیسی مشکی پشت تمام مسترکارت‌ها، سه نوع متفاوت از اطلاعات را دربر دارد. اولین خط شامل نام دارنده کارت، تاریخ انقضای کارت و سایر اطلاعات شخصی مانند پین یا محدودیت اعتبار مشتری است. دومین خط شماره کاربری شما و روز آغاز استفاده از آن است. سومین مورد به اطلاعات خودپرداز بازمی‌گردد.

    4. 787 میلیون مسترکارت در سراسر جهان وجود دارد.

    در سه‌ماهه دوم سال 2017، در مجموع 878 میلیون مسترکارت در سراسر دنیا وجود داشت. 204 میلیون از این کارت‌ها در ایالات متحده آمریکاست. در تاریخ این کمپانی بیش از 1.9 میلیارد مسترکارت صادر شده است که بیش از مجموع جمعیت روسیه، هند، ژاپن، فرانسه و مکزیک است.

    5. مسترکارت در رتبه هفتم لیست پیش‌بینی «تغییر دنیا» قرار گرفت.

    هر سال فورچون، لیستی از 50 کمپانی را که در جامعه یا محیط تاثیرگذار بوده‌اند، منتشر می­کند. در سال 2016 مسترکارت برای دومین سال، رتبه هفتم را به دست آورد که این موضوع به‌دلیل تلاش آن برای به رسمیت شناختن کمک‌های انسان‌دوستانه بود. در سال 2015 شبکه کمک مسترکارت راه‌اندازی شد تا با استفاده از یک کوپن دیجیتالی از کارت‌های فعال‌شده ارزان‌قیمت، برای کمک در محیط‌هایی که فاجعه در آن رخ داده است، استفاده شود. این کارت به افرادی که به کمک نیاز دارند، امکان می‌دهد تا غذا و نیازهای اساسی را دریافت کنند. این شبکه کمک، تاکنون حدود دو بار در سال به ده‌ها هزار نفر در سراسر جهان کمک کرده است. کمپانی صدر لیست فورچون، جی‌پی ‌مورگان‌چیس بود.

    مجله فورچون (Fortune)

    مجله فورچون یک مجله معتبر تجاری آمریکایی است که در سال 1930 توسط هنری لوس بنا نهاده شده ‌است. این مجله بیشتر برای انتشار رتبه‌بندی سالانه ثروتمندان جهان و کمپانی‌های مختلف بر اساس درآمدشان معروف است.

    6. مدیرعامل برای نستله، پپسی و گروه سیتی کار کرده است.

    آجای‌پال سین بانگا، تاجر آمریکایی ـ هندی از سال 2010 در مسترکارت مدیرعامل است. او از سال 1981 کار خود را با نستله آغاز و پس از آن به پپسی کمک کرد تا فست‌فود بین‌المللی فرانچایسز را در هند راه‌اندازی کند. همچنین از سال 2005 تا 2009  استراتژی گروه سیتی را در امور مالی خرد در سطح جهان رهبری کرده است. او همچنین به‌عنوان کمیته مشاوران باراک اوباما در سال 2015 منصوب شد و دولت هند از او به‌عنوان قهرمان ملی در پادما شری در سال 2016 تقدیر کرد.

    آجای‌پال سین بانگا کیست؟

    او در سال 1960 متولد شد. این تاجر هندی آمریکایی در موسسه هندی مدیریت MBA خوانده و از سال 1981 کار خود را با نستله آغاز کرده است. او 13 سال بعد را در زمینه فروش، بازاریابی و مدیریت عمومی گذراند و بعدها به کارخانه پپسی پیوست.

    7. مسترکارت با برنامه جهانی غذا کار می‌کند تا یکصد میلیون وعده غذایی را فراهم کند.

    در سال 2017 مسترکارت و برنامه جهانی غذا برنامه مشترک خود را برای تامین یکصد میلیون غذای مورد نیاز برای کودکان مدرسه اعلام کردند. تحقیقات نشان می‌دهد که هر دلاری که در مدرسه سرمایه‌گذاری شده است، به‌طور میانگین تا شش دلار سلامتی و اقتصاد کودکان مدرسه را بهبود بخشیده است.

    8. مسترکارت برنامه‌های شهری ارزشمندی را به دارندگان کارت می‌دهد.

    مسترکارت، برنامه‌های شهری ارزشمندی را ایجاد کرده که برای بیش از 45 مقصد در 82 کشور قابل دسترسی است. این برنامه، امکانات انحصاری را فراهم می‌کند؛ مانند جست‌وجو در مکان‌های دیدنی سن‌پترزبورگ روسیه، خرید از برندهای معتبر در پاریس و لذت بردن از حس دسترسی به VIP در مسابقات اوپن استرالیا در ملبورن.

    9. مسترکارت اولین کمپانی است که از هولوگرام برای مبارزه با تقلب استفاده می‌کند.

    هولوگرام در کارت‌های اعتباری از چندین لایه از تصاویر که از زوایای مختلف گرفته شده و در بالای هر یک انباشته شده، ایجاد می‌شود. این موضوع از تقلب جلوگیری می‌کند؛ چراکه تصاویر چندگانه قادر به اسکن کردن با اسکنر کامپیوترهای نوری نیست، یا با دستگاه‌های فتوکپی، کپی نمی‌شود. امروزه فناوری از موارد چندگانه، مانند پول نقد الکترونیک گران‌قیمت برای پاسپورت و بیش از آن استفاده می‌کند، اما مسترکارت اولین شرکتی بود که این تکنولوژی را در سال 1983 معرفی کرد.

    10. 3.600 میلیارد دلار در سال 2016 از طریق مسترکارت خرید شد.

    مسترکارت در بیش از 35.9 میلیون نقطه از تمام جهان پذیرفته شده است. تنها در سال 2016، در 150 واحد پولی و در حدود 210 کشور، 3.6 تریلیون دلار با مسترکارت خرید شد. به نظر می‌رسد این عدد زیاد باشد، اما قابل مقایسه با 6.8 تریلیون دلاری نیست که از طریق ویزاکارت و در همین سال خرید شد.

    11. مسترکارت هزاران مایل اطلاعات ذخیره‌شده در انبار داده خود دارد.

    اطلاعات ذخیره‌شده در انبار داده آنها 54 هزار و 470 مایل قفسه کتابخانه دارد. شبکه آنها کابل فیبر نوری کافی دارد، به این ترتیب از لندن تا پاریس و حدود 300 مایل ارتباط را برقرار می‌کند. مرکز جهانی داده برای آب‌وهوا، گزارش داده است که بزرگ‌ترین پایگاه داده جهان است، اما انبار جهانی داده مسترکارت دوبرابر این سایز است و انرژی کافی برای روشنایی شهر واتیکان را تولید می‌کند.

    12. مسترکارت پنجاه‌ودومین برند باارزش دنیاست.

    مسترکارت در سال 2016؛ 10.8 میلیارد دلار درآمد کسب کرد و در مجموع دارایی‌های آن به 18.68 میلیارد دلار افزایش یافت که آن را در جایگاه پنجاه‌ودومین برند در لیست فوربس قرار داد. یک پله بالاتر از آن جی‌پی‌ مورگان بود. مسترکارت همچنین رتبه 52 را در بین کمپانی‌های خلاق، رتبه 54 در ارزش بازار و 59 را در سوددهی دارد.

    13. آنها سالانه 150 تن در کاغذ والمارت صرفه­جویی می­کنند.

    والمارت بزرگ‌ترین کارفرمای دنیا با دو میلیون و 300 هزار کارمند است که برای پرداخت حقوق کارمندان از کارت پیرول مسترکارت به‌جای چک پرداختی صادرشده استفاده می‌کند.  با این کار 300 هزار پوند کاغذ ذخیره می‌شود که مساوی با 150 تن است.

    14. آنها  از بهترین مراسم هنری و فرهنگی جهان حمایت مالی می‌کنند.

    مسترکارت، حمایت‌های مالی متنوعی در صنایع مختلف از جمله ورزش، مد، سرگرمی، غذا و نوشیدنی و… دارد. در حوزه هنر و فرهنگ، مسترکارت حامی بهترین مراسم در جهان بوده است؛ از جمله مراسم کارنگی‌هال شهر نیویورک، مراسم باله نیویورک، مراسم تئاتر سنگاپور و خانه اپرای سیدنی. مسترکارت تاکنون حامی مالی جایزه گرمی، جایزه برایت و غذا و نوشیدنی دالاس کابوی و تیم‌های گرین بی­پکرز، تیم ملی فوتبال برزیل در تور PGA و… بوده است.

    15. بانک سلطنتی دوبی اولین مسترکارت با روکش طلا را صادر کرد.

    یکی از مسترکارت‌های انحصاری دنیا، اولین کارت سلطنتی بود که در بانک دوبی صادر شد. این کارت معتبر فقط برای میلیونرها و میلیاردرهاست و نه‌تنها از طلا ساخته شده؛ بلکه یک الماس در مرکز آن تعبیه شده است. اگر شما یکی از افراد تاییدشده برای این کارت باشید، هیچ محدودیت از پیش‌تعیین‌شده‌ای ندارید و بانک هر تقاضایی از دارندگان کارت در تمام روز را برای صدور این کارت می‌پذیرد و این موضوع به این ارتباطی ندارد که فرد چقدر ثروت دارد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی