عصر بازار

احتمال کاهش قیمت جهانی طلا در پاییز امسال

عصر اعتبار- تحلیلگر ارشد بانک او سی بی سی پیش بینی می کند قیمت هر اونس طلا تا سه ماه پایانی سال ۲۰۱۸ (پاییز ۹۷) به کمتر از ۱۱۰۰ دلار خواهد رسید.

احتمال کاهش قیمت جهانی طلا در پاییز امسال
نسخه قابل چاپ
دوشنبه ۱۳ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۸:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از تسنیم، طلا به عنوان یک فلز گران بها از جمله کالاهایی است که در شرایطی که سرمایه گذاری در حالت عدم اطمینان به سر می برد، وسیله مناسبی برای حفظ دارایی های افراد است. از سویی نوسان های قیمتی طلا در جهان تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می گیرد که شرایط سیاسی و اقتصادی کشورها مهم ترین آنها هستند، که همین عوامل هم تاثیر مستقیمی بر قیمت طلا در بازار داخلی خواهد گذاشت.

    برای سال جاری کارشناسان اقتصادی معتقدند که قیمت طلا در بلند مدت روند صعودی خواهد داشت. در کوتاه مدت هم رشد شاخص سهام، افزایش قیمت ارزهای دیجیتالی از جمله مهم ترین چالش های قیمت طلا در کوتاه مدت به شمار می آید. در این میان افزایش احتمالی نرخ بهره فدرال رزرو می تواند فشار زیادی را بر قیمت جهانی طلا وارد کند. به نظر می رسد انتشار آمارهای اقتصادی آمریکا و نشست اوپک نیز تاثیر زیادی بر قیمت جهانی طلا بگذارند.

    در این گزارش با نگاهی به گزارش های اقتصادی موسسات بانکی جهان و تحلیلگران آنها، پیش بینی قیمت طلای جهانی در سال 2018 را بررسی خواهیم کرد.

    بالا رفتن قیمت با تقاضای بانک ها

    شورای جهانی طلا برای سال 2018 پیش بینی می کند که کاهش ارزش دلار آمریکا زمینه ای را در سال گذشته میلادی ایجاد کرد تا هر قیمت هر اونس طلای جهانی با رشد 13.5 درصدی رو به رو شود. این وضعیت افزایش قیمت طلا از سال 2010 بی سابقه بود. عملکرد مثبت قیمت طلا در سال 2017 برای سرمایه گذاران این بخش عامل جذابی بود.

    این گزارش می افزاید در سال 2017 تقاضای خرید طلا کاهش داشته است که عامل آن هم تمایل نداشتن بانک های مرکزی برای خرید طلا اعلام شده است و پیش بینی شده است که اگر تمایل بانک های مرکزی در دنیا روندی صعودی پیدا کند می تواند قیمت طلا را در سال 2018 با افزایش مواجه کند.

    شورای جهانی طلا اعلام کرده است که افزایش نوسان های بازارهای مالی سبب شده است که سرمایه گذاران به دارایی های کم ریسک علاقه بیشتری نشان دهند. در این میان رشد طبقه متوسط درآمدی در اقتصاد جهانی و رشد شفافیت بازار از جمله عواملی هستند که در سال 2018 باعث افزایش قیمت طلا خواهند شد.

    احتمال کاهش قیمت طلا در پاییز

    بارناباس گان، تحلیلگر ارشد بانک او سی بی سی پیش بینی می کند قیمت هر اونس طلا تا سه ماه پایانی سال 2018 (پاییز 97) به کمتر از 1100 دلار خواهد رسید. وی معتقد است که افزایش تدریجی نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا و بهبود اوضاع اقتصادی جهان سبب خواهد شد که قیمت طلا در طول سال جاری میلادی روند کاهشی داشته باشد.

    گان می گوید که بهبود رشد اقتصادی جهان و افزایش نرخ بهره در کشورهای توسعه یافته و آسیایی ها فشار زیادی بر قیمت طلا در ماه های آینده وارد می کند. بر این اساس هم بانک او سی بی سی چشم انداز قیمتی طلا را تا پایان سال تغییر نمی دهد. این بانک عامل موثر در افزایش قیمت طلای جهانی از ابتدای سال 2018 را تحت تاثیر کاهش ارزش دلار آمریکا می داند، که این موضوع از نظر گان به رابطه همیشگی ارزش طلا و دلار بر می گردد. با این حال اگر در سال 2018 رشد اقتصادی جهان با افزایش چشم گیری رو به رو شود رابطه بین ارزش دلار و قیمت طلا تا حد زیادی ضعیف می شود.

    بر اساس نظر تحلیلی گان تقاضای طلا در سال 2018 نیز با کاهش رو به رو خواهد شد و روند کاهشی که در سال 2017 به پایین ترین سطح خود در 8 سال گذشته رسیده بود تداوم خواهد داشت.

    افت ارزش اوراق قرضه و بالارفتن قیمت طلا

    مایکل پنتو، رئیس صندوق سرمایه گذاری پنتو معتقد است قیمت طلا از ابتدای سال 2018 روند صعودی داشته است، با این حال درخشش اصلی آن از پاییز آغاز خواهد شد، که این موضوع به افت شدید ارزش اوراق قرضه آمریکا مربوط می شود که زمینه ساز درخشش قیمت طلا از ماه اکتبر خواهد شد.

    وی می گوید که اقتصاد جهان در ماه های آینده سال جاری میلادی بزرگترین بحران در جهان، چالش بدهی های آمریکا خواهد بود، که این مساله می تواند موجب تقویت قیمت جهانی طلا و سایر کالاهای راهبردی شود. در شرایط کنونی نرخ بهره بانک ها بیشتر از تورم در آمریکا افزایش پیدا کرده است و این مساله سبب شده تا نرخ بهره واقعی در آمریکا با افزایش رو به رو شود و فشار زیادی بر قیمت طلا وارد شود.

    عدم شفافیت سیاست ارزی آمریکا

    در ابتدای سال 2018 وزیر دارایی آمریکا از سیاست های کاهش ارزش دلار حمایت کرد. در حالی که دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا طرفداری خود از تقویت ارزش دلار را دنبال می کند. همین وضعیت سبب شده است که تحلیلگران اقتصادی بر این باور باشند که دولت آمریکا سیاست واحدی را در قبال ارز دنبال نمی کند و این وضعیت به بهبود شرایط برای قیمت طلا در امسال منجر خواهد شد. این دسته از کارشناسان معتقدند قیمت طلا در آغاز یک مسیر طولانی رشد و روند صعودی قرار دارد که قیمت هر اونس از این فلز گران بها را به بیش از 1400 دلار تا پایان امسال خواهد رساند.

    بازگشت خریداران بیت کوین به بازار طلا

    بیت کوین به عنوان یک ارز دیجیتالی از زمانی که حضور و ظهور پیدا کرده است، توانسته است تاثیر زیادی بر قیمت طلا داشته باشد. تحلیلگران کامرز بانک بر این باورند که برای آن دسته از سرمایه گذارانی که بیت کوین را جایگزین مناسب طلا قلمداد می کنند. در سال جاری تغییر نظری حاصل خواهد شد و بار دیگر این دسته به بازار طلا باز می گردند و افزایش تقاضا صورت خواهد گرفت.

    تحلیلگران موسسه سرمایه گذاری ئی تی ایکس نیز معتقدند که اگر بیت کوین سطح روانی 10 هزار دلاری را رد کند، این موضوع بر بازار جهانی طلا موثر خواهد بود.

    نرخ تورم و کاهش شاخص سهام به نفع طلا

    جوروج گرو مدیر عامل موسسه سرمایه گذاری آر بی سی ولس منجمنت با در نظر گرفتن عواملی همچون افزایش نرخ تورم در آمریکا و کاهش احتمالی شاخص سهام در بازارهای مالی قیمت جهانی طلا تا پایان سال 2018 با افزایش رو به رو خواهد شد و به 1400 دلار می رسد.

    قیمت جهانی طلا در روزهای پایانی سال 2017 به 1303 دلار افزایش پیدا کرد. از نگاه جورج گرو مهم ترین رقیب طلا در سال 2018 بازار سهام خواهد بود. چنانچه طلا بتواند سطح 1300 دلاری را حفظ کند، سرمایه گذاران ترجیح خواهد داد تا به جای ورود به بازار سهام در بازار طلا سرمایه گذاری کنند.

    مدیر عامل موسسه سرمایه گذاری آر بی سی ولس عامل مهم دیگری که بر قیمت گذاری طلا در سال آینده تاثیر می گذرد را انتشار اوراق قرضه می داند، که در کنار این عامل دیگر سیاست های پولی فدرال رزرو آمریکا و وضعیت نرخ بهره نیز تاثیر زیادی خواهد گذاشت. فدرال رزرو آمریکادر سال 2017 در سه مقطع اقدام به افزایش نرخ بهره کرد و پیش بینی می شود که 3 بار دیگر نیز در سال 2018 چنین اقدامی کند.

    آی سی بی سی بانک که بزرگترین بانک جهان است در گزارش چشم انداز اقتصاد جهان در سال 2018 اعلام کرده که پایین بودن نرخ تورم در فضای اقتصاد جهانی موجب خواهد شد تا نرخ بهره درسال جاری پایین بماند که همین وضعیت به نفع قیمت جهانی طلا خواهد بود.

    این گزارش تاکید می کند تورم پایین موجب می شود تا بانک های مرکزی بزرگ جهان و به ویژه فدرال رزرو آمریکا نرخ بهره را همچنان پایین نگاه دارند که این مساله به نفع قیمت جهانی طلا است.

    دست نخورده ماندن نرخ بهره در آمریکا

    مارکوس گاروی، تحلیلگر ارشد آی سی بی سی تاکید می کند که سرمایه گذاران باید در سال جاری طلا را در سبد خرید خود قرار دهند. چرا که شرایط قیمت طلا امیدوار کننده است.

    گاروی می گوید که عامل اصلی برای قیمت طلا در سال جاری میلادی نرخ بهره واقعی است. هر قدر نرخ بهره واقعی افزایش پیدا کند باید منتظر کاهش قیمت و تقاضا برای طلا بود. البته در سال جاری به دلیل اوضاع نابسامان اقتصادی آمریکا و نرخ تورم بعید به نظر می رسد که فدرال رزرو نرخ بهره را افزایش دهد.

    گزارش آی سی بی سی بانک پیش بینی کرده است که میانگین قیمت جهانی طلا در سال 2018 در محدوده رقم 1312 دلار خواهد بود. هرچند تحلیلگران این بانک باور دارند که تا وقتی شاخص سهام اصلاح قابل توجهی پیدا نکند قیمت طلا نمی تواند با رشد فزاینده ای مواجه شود.

    چه زمانی طلا نخریم

    کارلوس آرتیگاس، مدیر تحقیقات سرمایه گذاری شورای جهان طلا هم با بیان اینکه طلا یک دارایی راهبردی است و سرمایه گذاران برای حفظ ارزش دارایی خود در برابر نوسانات شدید سیاسی و اقتصادی در ذخیره طلا سرمایه گذاری کنند، می گوید که  تنها زمانی نباید اقدام به خرید طلا کرد که ارزش سهام با کاهش رو به رو شود.

    وی با اشاره به اینکه گسترش بیت کوین تنها عامل فشار به قیمت طلا نیست، تاثیر شاخص سهام و افزایش بهره اوراق قرضه آمریکا را از جمله عوامل موثر قیمت طلا می داند.

    نقره جذاب تر از طلا

    بانک بی ان پی پاریباس کشور فرانسه مقایسه ای میان قیمت جهانی طلا و نقره انجام داده است. از نگاه این بانک روند قیمت این دو فلز در ماه های آینده مسیر صعودی را دنبال خواهد کرد. اما به سرمایه گذاران توصیه کرده است که با توجه به عملکرد بهتر نقره نسبت به خرید آن بیشتر از طلا اقدام کنند.

    این گزارش همچنین وضعیت قیمت طلا در شروع سال 2018 را عادلانه می داند و بر این نظر است که طلا با قیمت مطلوب خود در سال جاری مبادله شده است. اما در مقابل نقره در کف قیمتی قرار گرفته است.

    فدرال رزرو ناهمسو با بانک های اروپایی

    به نظر می رسد بانک های مرکزی انگلیس و اروپا قصد دارند سیاست های انبساطی پولی را در سال 2018 ادامه دهند. این بانک ها همچنین نرخ بهره خود را در مقایسه با گذشته کماکان حفظ کرده اند. این در حالی است که پیش بینی ها برای فدرال رزرو آمریکا متفاوت است. در حال حاضر نگرانی های زیادی نسبت به وضعیت نرخ تورم آمریکا وجود دارد.

    تحلیل های تکنیکال نشان می دهد قیمت اونس جهانی طلا در محدوده 1262 دلار است که می تواند به 1268 دلار هم برسد.

    کامرز بانک آلمان پیش بینی می کند که امسال هم برای سومین سال متوالی با افزایش قیمت طلا، میانگین قیمت هر اونس طلا در سال 2018 به 1325 دلار خواهد رسید. بر اساس این گزارش قیمت هر اونس طلا در نیمه اول سال جاری میلادی به 1300 دلار و در شش ماه دوم به 1350 دلار خواهد رسید.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی