عصر بازار

آسیب‌های اقتصاد آمریکا درمنازعات تجاری با چین

عصر اعتبار- اقتصاد کشور آمریکا در پی تحریم صادرات از کشور چین دچار آسیب‌هایی جدی خواهد شد که این آسیب‌ها با اقدام متقابل چین، لطمات بسیاری را برای آمریکا در پی خواهد داشت.

آسیب‌های اقتصاد آمریکا درمنازعات تجاری با چین
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری «عصر اعتبار» به نقل از فارس، دفتر مذاکرۀ تجاری آمریکا در پایگاه اینترنتی خود فهرست پیشنهادی برای اخذ تعرفه از حدود 1300 نوع کالای چین را منتشر کرد. بر اساس این فهرست، تعرفۀ این کالاها در آینده احتمالاً تا 25 درصد افزایش می یابد که ارزش کل آن به 50 میلیارد دلار می رسد.

    به گفته مذاکره کننده تجاری آمریکا، این فهرست پس از محاسبۀ دقیق رایانه ای به دست آمده و موجب وارد شدن درد عظیمی بر بازرگانان صادرکنندۀ چین خواهد شد و در عین حال به شکل بهتری منافع تولید کنندگان آمریکایی را حفظ می کند. با این حال، با توجه به موضوعات این فهرست، این یک اقدام بیهوده است که نه به سود خود امریکا و نه به سود منافع دیگران است.

    از میان چند نوع کالای چین که در صدر این فهرست قرار دارد می توان به آلیاژ توریم، آلیاژ اورانیم با غنای پایین، سفال عایق حرارت بالا و ترکیبات ایزوتوپ رادیواکتیو (غیر از آب سنگین) اشاره کرد که در حقیقت، چین نباید آن را به آمریکا بفروشد. اعم از کاربرد این کالاها، تنها با در نظر گرفتن آلودگی در روند تولید آنها، چین برای صادرات آنها محدودیت بسیار جدی ایجاد کرده است. علاوه بر این، به دنبال پیشرفت چین، در آینده تقاضای داخلی چین به این کالاها بیش از پیش افزایش پیدا خواهد کرد. بنابراین، تحریم آمریکا علیه این کالاها بی معنی است و برای چین ضرری نخواهد داشت.

    در زمینۀ تحریم کالاهای فولاد و آلومینیوم، چین صادرکنندۀ بزرگ به آمریکا نیست. اگر دولت ترامپ در صدد است برای حفظ منافع سیاسی خود و پشتیبانی از صنعت فلزات داخلی، تنها برای واردات آنها از چین محدودیت ایجاد کند، چندان کافی نخواهد بود. با آنکه آمریکا با توجه به روابط همپیمانی، کشورهای بزرگ صادرکننده را تحریم نکرده و درصدد متحد کردن همپیمانان خود در جنگ تجاری علیه چین است، اما این اقدام در حفظ منافع صنعت فلزات داخلی اثرات چندانی نخواهد داشت.

    محصولات مکانیکی و الکتریکی چین که در این فهرست قرار دارد، بسیار مورد تقاضای روزمرۀ آمریکاییها است. با توجه به عواملی چون وسعت سرزمینی، پراکندگی جمعیت، سنت اجتماعی و سطح نسبتاً بالای درآمد کارگران، مردم عادی آمریکا در زندگی به دستگاههای کوچک ژنراتور برق و ابزارهای برقی و ماشین ‌آلات کوچک نیاز زیادی دارند. اما اکنون کارخانجات تولید این کالاها در داخل آمریکا بسیار کم است و تحریم این کالاها فشار زیادی به مصرف کنندگان آمریکایی به ویژه قشر متوسط و پایین وارد خواهد کرد.

    اگر آمریکا با در نظر گرفتن رقابت راهبردی طولانی مدت، محصولاتی چون ماشین ابزار سی ان سی، ربات صنعتی و باتری لیتیوم چین را تحریم کند، قابل درک است. اما مایۀ تردید این است که این اقدام آمریکا موجب افزایش سریع هزینۀ تولید در داخل آمریکا خواهد شد. اگر آمریکا این محصولات با قیمت ارزان و کیفیت مناسبت را از گزینه های خود رد کند، توانایی رقابتی کالاهای تولید آمریکا بیش از پیش پایین خواهد آمد.

    همچنین آمریکا تعرفۀ محصولات شیمیایی و بیولوژیک چین را نیز افزایش می دهد. این محصولات سود قابل ملاحظه ای دارند و بازرگانان آمریکا تحت اقدام حمایتگرایانه آمریکا سود کلانی به دست خواهند آورد. اما تجارت این نوع کالاها نه تنها در آمریکا، بلکه در بسیاری مناطق دیگر جهان نیز بسیار بزرگ است.

    چین در واکنش به این اقدام آمریکا، تدابیر متقابل برابری در پیش خواهد گرفت و «درد» بزرگی بر اقتصاد آمریکا وارد خواهد کرد.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی