عصر بازار

آمادگی چین برای تلافی تعرفه‌های تنبیهی آمریکا

عصر اعتبار- سفیر چین در واشنگتن در بحبوحه نگرانی‌های فزاینده نسبت به وقوع یک جنگ تجاری هشدار داد اگر آمریکا تعرفه‌های بیشتری برای کالاهای چینی وضع کند، کشورش تدابیر متقابلی به همان شدت را در پیش خواهد گرفت.

آمادگی چین برای تلافی تعرفه‌های تنبیهی آمریکا
نسخه قابل چاپ
سه شنبه ۱۴ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۱:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از ایسنا، کویی تیانکای این اظهارات را در آستانه اعلام تعرفه‌های آمریکا به ارزش حداقل 50 تا 60 میلیارد دلار بر واردات کالاهای چینی عنوان کرد. این تعرفه‌ها به دنبال تحقیقات واشنگتن تحت "بخش 301 قانون تجارت آمریکا به سال 1974" قرار است اعمال شوند.

    سفیر چین در مصاحبه‌ای که در وب‌سایت شبکه تلویزیونی چاینا گلوبال ارسال شد و از تلویزیون دولتی چین پخش شد، گفت: اگر آنها این تعرفه‌ها را اعمال کنند، ما قطعا تدابیر متقابلی را به همان میزان، ابعاد و شدت به کار خواهیم بست.

    مقامات آمریکایی اظهار کرده‌اند انتظار می‌رود تعرفه‌های آمریکا محصولاتی را هدف بگیرند که از برنامه توسعه صنعتی "ساخت چین 2025" بهره برده‌اند. با این‌همه ممکن است بیش از دو ماه طول بکشد تا این محدودیت‌های وارداتی اجرایی شوند.

    چین اوایل هفته جاری تعرفه‌هایی به ارزش 3 میلیارد دلار برای واردات مواد غذایی و سایر کالاهای آمریکایی در واکنش به تعرفه‌های آمریکا برای واردات آلومینیوم و فولاد اعلام کرد.

    تحقیقات بخش 301 که از سوی دونالد ترامپ انجام شد، به اتهامات سرقت مالکیت معنوی و انتقال فناوری اجباری از سوی چین متمرکز شده است با این حال پکن این اتهامات را رد کرده است. سفیر چین در آمریکا گفت: کشورش حمایت از حقوق مالکیت معنوی را تقویت کرده است.

    تعرفه‌های چینی به نسبت اندک محسوب می‌شوند و بیشتر به عنوان هشداری به دولت آمریکا به شمار می‌روند. صنعت آمریکا ابراز نگرانی کرده که چین ممکن است با تعرفه‌های تنبیهی علیه کالاهای مهمی مانند هواپیما، سویا و خودرو تلافی بیشتری کند.

    وانگ هیلو، یک محقق در مرکز تحقیقات وزارت بازرگانی چین در مطلبی نوشت چین جنگ‌های تجاری را دوست ندارد اما اگر بخواهیم منصف باشیم، این کشور چاره‌ای به جز ورود به یک جنگ برای پایان دادن به آن ندارد.

    بر اساس گزارش رویترز، پکن مکررا اعلام کرده است نسبت به جنگ تجاری با آمریکا هراسی ندارد اما از واشنگتن خواسته به پای میز مذاکره آمده و اختلافات تجاری خود را حل کند.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی