عصر بازار

لاریجانی در دیدار با رئیس سازمان صدا و سیما:

وقتی بانک‌ها ۲۰درصد سود می‌گیرند تولید داخل قابل رقابت نیست

عصر اعتبار- رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی بانک ها ۲۰ درصد سود می گیرند که گاهی بیش از این هم می شود تولید داخل قابل رقابت نیست.

وقتی بانک‌ها ۲۰درصد سود می‌گیرند تولید داخل قابل رقابت نیست
نسخه قابل چاپ
شنبه ۱۸ فروردين ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۰:۰۰

    به گزارش پایگاه خبری  «عصر اعتبار» به نقل از فارس, علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی، امروز شنبه (18 فروردین ماه) در دیدار با رئیس و معاونین سازمان صدا و سیما، اظهار داشت: بعضی از مسائل در کشور هستند که به کاوش‌های عمیق تری نیاز دارند تا تولید کشور راه بیفتد و احتیاج دارد وفاق روی چالش ها و حل مسائل ایجاد شود.

    *افکار مختلف در حل چالش‌های مهم کشور وفاق دارند

    رئیس مجلس شورای اسلامی بیان کرد: افکار مختلف در سیاسیون و رسانه ها وجود دارد ولی وقتی به کُنه قضیه توجه می‌کنیم متوجه می‌شویم که در چالش‌های مهم کشور این‌ها وفاق دارند.برای مثال در مورد بحران آب، خارج از دسته بندی ها همه قبول دارند که کمبود آب یک واقعیت است و شرایط بارندگی کشور مطلوب نیست و در بخش کشاورزی و آب شرب مشکلاتی داریم.

    وی افزود: باید تقاضا را کنترل کنیم و از این آب موجود بهترین استفاده را بُرد و راه دیگری ندارد؛ مجلس تصویب کرد آب شیرین کنند، البته باید توجه داشت که آب شیرین کردن، برای کشاورزی نیست، زیرا هزینه بالایی دارد مقداری را ممکن است به صنعت بدهند و برای آب شرب به استان های حاشیه ای تخصیص یابد ولی مناطق زیادی در کشور هستند که مشکل آب دارند در این زمینه اختلافی بین جریان ها وجود ندارد.

    لاریجانی ادامه داد: در مورد تولید داخلی نیز می توان گفت این موضوع از جمله مسائلی است که همه آن را قبول دارند که باید به تولید داخل توجه کنیم ضمن اینکه رقابت را نباید از بین ببریم چون تولید داخل نیز ناکام می ماند بلکه باید مشکلات تولید داخلی را ریشه یابی کنیم.

    *جریان های مختلف کشور را در مسائل اصلی به مشارکت دعوت کنیم

    وی افزود: مسئله اصلی این است که روی چالش های اصلی کشور جریان های مختلف را به مشارکت دعوت کنیم و باید توجه داشت که ایجاد وفاق به محور نیاز دارد. بعضی مواقع محور سیاسی تعریف می کنند و در برخی مواقع نیز محور موضوعی تعریف می کنند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: 15 چالش مهم در کشور وجود دارد که همه وجود این چالش ها را قبول دارند و آن ها محور وحدت هستند.

    لاریجانی با بیان اینکه چالش بانک ها مشکلی مهم است، اظهار داشت: همه قبول دارند که بانک ها مشکل مهمی هستند همچنین صندوق های بازنشستگی نیز مشکلات بزرگی را به وجود آورده اند که از این مسائل حدود 15 مورد را می توان نام برد.

    رئیس نهاد قانونگذاری کشور با بیان اینکه می توان مشارکت و وفاق ملی برای منافع ملی را حول این چالش ها ایجاد و باز کرد، گفت: این موضوع نشان می دهد در چه جاهایی به حاشیه می رویم و اشتباهات معلوم شده و تقبیح می شود.

    *دولت و مجلس باید چالش ها را مشخص کنند

    لاریجانی اظهار داشت: اگر قبول دارید با وجود مشکلات داخلی و خارجی باید وفاقی را ایجاد کنیم به محورهای واقعی نیاز داریم دولت و مجلس باید چالش ها را مشخص کنند و برای مردم نیز باز شود.

    وی افزود: باید با مردم گفت وگوی صریح و روشن داشت، اگر مردم متوجه شوند مسئله آب در آینده کشور چقدر موثر است اراده ها به این سمت معطوف می شود. وقتی ابعاد آن روشن نیست کشمکش های استانی رخ می دهد و دعواهای حاشیه ای به وجود می آید.

    رئیس قوه مقننه کشور بیان کرد: متاسفانه بعضی از مسائلی که اصلا برای کشور اولویت ندارند به مسئله اصلی کشور تبدیل می شوند. شما می توانید در سمت و سو دادن به اراده جریان ها و مردم اثر بگذارید تا اراده ها به سمت مسائل اساسی که به وفاق ملی احتیاج دارند بروند.

    رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: باز کردن دقیق موضوع نیز نکته مهم دیگری است مثلا حمایت از تولید داخلی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید کرده اند، موضوع مهمی است. رادیو و تلویزیون وظایف ذاتی در راستای ایجاد علاقه مردم به محصول داخلی دارد و در این زمینه به یک تعصبی نیز نیاز داریم که باید از ظرفیت های مختلف برای ایجاد این نیاز کمک گرفته شود.

    *وقتی بانک ها 20 درصد سود می گیرند تولید داخل قابل رقابت نیست

    لاریجانی اظهار داشت: تولید داخل بدون حل برخی چالش ها که استعداد برای تولید داخلی ایجاد می کند امکان پذیر نیست وقتی بانک ها 20 درصد سود می گیرند که گاهی بیش از این هم می شود تولید داخل قابل رقابت نیست این مشکل مهمی است و باید مشخص شود که چرا بانک ها اینگونه رفتار می کنند.

    وی افزود: بانک ها نیز مشکلات اساسی دارند وگرنه آن ها نیز نمی خواهند سود بالایی بگیرند مشکلاتی در این زمینه وجود دارد که مرکز پژوهش ها و دولت بررسی هایی را کرده اند و باید حل شود در صورت روشن شدن این موضوع اراده ها متمرکز می شود و از حالت بحث های سطحی به مسائل عمیق تر سوق پیدا می کند.

    *بخش زیادی از منابع بانک ها زمین گیر است

    رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بخش زیادی از منابع بانک ها زمین گیر است، گفت: منابع بانک ها بعضا بد مصرف شده اند و مقداری نیز براساس دستوراتی که داده شده منابع تسهیلاتی در جاهایی مصرف شده که پس نمی آید و این شرایط به اضافه برخی مسائل دیگر منجر به این می شود که هر چقدر تسهیلات تعیین می شود مقدار زیادی از آن کنار می رود و مابقی آن می ماند.

    *بانک‌ها تسهیلات جدید را به کسانی می دهند که معوقه دارند

    دکتر لاریجانی افزود: اولین مسئله بانک ها این است که تسهیلات جدید را به کسانی می دهند که معوقه دارند تا آن ها بتوانند ادامه دهند که البته جرائم دیرکرد نیز اضافه می شود و این ها کنار می رود و چیز زیادی برای تولید باقی نمی ماند، اگر کسی بخواهد سرمایه گذاری کند نرخ خیلی بالایی را باید بپردازد از جمله مسائلی که باید باز شود این است که چرا بانک ها این طور هستند و چرا این مشکلات حل نمی شود؟

    وی افزود: راه حل این مشکلات ممکن است به جراحی نیاز داشته باشد که باید این جراحی را مطرح کرد تا زمینه آن فراهم شود مثلا برای مجوز سرمایه گذاری رتبه خیلی پایینی داریم کسی که می خواهد سرمایه گذاری کند باید اجازه دستگاه های مختلف را دریافت کند که بسیار زمان بر است در حالی که در قانون برنامه باید ظرف دو ماه با دریچه واحد این کار انجام شود.

    لاریجانی گفت: وقتی فردی به وزارت صنایع مراجعه می کند باید صرفا از همین وزارتخانه اجازه بگیرد البته با اجرای قانون بسیاری از مشکلات افراد سرمایه گذار حل می شود.

    وی با بیان اینکه این موضوع اگر باز شود دستگاه‌ها باید سیستم‌های خود را فعال کنند تا این امر محقق شود، اظهار داشت: اگر می‌خواهیم تولید راه بیفتد فقط بحث خرید نیست بلکه باید مشکلات تولید را رفع کرد.

    رئیس مجلس شورای اسلامی ضمن بیان اینکه دستور مقام معظم رهبری در مورد حمایت از کالای داخلی، تولید ملی و صادرات بسیار به موقع و مهم است، گفت: این مسائل به لوازمی نیاز دارد تا موانع آن حل شود. ایجاد وفاق و عمیق شدن در موضوع از جمله لوازم حل مشکلات تولید است، در این زمینه نیز صدا و سیما می‌تواند موثر باشد و فضا را به سمت کار و تلاش و مسابقه در تولید و رفع مشکلات پیش برد.

    *دولت و مجلس نیز باید پای کار بیایند تا موانع را از پیش پای تولیدکنندگان بردارند

    وی افزود: دولت و مجلس نیز باید پای کار بیایند تا موانع را از پیش پای تولیدکنندگان بردارند و راهی جز این وجود ندارد.

    لاریجانی با بیان اینکه بعضی از مصوبات مجلس اگر برای مردم باز نشود خاصیتی برای آنها ندارد، بیان کرد: مثلا در بودجه نکاتی وجود دارد که اگر این نکات باز نشود خاصیتی نخواهد داشت برای مثال صادرات غیرنفتی که مسئله‌ای بسیار مهم است دارای مشکلاتی است. صادرکنندگان ما باید قبل از اینکه محصولات خود را صادر کنند در جامعه هدف خود هزینه کنند، در نمایشگاه‌ها شرکت‌ کنند، تبلیغات داشته باشند و مورد پشتیبانی قرار گیرند.

    رئیس نهاد قانونگذاری ادامه داد: نهادهای مردمی مانند اتحادیه‌ها، بنیه اینکه بتوانند این کار را انجام بدهند ندارند، صادرکنندگان ما باید قدری بر فناوری‌های روز مسلط شوند ولی به علت عدم این امکان در ابتدای کار می‌مانند.

    وی افزود: در گذشته ما پولی را می‌گذاشتیم تا دولت به عنوان مشوق صادراتی پرداخت کند اما هنگامی که دولت در پرداخت  حقوق و دستمزد دچار مشکل می‌شد این مبلغ را هزینه می‌کرد و چاره‌ای هم نداشت بنابراین مشکل حل نمی شود.

    لاریجانی بیان کرد: در بودجه امسال تبصره‌ای آمده است که از یکسری واردات تعرفه‌ای را به صورت اضافه دریافت می‌کنند که پول منابع وارداتی برای پشتیبانی از صادرات هزینه می‌شود و این از منابع دولتی نیست بلکه یک منبع پایدار است و دولت نیز نمی‌تواند آن را جایی مصرف کند بلکه پشتیبانی برای صادرات است؛ باید صادرکنندگان را کمک کنیم و باید این موضوع را باز کنیم تا همه بدانند. خیلی‌ها نمی‌دانند که چنین حمایت‌هایی وجود دارد و لازم است نکات اینچنینی را برجسته کرد تا افراد به سمت آن بروند.

    *95 هزار طرح عمرانی نیمه کاره وجود دارد

    رئیس قوه مقننه در خصوص طرح‌های عمرانی نیمه‌کاره‌ اظهار داشت: 95 هزار طرح عمرانی نیمه کاره وجود دارد که 600 هزار میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل آنها نیاز است. چند سال بود که گفته می‌شد این طرح‌ها باید واگذار شود ولی این موضوع محقق نشد، اکنون ساز و کار جدیدی نوشته شده و برای هر استان تعیین گردیده که چه طرح‌هایی باید واگذار شود.

    وی با بیان اینکه برای این پروژه‌ها ردیف‌های بودجه‌ای تعیین شده است، گفت: به طور مثال برای یک پروژه که 50 میلیارد ردیف تعیین شده، 500 میلیارد هزینه نیاز داریم بنابراین مقرر شد تا 50 میلیارد را برای یارانه تسهیلات بانکی بدهند و به جای اینکه تسهیلات با سود 20 درصد دریافت کنند، تسهیلاتی با سود 8 درصد بگیرند و ما 50 میلیارد را بپردازیم تا بخش خصوصی این پروژه را تکمیل کند.

    لاریجانی ادامه داد: این موضوعات باید برای مردم روشن شود و در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف باید مردم مطلع شوند تا در صورت تمایل برای این پروژه‌ها سرمایه‌گذاری کرده و یارانه دریافت کنند، اگر این روش اجرایی شود مقدار زیادی از این پروژه‌ها توسط مردم تکمیل می‌شود و تسهیلات ارزان قیمت دریافت می‌کند که با تکمیل این پروژه‌ها تولید در کشور تکان می‌خورد و به طور طبیعی بعد از تکمیل این پروژه‌ها کارهای تولیدی نیز دچار جهش می‌شود که البته برای اطلاع‌رسانی به مردم باید این مسائل به طور مرتب بیان شده تا جا بیفتد اگر رادیو و تلویزیون پای کار بیایند مشکلات حل می‌شود.

    *مقام معظم رهبری برای توسعه روستاها کمک کردند تا از وضع فعلی خارج شویم

    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: در توسعه روستاها مقام معظم رهبری کمک کردند تا از این وضع فعلی خارج شویم و مهاجرت‌های بلاوجه از روستاها صورت نگیرد که ریشه اصلی آن چرخه نامطلوب اقتصادی روستاها بود. مقام معظم رهبری اذن فرمودند تا برای توسعه روستاها از صندوق توسعه ملی 1.5 میلیارد دلار با نرخ صفر درصد برداشته شد و پس از ترکیب با منابع بانکی مردم 50 درصد سود تسهیلات بپردازند که با این تسهیلات می‌توانند در زمینه گردشگری، سیستم‌های گلخانه‌ای، معادن اطراف روستاها و کارخانه صنایع تکمیلی را ایجاد کرده تا جوانان در روستاها باقی مانده و علاوه بر کار کشاورزی اقدامات تولیدی را انجام دهند.

    وی افزود: بعضی از بخش‌ها که با آنها دیدار داشتم از این موضوع مطلع نبوده و گاهی فکر می‌کنند برای روستا نفعی ندارد. متمولینی که از روستاها به شهرها آمده‌اند می‌توانند از این تسهیلات استفاده کنند و برای روستایشان کاری انجام دهند که این اقدام برای روستاییان و تولیدکننده منافعی را به دنبال دارد. باید توجه داشت اگر این اقدامات در جامعه مطرح نشود و نفوذ نکند حادثه‌ای رخ نمی‌دهد، این مسائل باید مستمراً مورد بحث و تکرار قرار گیرد تا کاملا فهم شود و اراده‌ها به این سمت منعطف گردد. 

    لاریجانی اظهار داشت: کارهای صدا و سیما در بخش‌های خبری و تولیدی ارزشمند است و صحنه را به سمت تولید می برد؛البته تا تولید راه نیفتد مشکل کشور حل نمی شود.شما می‌توانید در این زمینه نقش داشته باشید و درکنار وظایف مهمی که دارید می‌توانید صحنه کشور را به سوی مسائل مهم و واقعی ببرید.

    رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: بعضی از مشاجراتی که شاهد آن هستیم، جنبه وهمی دارد و خاصیتی برای دنیا و آخرت مردم ندارد؛اما این مسائل اصلی به مصلحت کشور هستند و باید مورد توجه قرار گیرند.

    دراین دیدار علی عسکری رئیس سازمان صداوسیما نیز تلاش رسانه ملی در ایام نوروز را مقبول مردم توصیف کرد و گفت: براساس نظرسنجی صورت گرفته بیش از 83 درصد مخاطب برنامه‌های رادیو و تلویزیون در ایام نوروز بوده اند که دراین فضای پیچیده رسانه‌ای آماری قابل تامل و تا حد زیادی نزدیک به نقطه مطلوب است.

    رئیس رسانه ملی به برنامه ویژه سازمان صدا و سیما در سال 97 برای حمایت از کالای ایرانی اشاره کرد و افزود:ما همچنان که درسال گذشته نگاهی ویژه به تولید و­ اشتغال داشتیم؛امسال هم کار جدی را برای حمایت از کالای ایرانی در دستور قرار داده ایم و دراین مسیرخبر‌های خوشی برای تولیدکنندگان کشورمان خواهیم داشت.

    علی عسکری از ارائه تسهیلات ویژه رسانه ملی برای شرکت‌های دانش بنیان در سال حمایت از کالای ایرانی خبرداد و گفت: سازمان صدا و سیما با تمام توان در مسیر شعار هوشمندانه و به موقع رهبرانقلاب حرکت و از همه ظرفیت‌های خود برای حمایت از تولیدکنندگان استفاده خواهد کرد.

    رئیس سازمان صدا وسیما به آغاز چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی و اهمیت آن اشاره کرد و افزود: چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی که از 22 بهمن 96 شروع شده و تا 22 بهمن امسال ادامه دارد فرصتی استثنایی برای به تصویرکشیدن پیشرفت‌های خیره کننده جمهوری اسلامی دراین چهار دهه است و ما دراین مدت با تولید مستند‌های موثر و غنی سعی می‌کنیم گوشه‌ای از این پیشرفت‌ها را به نمایش گذاریم.

    برچسب ها
    پورسعید خلیلی